AsSaLaMuALaikUm SeMuA....

First of all....pada semua pengunjung yang terlintas kat sini, atau yang tersesat masuk sini atau secara tak sengaja terlajak kesini atau yang memang dengan senang hati mengunjungi laman ini, saya ucapkan terima kasih kerana sudi singgah. Saya mengalu-alukan komen dari anda para pembaca..tintakan apa sahaja; komen, kritikan, pendapat, pandangan.. insyaAllah semuanya saya terima sebagai galakan yang membina.
~~AriSSa~~
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - Surah Al-Baqarah ayat 216
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya." - Surah Al-Baqarah ayat 286

Ayu Khamilia - Bab 7

Bab 7

“Ayu, lajunya kau jalan. Slow lah sikit.” Suraya berlari-lari anak menyaingi langkah kaki Ayu. Turun saja dari bas tadi memang Ayu melangkah bagai tak cukup tanah.

“Kau tengok jam dah pukul berapa, Sue. Kita ni dah lambat kau tau tak. Cepat lah sikit jalan tu.”
“Kaki aku dua je Ayu, kau nak suruh aku cepat macam mana lagi.”

Ayu semakin laju melangkah, semakin jauh juga meninggalkan Suraya. Dan Suraya pula termengah-mengah hendak menyaingi langkah Ayu. Kalau bukan sebab dua-dua terlupa kunci alarm malam tadi, takde lah kelam-kabut jadinya pagi ni. Tak cukup dengan itu, bas pulak buat hal. Biasanya waktu puncak macam ni, sekurang-kurangnya enam ke lapan buah bas disediakan untuk kolej mereka, tapi tak tahu kenapa pagi ni hanya tiga buah bas saja yang bergerak dari kolej ke pusat akademik. Lagi lah bertambah kelewatan mereka berdua. Ayu menyelak sedikit hujung lengan baju di pergelangan tangan kanan, mengintai sedikit muka jam, 8.15 pagi. Aduh…
Sampai depan dewan kuliah A1-03, Ayu menolak perlahan daun pintu, dan sesenyap mungkin melangkah masuk lalu mengambil tempat dibaris paling hadapan sebelah kiri. Tempat duduk yang paling hampir dengan pintu masuk tadi. Masuk pun dah lambat, lupakan lah niat nak cari tempat duduk yang best-best. Suraya membontoti dari belakang dan mengambil tempat sebelah Ayu. Serentak dua-dua mengangkat kepala memandang ke hadapan. Dihadapan dewan kuliah ketika itu, kelihatan seorang lelaki yang asing sedang membetulkan sesuatu di komputer. Eh, berkerut dahi Ayu. Berpaling melihat Suraya. Dia juga berkerut seribu.

“Kita salah masuk dewan kuliah ke? Bukan sepatutnya kuliah Dr Fatimah ke?” Suraya lebih dulu membuka mulut berbisik padanya.

Ayu jungkit bahu. Tak kan salah dewan kuliah kut. Perlahan kepala dipusing ke belakang. Melihat pelajar-pelajar lain. Mencari kalau-kalau ada muka yang familiar. Ke memang mereka berdua makhluk asing dalam dewan kuliah itu. Ayu menyiku lengan Suraya sambil mulut berbisik. “Betul lah, kuliah kita ni. Budak-budak lain ramai kat belakang.”

“Habis tu yang kat depan tu siapa?”

Ayu jungkit bahu lagi. Takde idea nak menjawab persoalan Suraya.

Lima minit berlalu, setelah berpuas hati dengan kelengkapan pengajarannya, lelaki di depan itu mencapai mikrofon dan mula bersuara.

“Assalamualaikum dan selamat pagi semua. First of all, biar saya perkenalkan diri saya dahulu. Saya pasti ramai yang tertanya-tanya kenapa saya pula yang berada kat sini, bukan Dr Fatimah seperti kebiasaannya. Okey, nama saya Shahrul Ammar Bin Zulkifli. Boleh panggil saya Shahrul, atau Shah saja pun boleh. Saya pensyarah baru bagi kelas Animasi SMM3619 ini menggantikan Dr Fatimah. Mesti ada yang tertanya, Kenapa saya tiba-tiba nak ambil alih kelas ni..” Dia terdiam sebentar dan pandangan dilempar ke serata kelas. “Saya baru pulang ke Malaysia dari Sydney. Disebabkan saya melapor diri sebagai pensyarah setelah semester bermula dan semua kelas lain dah ada pensyarah masing-masing, jadi sukar bagi pihak fakulti mencari kelas baru untuk saya. Jadi Dr Fatimah bermurah hati melepaskan kuliah ini bawah jagaan saya sehingga tamat semester. Sebab itulah saya berdiri disini pagi ini. Saya harap anda semua boleh beri kerjasama dengan saya. Owh, satu lagi saya nak mohon maaf sebab kelewatan yang berlaku hari ini. Salah saya sebab tak lakukan persiapan awal. Saya ingatkan senang je nak cari dewan kuliah ni, tapi tak tahu pulak di Dewan Kuliah Pusat pun ada nama dewan kuliah yang sama. Tapi rasanya bukan saya seorang saja yang masuk lewat hari ni.” Dia terdiam lagi dan matanya menyoroti ke tempat duduk Ayu dan Suraya.

