AsSaLaMuALaikUm SeMuA....

First of all....pada semua pengunjung yang terlintas kat sini, atau yang tersesat masuk sini atau secara tak sengaja terlajak kesini atau yang memang dengan senang hati mengunjungi laman ini, saya ucapkan terima kasih kerana sudi singgah. Saya mengalu-alukan komen dari anda para pembaca..tintakan apa sahaja; komen, kritikan, pendapat, pandangan.. insyaAllah semuanya saya terima sebagai galakan yang membina.
~~AriSSa~~
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - Surah Al-Baqarah ayat 216
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya." - Surah Al-Baqarah ayat 286

Chempaka Aleeya - Bab 10

:: Bab 10 ::

Aleeya melangkah masuk kedalam rumah, beg kain disebelah kanan diletak ditepi sofa. Beg plastik berisi mangga dan limau bali turut sama diletak ditepi sofa. Tangan kanan menolak daun pintu, lalu ditekan kunci ditombol. Rumah sunyi sepi tak berpenghuni. Salina dan Maisara masih belum pulang, walaupun malam dah menginjak ke jam lapan. Masih dengan langkah yang penat, Aleeya menapak ke dapur, buah-buahan dari RnR Tapah tadi diletak atas kabinet dapur. Dia keluar semula, mencapai beg kain yang sarat dan berlalu ke tingkat atas.
Daun pintu ditolak, suis lampu dan kipas dipetik dan angka tiga pada tiang kipas berdiri itu ditekan. Tudung dikepala dibuka lalu disidai di kerusi dan dia terus saja berbaring atas katil. Aduh, penatnya… Pandangannya dihala menentang siling. Kata-kata mak semasa dia nak bertolak petang tadi terngiang-ngiang di telinga.

“Mak dgn abah tunggu jawapan kamu.”
“Ya mak, nanti leeya pikir.”
“Jangan lambat sangat. Nanti mak dgn abah je yang bagi keputusan bagi pihak kamu.”
“Apa pulak mak. Bagi lah masa leeya pikir dulu.”
“Kalau Idzuwan tu ajak jumpa pergilah jumpa dia, boleh kenal dia macam mana. Kalau jadi hujung tahun ni bertunang. Awal tahun depan kahwin.”
“Mak, mak ni confident je. Ntah-ntah dia tu jahat ke, kaki pukul ke, gangster ke, kongsi gelap ke, apa ke. Mak nak ke menantu macam tu.”
“Kamu jangan nak merepek lah leeya. Mak kenal budak tu, takde nya anak Makcik Ani tu perangai macam tu. Sebab tu mak cakap jumpa dulu.”
“Macam mana mak kenal dia. Lagi pun mak kalau jumpa sekali dua, takkan lah boleh nampak perangai yang sebenar.”
“Leeya, mak pun tak nak anak mak nanti hidup melarat kalau kahwin dengan orang yang ntah hapa-hapa. Cuba dengar cakap mak sekali.”
“Ya lah mak. Leeya dengar. Dah lah mak, leeya balik dulu.” Tangan mak diraih dan dikucup lembut.
“Yelah…hati-hati bawak kereta tu.”