Ayu menunduk sambil tangan kanan membetulkan tudung dikepala. Muka dah rasa macam terkena cili api. Malunya. Suraya pula berpaling pandang. Cantik pulak tiba-tiba dinding sebelah ni. Seboleh mungkin dua-dua berlagak tenang, tapi dalam hati dah rasa macam nak menyorok bawah meja.

En Shahrul tersenyum kecil. “Okeylah kelas. Kita mula kuliah kita sekarang ya. Saya akan sambung kuliah bermula dari kuliah terakhir Dr Fatimah…”

Kemudian kelas berlangsung seperti biasa. Dan apabila jarum jam menginjak ke pukul 9 pagi.

“Sampai sini saja hari ini ya. Minggu depan saya harap semua boleh datang on time, pukul 8 pagi tepat. Bukan 8.10, bukan 8.20. 8 pagi ya. Okey, boleh bersurai semua. Assalamualaikum.”

Ayu pantas saja mengemas nota dan alat tulis atas mejanya.

“Jom lah Ayu, dia ni sindir kita lah.” Seperti dia, Suraya juga berkemas sepantas mungkin.

Tersungging senyum di bibir Ayu. “Kau pun terasa jugak Sue?”

“Dah tu kau ingat aku takde hati ke?”

Terlepas tawa dibibir Ayu.

“Baru first time masuk lambat dah kena perli-perli macam ni. Bukannya kita sengaja nak masuk lambat.” Masam mencuka wajah Suraya.

“Dah memang salah kita pun. Dah lah tu. Jom”

“Kuliah kita lepas ni pukul 10 kan?” Suraya beriringan dengan Ayu melangkah keluar dari Pusat Akademik itu.

“Ha’ah.” Hanya sepatah Ayu menjawab sambil memasukkan handphone ke dalam beg.

“Kelas apa ek?”

“Penyeliaan Personel.”

“Doktor Hasni kan?”

“Hmm…”

“Kat mana? Aku rasa dah tukar tempat baru kan.”

“Yup. Fakulti Pendidikan.”

Suraya mengangguk. “Kita nak lepak mana ni Ayu?”

“Pergi lab lah. Aku nak check emel.”

“Okey. Aku pun ada bahan nak cari ni.”

Mereka berdua memandang kiri kanan sebelum melintas jalan menuju ke Fakulti mereka di seberang sana. Dalam perjalanan menuju ke pintu utama Fakulti, tiba-tiba Suraya menyiku lengan Ayu sambil mulut dan matanya mengarah ke sesuatu atau lebih tepat lagi seseorang. Ayu turut sama berpaling.

“Kenapa dia pandang kita Yu?”

“Ntah. Dia bukan pandang kita lah. Dia tengok benda lain kut.”

“Taklah. Aku tau dia pandang kita. Eh, tak.. Aku rasa dia bukan pandang kita, dia pandang kau sorang.” Suraya bersuara apabila perasan pandangan dari pensyarah muda itu hanya terarah kepada Ayu.

“Apa kau mengarut ni Sue.”

“Kau kenal dia ke Ayu.”

“Bila pulak aku kenal dia.”

“Habis tu kenapa cara dia pandang kau macam kenal je.”

“Mana lah aku tau. Kau nih…banyak tanya lah.” Ayu mencubit lengan Suraya. “Sudah lah tu, yang kau pandang lagi dia tu buat apa.”

“Adoi… Kau ni tangan ketam betul lah Ayu.” Sambil menggosok lengannya yang kemerahan, Suraya berpaling sekali lagi. “Dia pandang kau lagi lah.”

Ayu turut sama berpaling melihat ketingkat tiga Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat itu, benar kata Suraya, pensyarah baru mereka tadi masih tak lepas pandang kearah mereka berdua sambil langkah kaki diatur kebiliknya. Dan seketika apabila dia sampai ke tempat tujuannya, tubuh itu hilang dibalik pintu.

“Peliklah. Kenapa ya dia tengok kau. Nak berkenalan kot?”

“Hisy…jangan mengarut Sue.” Namun dalam fikirannya, dia juga memikirkan perkara yang sama. Aku kenal dia ke sebelum ni. Takde rasanya. Pernah jumpa. Tak juga kut. Kawan lama ke. Lagi lah mustahil. Malas mahu berfikir lagi. Ayu menggeleng perlahan. Biarlah. Langkah kaki diatur menuju ke bilik makmal.

“Kalau betul dia nak berkenalan pun okey jugak Ayu. Aku tengok dia pun handsome jer. Graduate from oversea lagi.”

“Kau tu, semua lelaki kau cakap handsome.”

“Laa….betul lah. Sikit punya macho kan En Shahrul tu tadi.”

“Macho?”

“Ha’ah. Ada gaya kan. Macam..” Suraya berhenti sejenak seperti berfikir sesuatu. Macam siapa ya. “Ha. Macam Seo Jung Woong..” Suraya tersengih

“Haha..” Terlepas ketawa Ayu. “Sue, itu bukan macho. Itu namanya serabai. Okey?” Teringat hero pujaan hati Suraya itu, Ayu menggeleng perlahan. Sampai sekarang dia masih tak paham kenapa Suraya begitu memuja hero Korea yang rambut pun tak pernah bersikat itu. Tapi bak kata Suraya ‘Minat orang lain-lain’. Dan dia terima itu sebagai alasan yang munasabah.

“Kau ni Ayu. Takde taste lah.”

“Hello cik kak, taste aku bukan yang tahap serabai ya.”

“Yelah. Taste kau tu yang jenis smart je.”

“Sudah lah Sue, malas lah aku nak layan kau.”

“Tapi kan… Aku rasa lah, kalau kau tak nak, for sure punya lah mesti beratur student lain yang nak berkenalan dengan dia.”

“Kau cakap pasal apa ni. Berkenalan dengan Seo Jung Woong kau tu.”

“Laa…bukan lah. En Shahrul.. Kalau betul dia nak berkenalan dengan kau, dan kau pulak jual mahal dengan dia…aku rasa ramai lagi student lain yang nak ambil alih tempat kau.”

Ayu menggeleng. “Kau ni banyak sangat mengarut lah Sue. Dia tadi tu bukan pandang kita pun.”

“Aku cakap kalau… Kalau, in English means If..”

“Sue, stop it okey!” Dan apabila Ayu menolak daun pintu makmal komputer itu, Suraya terus senyap dari bersuara lagi.

Hikmah Disebalik Kejadian

Ini ada satu kisah. Dipetik dari sebuah buku motivasi berjudul, Membina Hati Bahagia hasil tulisan Dr HM Tuah Iskandar al-Haj.

Kisah bermula di sebuah desa yang amat terpencil di Negara China. Disitu terdapat sebuah keluarga yang amat miskin. Keluarga ini terdiri daripada seorang pemuda bersama dua orang ibu bapanya yang telah tua.

Hidup mereka susah dan pekerjaan utama mereka hanyalah bertani. Oleh sebab terlalu miskin, mereka tiada binatang ternakan untuk dipelihara. Mereka ini bolehlah dikatakan orang yang amat melarat hidupnya di kampung tersebut.

Suatu hari, dengan tidak semena-mena masuklah sekumpulan kuda liar ke kampung berkenaan. Orang ramai menjadi kecoh dan cuba menghalau kuda-kuda berkenaan dari memasuki tanaman masing-masing. Akhirnya kuda-kuda ini masuk ke ladang pemuda berkenaan. Kebetulan ladangnya berpagar, maka sekaligus kuda-kuda itu menjadi miliknya.

Berkata lah bapa si pemuda itu. “Wah, kita sungguh beruntung pada hari ini. Kita mendapat kuda-kuda yang gagah untuk dijinakkan. Tiba-tiba kita menjadi orang kaya. Kekayaan kita sudah tentu melebihi semua orang dalam kampung ini.”

Namun tiada siapa yang tahu perkara yang akan dibawa oleh kuda-kuda itu terhadap kehidupan mereka walaupun seluruh masyarakat desa turut menyatakan mereka telah menjadi kaya dengan sekelip mata.

Suatu hari takkala sedang melatih kuda-kuda untuk dijinakkan, pemuda itu terjatuh lalu kakinya patah. Akibatnya dia tidak boleh bergerak dan terpaksa bertongkat untuk kemana-mana. Bapa kepada pemuda itu berasa amat kecewa sebab itu satu-satu anak lelakinya tempat dia bergantung harap. Maka berkatalah dia, “Alangkah sialnya nasib kita kerana memiliki kuda-kuda itu. Sekarang aku sudah kehilangan tempat bergantung.”

Beberapa bulan kemudian, datanglah sekumpulan askar ke kampung berkenaan. Mereka menggeledah setiap rumah untuk mencari pemuda-pemuda yang gagah untuk menjalani latihan ketenteraan dan berkhidmat kepada raja. Ini bermaksud setiap yang terpilih akan terpaksa berpisah dengan keluarga masing-masing dan mungkin akan mati dalam peperangan melawan orang Monghul.

Apabila sampai ke rumah pemuda itu, mereka dapati pemuda yang kelihatannya perkasa tetapi setelah diamati mereka dapati pemuda itu seorang yang cacat. Kerana itu dia tidak termasuk dalam senarai pemuda-pemuda yang terpaksa berkhidmat kepada raja. Berkatalah lelaki tua itu, “Alangkah bertuahnya kita memiliki kuda-kuda itu. Kalaulah tidak kerana mereka tentu engkau sudah dibawa askar-askar itu menuju kematian.”



So, moral of the story……...renung-renungkan lah sendiri.










p/s :
Salam all… Tiba-tiba rasa macam menulis di blog motivasi pulak. Huhu… Takpe lah, kadang-kadang ingat-mengingati sesama kita itu perlu. Juga sekadar mengingati diri sendiri, bahawasanya setiap kejadian itu ada hikmah yang tersembunyi.
Okey, enough about it..
So, Ayu Khamilia dah ada update. Buah tangan buat semua untuk cuti hujung minggu yang panjang. Enjoy ya..
Salam Sayang,
~AriSSa~

Ayu Khamilia - Bab 6

Bab 6

Jam loceng kecil disebelah monitor dipaling, jarum pendek di angka tiga manakala jarum panjang menghampiri ke angka duabelas. Ayu menarik nafas panjang dan kemudian dilepas perlahan. Dia menoleh pula ke arah Suraya. Temannya itu sedang nyenyak tidur, melayari bahtera mungkin. Seawal jam 12 tadi memang Suraya telah mula tidur, mengantuk sangat katanya. Pandangan kembali dibawa ke skrin monitor. Tugasan yang menuntut perhatiannya masih banyak lagi yang tergendala. Tangan kanan mengurut belakang leher, penatnya rasa. Ayu bangun perlahan, menyelak langsir dan membuka tingkap. Angin malam menyapu wajah. Pandangan dihala di langit luas, mencari kalau-kalau bulan terang menunjukkan wajah atau bintang-bintang sudi menyinari malam.
Sejenak ingatannya melayang ke rumah Makuda Saerah, semasa cuti dua minggu lalu. Tingkah laku Asrul yang menyakitkan hati pada awalnya, tragedi dia hampir tergelincir dan dengan pantas pula Asrul menyelamatkannya dari berenang bersama-sama flowerhorn Makuda, dan kemudian pertengkarannya dengan Asrul yang membuatkan kali pertama dia mengalirkan air mata depan lelaki itu. Ayu melepas pandang, jauh ke atas sana..peristiwa dua tahun lepas terlintas diruang ingatan tanpa diundang



“Apa ibu cakap ni?” Ayu yang duduk kerusi paling hujung menatap wajah Pn Sariah. Hampir terlepas cawan dipegangan.
“Minggu lepas Makuda Saerah datang bertanyakan Ayu untuk Asrul.” Pn Sariah mengulangi ayatnya.
Ayu masih termangu. Tak dapat nak mencerna dengan sempurna kata-kata ibu.
“Ayu, dulu semasa arwah tok masih hidup, dia ada minta supaya salah seorang anak ibu disatukan dengan salah seorang dari anak Makuda Saerah. Dan sekarang Makuda Saerah datang nak tunaikan permintaan arwah tok dulu. Ibu dengan ayah dah setuju pun. Bulan depan majlis pertunangan. Ni cincin tanya yang Makuda bawah minggu lepas.” Pn Sariah menerangkan oanjang lebar tentang wasiat arwah ibunya, sambil tangan kanan menolak sebentuk cincin kearah Ayu. “Ini cincin merisik, hujung bulan depan InsyaAllah majlis pertunangan pula. Ayu balik cuti ya.”
Ayu memandang wajah ibu. Antara mahu percaya atau tidak apa yang didengari. Selebihnya hati kuat mahu membantah cadangan yang dibangkitkan. “Ibu nak Ayu kahwin dengan abang Asrul? Ayu dengan abang Asrul kan sepupu bu, mana boleh kahwin. Ayah..”
“Takde hukum haram berkahwin sepupu dalam Islam Ayu. Yang ada cuma tidak digalakkan, bukan tak boleh langsung.” En Zakaria bersuara. “Makuda tu dah berkenan sangat nak Ayu jadi menantu dia. Lagipun Ayu dengan Asrul bukan sepupu betul.”
“Ayah, kenapa cakap macam tu?” Pn Sariah pantas menyampuk.
“Apa maksud ayah?” berkerut dahi Ayu memandang wajah ayahnya.
“Takde apa. Ayah tak bermaksud apa-apa. Apa pun ayah dah setuju.”
“Mana boleh ayah. Ayu tak nak.” Nafasnya tiba-tiba sesak. Mana mungkin dia boleh mendirikan rumahtangga saudara sepupu.
“Ayu, jangan degil.” Pn Sariah mendekati Ayu. Tapi Ayu pula tak tunggu lama di situ, terus saja mengatur langkah masuk bilik. Air mata nya tumpah disitu.

Malam itu Sarah sekeluarga tiba dirumah Pn Sariah.
“Kaklong, ini soal masa depan Ayu. Kenapa hidup Ayu yang jadi pertaruhan.” Perkhabaran dari ibu dan ayah pagi tadi benar-benar membuatkan dia hilang punca. Tak pernah terlintas langsung di fikiran yang dia akan sehidup semati dengan sepupu sendiri. Tapi tiba-tiba ibu dan ayah membawa berita pertunangannya dengan Asrul. Bantahan yang diberi depan ibu tadi, sikit pun tak berjaya mengubah keputusan mereka. Sudahnya ayu membawa diri kedalam bilik dan menangis sepuas-puasnya.
Ayu mengesat air mata yang dari tadi menitis. Pandangan dibawa ke wajah Sarah. “Kaklong, kenapa Ayu kena kahwin dengan dia?”
“Ayu tak percaya pada pilihan ibu dan ayah?” Tidak menjawab soalan Ayu, soalan lain pula yang diaju Sarah.
Ayu diam. Tak menjawab. Hanya sendu yang dipamerkan. Meminta simpati kakaknya yang seorang.
“Mungkin Asrul tu pilhan terbaik untuk Ayu, pasangan Ayu dunia akhirat.” Sarah menyambung.
Ayu diam lagi. Tak mahu termakan pujukan Sarah.
“Ayu tak percaya pilihan ibu untuk Ayu?” sekali lagi Sarah menyoal.
“Kenapa Ayu yang kena?”
“Sebab Kaklong lagi tua dari Asrul. Takkan lah Makuda nak jodohkan anak dia dengan orang yang pangkat kakak kepada Asrul. Kalau Kaklong tua sikit dari Asrul, mesti Kaklong yang kena galas tanggungjawab ni..bukan Ayu.” lembut Sarah bersuara.
“Kalau Kaklong kat tempat Ayu, Kaklong setuju dengan semua ni?”
Perlahan Sarah mengangguk. “Mestilah.”
Ayu menatap wajah Sarah. Mencari kebenaran disebalik ketenangan yang terpamer. Mencari keikhlasan dalam jawapan yang diberi. “Kenapa?”
“Sebab Kaklong percaya pilihan ibu dan ayah selalu yang terbaik untuk anak-anak.”
“Kaklong setuju terima dia dalam hidup Kaklong walaupun Kaklong tak kenal hati budi dia. Memang lah Abang Asrul tu sepupu kita, tapi kita pernah jumpa dia berapa kali je setakat ni Kaklong. Kita tak kenal pun macam mana dia sebenarnya. Macam mana Kaklong boleh cakap yang Kaklong setuju dengan cadangan ibu ni.” Ayu semakin tak keruan. Tak masuk diakal baginya keputusan Sarah.
“Ayu, dengar dulu Kaklong cakap. Takde ibu bapa dalam dunia ni yang nak tengok hidup anak diorang merana, derita. Setiap ibu bapa mesti nak anak dia bahagia kan. Jadi mestilah ibu dan ayah dah fikir perkara ni masak-masak sebelum diaorang cakap kat Ayu. Mesti diorang dah timbang betul-betul sebelum buat keputusan. Lagipun kita bukannya tak kenal family Asrul tu. Makuda dengan Pakuda, kita selalu je jumpa kan walaupun jarang-jarang. Kita kenal kan hati budi diorang.” lembut lagi suara Sarah memujuk.
“Kaklong, yang kita biasa jumpa MakUda, Pakuda, Kak Lina dengan Kak Yani. Bukan Abang Asrul. Kalaupun mak ayah dia baik, kalaupun family dia baik-baik, tak semestinya dia tu pun baik Kaklong. Ntah ntah dia tu panas baran ke, kaki pukul ke, apa ke. Kita tak tau.”
“Kenapa cepat sangat hakimi dia. Ayu tak kenal pun dia lagi kan.”
“Apa bezanya kalau Ayu kenal dia?”
“Kenapa fikir yang negative je, Ayu. Kaklong tak rasa yang Asrul tu macam tu.”
Ayu mendengus. Kaki diangkat menghampiri jendela.
“Ayu, Ayu nak jadi anak derhaka ke? Tak nak dengar cakap ibu. Tak dengar cakap ayah. Cakap Kaklong pun Ayu tak nak dengar?” Sarah berdiri berhadapan Ayu.
Ayu menggeleng perlahan. “Bukan macam tu?”
“Habis tu?”
Ayu diam.
Sarah bersuara lagi. “Ayu tak yakin dengan pilihan ibu?”
“Bukan tak yakin”
“Dah tu kenapa?”
“Ayu cuma tak yakin dengan Abang Asrul. Ayu tak yakin dengan hati Ayu. Macam mana Ayu nak hidup dengan orang yang Ayu tak cinta Kaklong?”
“Cinta tu akan datang sendiri Ayu. Beri masa, percaya pada Dia, InsyaAllah Ayu akan bahagia.”
Ayu menatap wajah Sarah. Merenung kedalam mata Sarah. Mencari kebenaran dalam keikhlasan Sarah. Malam itu sepanjang malam dia berfiir, berfikir semasak-masaknya, tentang masa depan dia, tentang segala kemungkinan yang bakal menjelma. Dan setelah yakin kata hati yang satu, esoknya dia memberi kata putus pada Ibu. Menyarung cincin tanya yang dibawa Makuda minggu lepas, dan Ayu tak lepas pandang melihat wajah ibu yang tersenyum gembira. Cuma satu yang dipinta, pertunangan yang sepatutnya berlangsung setahun dipanjangkan sehingga pengajiannya selesai. Biarlah masa yang menentukan, kalau benar jodohnya dengan Asrul, sampai masa mereka akan disatukan juga.



Ayu menarik nafas panjang. Itu kisah dua tahun lalu. Kini dia menghitung hari pada perkara yang dia sendiri tak pasti. Pengajiannya kini hanya tinggal lagi satu semester. apa yang akan berlaku selepas ini, ntah lah. Cuti yang lalu pun ibu sudah membangkitkan soal tarikh perkahwinannya. Persoalannya bersediakah dia hendak menggalas tanggungjawab itu. Bersedia jugakah Asrul untuk sehidup semati dengannya nanti. Kepingan-kepingan kaca di tingkap ditutup perlahan. pandangan sekali lagi dibawa ke muka jam. Tiga empat puluh pagi. Komputer yang terpasang tadi dimatikan, meja tulis dikemas serba sedikit dan lampu belajar turut dipadam.

Artikel - Sekadar Berkongsi Bersama

Salam all,

Sekadar tidak mahu membiarkan laman ini sepi tanpa entry terbaru, saya suka untuk berkongsi sedikit ilmu dengan anda semua.
Baru-baru ni saya membaca buku hasil tulisan Dr HM Tuah Iskandar yang berjudul Membina Cinta Suci. So, disini saya amat berbesar hati ingin berkongsi serba sedikit ilmu yang terkandung dalam buku tersebut. Tajuknya, Supaya Lelaki Menyayangi Setengah Mati. Dan antara tip-tip yang disenaraikan ialah...

1. Jika anda telah merelakan diri untuk dicintai, berikan kesempatan pada lelaki untuk benar-benar membuktikan cintanya itu. Usah permainkan lelaki kerana lelaki juga ada perasaan halus yang kemungkinan lebih halus daripada yang dimiliki wanita.

2. Jangan curangi dia jika dia komited dalam perhubungan. Hari ini sukar hendak mencari lelaki yang benar-benar jujur, ikhlas dan komited apabila bercinta. Jika anda mendapat satu, usah permainkan dia sebab mungkin anda tidak akan jumpa lagi yang lain.

3. Jangan ada rahsia kecuali sesuatu yang memang patut dirahsiskan, misalnya sejarah hitam yang pernah berlaku ke atas diri anda. Ini usah diceritakan, takut nanti dia akan kecewa dan marah bahkan tidak mustahil pergi.

4. Terimalah dia seadanya. Hendak cari lelaki yang 100% bagus, memang tidak akan jumpa. begitu juga hendak cari wanita 100% bagus, payah jumpa. Saling bertolak ansur dan memahami.

5. Jika rasanya serasi dengan dia, usah layan lelaki lain lebih-lebih dari dia. Itu menyakitkan hati dan menimbulkan cemburu. Lelaki komited apabila dia rasa seperti bertanding, dia sanggup berbuat sesuatu yang tidak terjangka.

6. Jangan sangka hati lelaki keras macam batu. Jika anda pandai berperanan, hatinya boleh cair sebagaimana cairnya air batu. Oleh itu, gunakan perndekatan yang mempamerkan kejujuran, keikhlasan dan kelembutan. Anda pasti akan disayangi setengah mati.





p/s : Mohon maaf ya, entry-entry sejak kebelakangan ini lari sikit dari rencana asal (cerpen/e-novel). Sedang mencari kesempatan untuk berfikir, mencari idea dan menaip.
~AriSSa~

Ratna Sari Puteri I



“Ibu buat apa?” Anak kecil itu bertanyakan lagi soalan yang sama seperti tadi.

“Ibu buat kuih.” Dan si ibu juga tak jemu menjawab soalan si anak.
“Kuih apa?”
“Kuih Seri Muka.”
Berkerut dahi si anak mendengar jawapan ibunya. “Kenapa nama kuih ni seri muka?” Sudah acapkali dia bertanya soalan itu, tapi petang itu, soalan yang sama bermain dibibirnya lagi.
“Sebab bila makan kuih ni muka akan jadi berseri-seri.” Satu suara lain yang menjawab soalan si kecil. Si ibu ketawa mendengar jawapan anak sulungnya.
“Along ni main-main lah. Along tipu adik ya?”
Along mengekek ketawa melihat wajah adiknya yang mencuka. Ibu pula masih tersenyum sambil mengecilkan api dapur. “Sudah lah tu along, tak habis-habis nak usik adik.”
“Dah adik ni tanya banyak sangat.”
“Salah ke kalau adik tanya.”
“Yelah yelah, tak salah.”













p/s : Salam semua...
Actually, saya tengah cari idea nak taip cerita lain, tapi tiba-tiba idea ni pulak yang datang dalam kepala...so layan je lah ek... sorry.
Cerita ni akan ada sambungannya nanti.....
Salam Sayang
~~AriSSa~~

Ayu Khamilia - Bab 5

Bab 5

“Ayu, barang dah siap?”
“Dah ibu. Dah masuk dalam kereta pun.” Sambil memasukkan beg yang terakhir ke dalam bonet, Ayu berpaling memandang Pn Sariah.
“Nanti bila cuti datang lah sini lagi Ayu. Tak payah lah tunggu mak buat kenduri baru nak datang.” Pn Saerah yang dari tadi sekadar memerhati bersuara.
“Ya Makuda, kalau Ayu cuti, ayu datang lah sini lagi.”
“Datang hujung minggu pun takpe. Boleh bermalam kat sini.”
“Hujung minggu susah sikit lah Makuda. Sekarang ni Ayu tahun akhir, sibuk sikit dengan assigment. Kalau ada cuti tu boleh lah.”
“Hmm..” Pn Saerah mengangguk perlahan. Dia faham sibuknya orang yang tengah belajar, tambah-tambah lagi kalau dah tahun akhir. Dulu anaknya pun semua begitu.
“Kami nak bertolak dah ni Erah. Asrul mana?” Pn Sariah memandang sekeliling mencari kelibat Asrul.
“Ada kat atas kut. Ayu, panggil kan Asrul. Bagitau kita dah nak balik.” En Zakaria mengarah.
Ayu berpaling memandang wajah ayahnya. Tak nak. Hatinya menjerit. Selepas perbualannya dengan Asrul malam tadi, seboleh mungkin dia tak nak bertembung dengan Asrul lagi. Pagi tadi semasa sarapan, sedaya upaya dia cuba melarikan diri dari bertembung dengan Asrul. Tapi sekarang nak kena panggil dia?. Wajah ayah dipandang lagi. Minta simpati.
“Ayu, apa tunggu lagi tu. Pergi lah cepat.” Pn Sariah pulak mengarah bila dilihat Ayu hanya tercegat di situ.
Dalam keadaan hati masih menjerit membantah, Ayu melangkah lemah masuk kedalam rumah naik ke tingkat atas. Sampai depan bilik Asrul, pintu bilik itu diketuk beberapa kali. Tak bersahut. Dalam hati dah berdetik, kalau dia takde dalam bilik ni baik juga. Tapi doanya tak termakbul apabila seketika kemudian tersembul wajah Asrul di muka pintu.
“Ibu panggil turun. Kami dah nak bertolak balik Ipoh.” Senafas dia bersuara. Tak tunggu lama, Ayu menyusun langkah berlalu dari situ. Tapi Asrul pantas pula mencapai lengan Ayu. Ayu berpaling kembali mengadap tuan yang punya tangan menghalang perjalanannya.
“Kalau Ayu boleh tunggu, esok abang hantar Ayu balik Ipoh. Kita balik sama.” Lengan Ayu ditarik lagi semakin hampir dengannya.
“Tak nak lah.”
“Tak nak balik dengan Abang.”
Ayu menggeleng laju. Degup jantung dah berada luar kawalan. Bau haruman Asrul menusuk deria baunya.
“Betul ni?”
Ayu mengangguk pula sambil berusaha melepaskan lengan kanannya dari pegangan Asrul. Hatinya semakin tak keruan.
“Okey. Tapi nanti jangan rindu kat abang sudah lah.” Pandangannya tajam menusuk mata Ayu .
“Tak. Kenapa pulak Ayu nak rindu abang.” Cepat je mulut menjawab walau hati dah berdegup laju dari biasa. Mata dibawa memandang wajah Asrul. Menafikan yang dia sedang berperang dengan perasaan.
“Iya ke. Tapi kenapa mata Ayu macam cakap yang Ayu akan merindui abang.” Perlahan Asrul bersuara sambil mendekatkan lagi wajahnya ke mata Ayu.
“Abang, Ayu nak turun.” Ayu menjarakkan diri Asrul. Pandangan dibawa ke arah lain sambil masih berusaha melepaskan lengannya dari Asrul.
Asrul tersenyum. “Pergilah. Sekejap lagi abang turun.” Lengan Ayu dilepaskan. Dan wajah Ayu yang merona kemerahan itu dipandang lagi.
Tak cukup langkah Ayu menuruni anak tangga. Degupan didada masih tak surut. Dia memegang pipi, dah rasa macam kena siram dengan cili api. Sesampai di luar,
“Mana Asrul..” Soalan ibu yang pertama didengar.
“Siapkan kerja tadi Makngah. Dah nak bertolak ke?” Suara Asrul kedengaran, betul-betul di belakang Ayu. Nasib tak tersungkur dia kehadapan, tangan kanan dah mengurut dada. Bila masa pulak dia ada belakang aku ni. Namun rungutan hanya kedengaran dalam hati, dan kaki pantas diatur menjauhi yang empunya suara. Asrul hanya menjeling dari ekor mata.
“Ha’ah. Dah nak bertolak ni. Sepatutnya Asrul dah kena biasakan diri panggil ibu, bukan Makngah lagi..”
Asrul hanya tersenyum sambil mengangguk. Kemudian bersalaman dengan Pn sariah suami isteri.
Ayu hanya memandang, debar di dada tadi tak surut lagi. Baru beberapa hari dia menginap di rumah mewah ini, tak tahu dah berapa kali jantung dan hatinya berdegup tak sempurna, seperti baru lepas marathon je lagaknya.




“Mama, tengok anak kucing ni..comel kan” Tilla menyua seekor anak kucing ke arah Ayu. Anak kucing berwarna kuning keperakan itu mengerekot seperti kesejukan.
“Mama, tengoklah.” Sekali lagi Tilla menghulur anak kucing di tangannya.
“Mana Tilla ambik anak kucing ni?” Buku ditangan diletak ditepi.
“Tilla jumpa kat bawah pokok sana tadi masa ikut opah kutip daun pandan.” Jari halus si kecil itu ditunjuk ke arah pokok kepala di belakang rumah.
“Kenapa Tilla ambik? Nanti mak dia cari..”
“Mak dia takde pun kat situ.”
“Memang lah. Mak dia pergi cari makanan. Nanti sekejap lagi mak dia balik lah. Dah. Pergi hantar anak kucing ni balik ke tempat Tilla ambik tadi.”
“Alaa...Mama. Kalau Tilla ambik tak boleh ke?” Wajah anak kecil itu memandang wajah Ayu sayu. Mengharap.
“Tak boleh sayang. Anak kucing ni kecil lagi. Dia menyusu dengan mak dia lagi.”
Tilla diam. Tangan kanannya mengusap lembut kepala anak kucing itu.
“Tilla, Tilla dengar cakap mama kan. Jom, mama teman Tilla hantar anak kucing ni balik.”
“Anak kucing ni sejuk ma...”
“Okey. Kita cari kotak kat dalam stor, letak anak kucing ni dalam kotak tu. Tak de lah dia sejuk sangat. Tapi kotak tu kena letak bawak pokok kepala kat sana.”
“Letak dalam rumah kita tak boleh ke?” Tilla masih mengharap.
“Tak boleh sayang. Nanti mak dia cari, tak jumpa..kesian mak dia. Jom.”
Tilla menuruti langkah Ayu, sambil tangan nya masih mendukung anak kucing tadi. Setelah jumpa kotak yang sesuai, Ayu membantu meletakkan anak kucing itu ke dalam kotak berkenaan.
“Okey. Jom masuk.” Ayu menarik tangan Tilla selepas meletakan kotak tadi di tempat yang redup bawah pokok kepala.
“Nanti petang kita datang tengok anak kucing ni ya ma..”
“Iya. Panas lah Tilla, jom masuk. Mama nak tolong opah masak.”
Daun pintu ditolak. Pn Sariah yang sedang membersihkan ikan di sinki menoleh. “Pergi mana ni?”
“Tilla dengan mama pergi hantar balik anak kucing tadi.” Tilla yang lebih menjawab sebelum Ayu buka mulut.
Pn Sariah mengangguk dan kemudian kembali menyambung kerjanya tadi.
“Nak masak apa hari ni bu?”
“Ibu ingat nak masak asam pedas. Sayur kangkung tu tumis cili api je.”
“Ayu siang kangkung ni ya.” Kangkung dalam besen biru dan sebilah pisau dicapai dan dibawa ke meja. “Tilla, janganlah memanjat, duduk elok-elok.” Ayu menegur apabila dilihat Tilla sedang berusaha menaikkan kakinya keatas meja makan. Seketika Tilla hanya berdiri diatas kerusi sambil memerhati Ayu.
“Ibu dengan ayah pergi mana ma?”
“Bawak adik Aiman pergi klinik. Kejap lagi balik lah tu.”
“Tilla pergi cari atuk lah.” Si kecil itu melompat turun dari kerusi dan berlari ke ruang tamu.
“Dah setengah hari Sarah dengan Faizal tu keluar, dia baru perasan ibu ayahnya takde.” Pn Sariah bersuara sambil menghidupkan api di dapur.
“Dah sibuk sangat bermain, mana nak perasan.” Ayu menyahut.
“Ayu pun sama. Manjakan sangat dia.”
“Dia dah macam anak Ayu jugak ibu. Dulu masa Kaklong, Abanglong, ibu dengan ayah pergi mekah, kan Ayu yang jaga Tilla.” Ketika itu Tilla hanya beberapa bulan ketika ditinggalkan bawah jagaan Ayu.
“Hmm...sebab tu tiap kali ayu balik cuti, si Tilla tu tak ingat kat orang lain dah. Nak berketip dengan Ayu je. Balik rumah Sarah tu pun tak nak.”
Ayu ketawa kecil. Kadang-kadang hubungan rapat Ayu dan Tilla menyusahkan orang-orang disekelilingnya. Macam semalam, puas Sarah dan Faizal pujuk Tilla ikut balik ke rumah meraka, tapi Tilla tetap tak mahu berpisah dengan Ayu. Sudahnya Sarah dengan Faizal yang datang ke situ dengan beg pakaian. Walaupun Ayu sudah maklumkan yang dia mampu menjaga Tilla tapi Sarah tak sedap hati nak tinggalkan anaknya disitu.
“Esok Ayu dah nak balik kampus ibu. Hari Isnin dah start kuliah.”
“Iya lah. Sekejap je Ayu balik kali ni.”
“Nak buat macam mana ibu. Cuti pun tak lama.”
“Tahun ni semester terakhir kamu kan Ayu?”
“Ha’ah.”
“Ibu rasa dah boleh tetap kan lah tarikh majlis Ayu dengan Asrul.”
“Huh?” sambil terlepas pisau ditangan. Kenapa tiba-tiba ibu bangkitkan soal ni. “Eh, kan awal lagi. Tunggulah Ayu habis belajar dulu.”
“Kalau buat persiapan cepat pun apa salahnya. Nanti takde lah kelam kabut kalau tunggu nak dekat majlis baru nak buat.”
Ayu garu kepala, pisau dah diletak ditepi. “Ibu, kalau boleh Ayu tak nak fikir lagi lah pasal ni. Ayu nak tumpu pada study dulu.”
“Iya lah. Ibu cakap je. Kalau tunggu Ayu habis belajar pun, kena tetapkan tarikh juga kan. Sama je, sekarang ke nanti ke.”
“Memang lah...” Tutur kata Ayu terhenti disitu. Bersedia ke aku.
“Assalamualaikum.” Sarah melangkah masuk. Ditangan kiri menjinjit beg plastik.
“Dah balik Sarah. Aiman macam mana?”
“Demam biasa je ibu. Ramai sangat orang kat klinik tu tadi. Tu yang lambat ni.”
“Duduk lah Kaklong, nak minum ke?”
“Tak payah lah Ayu. Kaklong ambik sendiri.”
Kehadiran Sarah di situ mematikan terus perbualan berkenaan tarikh majlis Ayu.