Aleeya menghela nafas panjang. Nampaknya mak aku macam dah berkenan je dengan mamat nama Idzuwan tu. Mak dengan abah sama je. Buat konspirasi tak bagi tau aku. Dah lah konspirasi tu pasal masa depan aku pulak tu. Masa depan aku yang jadi pertaruhan. Astagfirullahalazim….mengucap leeya, pekehalnya yang kau marah mak dengan abah tu. Diorang tu dah cukup baik nak pikirkan masa depan kau leeya. Sepatutnya kau bersyukur. Sudah lah leeya, dah pukul lapan, baik kau pergi solat Maghrib. Minta tenangkan hati, minta petunjuk.
Segera dia bangun dari baring, melangkah kebilik air. Keluar dari bilik air, melangkah masuk semula ke bilik. Sejadah dibentang, telekung disarung. Dia menyembah pada yang Maha Esa. Minta ditenangkan hati, dipermudahkan setiap urusan dan diberikan hidayah ke jalan yang betul. Penuh rendah diri dia sujud berserah pada yang Satu. Selesai salam terakhir, selesai menadah tangan berdoa, sementara menunggu azan Isyak bergema, Aleeya bertakafur seketika. Menyebut nama-nama Allah bagaikan memberi ketenangan pada dirinya. Seletah dua tiga hari kepala asyik runsing memikirkan masalah yang satu itu, dia seolah-olah beroleh kedamaian diatas sejadah ini.
Selesai menunaikan solat Isyak, tiba-tiba telefon Aleeya berlagu.
“Assalamualaikum.” Talian disambut.
“Waalaikumusalam. Apa khabar?” Ceria suara Amir kedengaran di telinganya.
“Baik. Alhamdulillah.” Rasa rindu pulak pada tuan punya suara ni.
“Mak abah dgn adik-adik sihat?”
“Semua sihat.”
“Elok lah tu. Yang awak ni dapat balik kampung, lupa terus kita kat sini ya.”
Aleeya ketawa kecil.
“Bila sampai?”
“Tadi lepas maghrib.”
“Jom keluar dinner.”
Aleeya angkat kening. “Sekarang?” Adusss…malas maa.
“Tak lah. Sabtu malam minggu pertama bulan depan.” Aku dah berjanggut menunggu dia balik sini, lagi nak tanya sekarang ke, esok ke, lusa ke. Tak tau ke saya rindu kat awak sekarang ni.
Aleeya dah tersenyum sumbing. Laa, merajuk pulak ke pakcik ni. “Amir, saya dah makan tadi. Dan kenyang lagi. Hmm… kita keluar esok lah. Boleh?” Bila masanya kau makan Leeya. Semalam?. Takpe. Bohong sunat. Dimaafkan.
Amir diam di sebelah sana. Awak ni leeya, suka betul menguji kesabaran saya kan.
Aleeya resah menunggu Amir bersuara. Apa hal diam pulak ni. “Amir?”
Diam lagi. Geram pun ada dengan kakak sorang ni. Dah lah nak cuti lama hari tu tak bagi tau.
Lah…tak kan dah tido kut. “Amir?”
Senyap lagi.
Aleeya menghela nafas. Tak tau lah aku macam mana nak pujuk pakcik merajuk. “Amir, awak belum makan lagi ke?” Soalan apa yang kau tanya ni leeya. Tak pasal je kena sembur kang.
“Kalau saya dah makan, takde lah saya ajak awak keluar.”
Kan dah kata. Free je kene sembur. Aleeya sengih kelat. Confirm lah pakcik ni merajuk. “Awak, esok…”
“Esok lepas kerja saya ambik awak kat ofis. Dinner sama.” Belum habis ayat Aleeya, Amir dah pantas memotong.
Huh.. ”Habis tu kereta saya macam mana?”
“Masa nak pergi kerja pagi tu awak tumpang lah Salina ke Maisara ke. Petang saya ambik awak.”
“Petang esok saya jumpa awak kat mana-mana lah. Pergi asing-asing. Senang sikit nak...”
“Chempaka Aleeya!! Esok petang saya ambik awak kat ofis. Fullstop.” Naik sikit vocal nya. Sejak bila degil sangat ni.
Aleeya mengetap bibir. Perangai tak pernah nak berubah. Suka paksa-paksa aku.
“Leeya, dengar tak ni.”
Aleeya diam. Nak buat-buat tak dengar boleh tak. Sakit pulak hati melayan pakcik sorang ni.
“Aleeya. Kalau saya ambik awak kan senang. Lepas tu nanti saya boleh terus hantar awak balik.” Ni nak balas dendam dengan aku lah ni. Mogok tak nak bercakap pulak.
Diam lagi.
“Leeya?”
“Awak ni memang suka paksa-paksa saya kan.”
“Dah awak degil sangat sejak akhir-akhir ni.”
Lagi sekali Aleeya mengetap bibir. Aku pulak yang salah.
“Petang esok, no accuse ok. Saya jemput awak.”
“Assalamualaikum” lagi cepat aku tamatkan talian lagi baik.
“Eh..nanti nanti, saya tak abis cakap lagi.”
Apa lagi. Aleeya diam. Memberi ruang pada Amir bersuara.
“Marah dengan saya ke?”
Diam. Dah tau lagi nak tanya.
“Sepatutnya saya yang merajuk dengan awak sebab awak taknak teman saya makan malam. Perut saya dah buat konsert rock tau. Ni kenapa saya pulak yang kene pujuk awak ya?”
Betul jugak tu.
“Senyum sikit leeya. Dah seminggu saya tak tengok awak senyum.”
“Saya senyum bukannya awak nampak pun.”
“That’s why saya ajak awak keluar malam ni. Nak tengok senyuman awak.”
Bibirnya dah terukir senyum segaris. Tu lah leeya, jual mahal sangat.
“Leeya, dah senyum.”
“Hmm..”
“That’s my girl.”
“Correction…I’m not your girl.”
Amir ketawa kecil. Not yet but will be. “You’re my girl. Assalamualaikum..” Terus dia mematikan talian.
Aleeya memandang telefon di tangan. Keningnya dah terangkat dua kali lebih tinggi dari selalu. Dahinya dah berkerut seribu. You’re my girl. Assalamualaikum.. Ternginang-ngiang suara lembut tapi tegas Amir ditelinganya. Lawak peringkat apa yang Amir buat tadi. Ke dia memang bermaksud nak sampaikan apa yang dikata. Nak suruh aku main teka teki lagi ke. Sungguhlah…

0 comments: