AsSaLaMuALaikUm SeMuA....

First of all....pada semua pengunjung yang terlintas kat sini, atau yang tersesat masuk sini atau secara tak sengaja terlajak kesini atau yang memang dengan senang hati mengunjungi laman ini, saya ucapkan terima kasih kerana sudi singgah. Saya mengalu-alukan komen dari anda para pembaca..tintakan apa sahaja; komen, kritikan, pendapat, pandangan.. insyaAllah semuanya saya terima sebagai galakan yang membina.
~~AriSSa~~
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - Surah Al-Baqarah ayat 216
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya." - Surah Al-Baqarah ayat 286

Chempaka Aleeya - Bab 15

:: Bab 15 ::

“Assalamualaikum”
“Waalaikumusalam. Kau tengah break kan. Jom lunch dengan aku.”Suara Tarmizi ceria dihujung talian.
“Kau kat mana ni?” sebelah kening dah terangkat tinggi. Apa dibuat si Tarmizi ajak aku lunch tengah-tengah minggu ni. Ingat dekat ke Taiping dengan KL.
“Aku kat sogo..beberapa langkah je dari pejabat kau. Datanglah sini. Aku tunggu.”
“Kau buat apa kat sogo??”
“Settlekan urusan scholarship aku dengan MARA.”
“Owh..” Panjang mulutnya menjawab. Baru turun kening yang terangkat tinggi tadi. Refresh balik, Tarmizi dalam proses menyambung pelajaran ke UK, mestilah banyak hal yang nak diuruskan sebelum berangkat.
“Kau nak datang sini ke tak nak leeya?”
“Yelah, aku datang. Tunggu sekejap.”
“Okey.”
“Su, aku lunch kat luar..” dijenguk sedikit kiub jiran sebelah.
“Okey..aku pun banyak kerja ni. Tak lunch kot.” Suria memalingkan sedikit muka dari monitor. “Leeya!!” Baru beberapa langkah menatap, suara Suria nyaring memanggil. Aleeya menoleh. “Belikan aku buah mangga ya..”
“Okey..” Dan langkah kaki diatur kembali.



Menjejak ke tingkat 6 bangunan 8 tingkat itu, Aleeya memanjangkan leher memerhati. Mencari bayang Tarmizi dalam lautan manusia yang bersesak-sesak di food court tengah hari itu. Suatu sudut dihujung sebelah kanan depan kolam air terjun buatan, kelihatan tangan Tarmizi melambai-lambai. Aleeya mengatur langkah menghampiri. Ditarik kerusi bertentangan dengan sepupunya itu.
“Makanlah. Aku dah belikan. Tunggu kau sampai baru nak order, takut lambat pulak dapat makanan.” Panjang mukadimah Tarmizi menyambut kedatangan Aleeya sambil tangan menolak pinggan berisi nasi ayam dan jus oren ke arah Aleeya.
“Apa mimpi kau belanja aku ni?” Pelik pulak dia dengan sikap tiba-tiba Tarmizi.
“Takde mimpi apa lah. Saje nak buat amal.” Bibir tersenyum sumbing.
Tangan Aleeya mencapai sudu dan garpu sambil matanya tiba-tiba terperasan sesuatu. “Kau denagn siapa ni Mizi?” Matanya terarah pada pinggan berisi Nasi Goreng Kampung dan gelas Jus Tembikai yang tinggal separuh di sebelah Tarmizi. Dihadapan Tarmizi Nasi Ayam dan Jus Oren. Tak kan Tarmizi makan sampai dua pinggan kot.
Tarmizi tersenyum sinis. “Kawan aku. Dia pergi toilet sekejap.” Jus Oren disedut lagi.
“Kalau kau dah ada kawan, tak payah lah ajak aku makan sekali.”
“Apa salahnya. Kenal-kenal dengan kawan aku. Aku pun dah tak lama kat sini nak jumpa kau selalu.”
Aleeya mengangkat bahu. Suka hati kau lah. Tapi tak tahu kenapa tiba-tiba hatinya berdebar. Degup jantung dah tak teratur. Laju semacam. Apahal ni. Namun riak wajah dicuba sedaya upaya supaya tidak berubah. Tak sedar ada kaki yang diatur menuju ke meja mereka.
“Assalamualaikum. Maaf, lama menunggu.”
Aleeya mengangkat muka. Memandang wajah yang memberi salam. Lelaki dalam lingkungan lewat 20-an. Berkemeja putih dengan lengan disingsing sampai siku. Berkulit cerah dan berkaca mata. Si pemberi salam tadi menarik kerusi diantara dia dan Tarmizi. Owh, kawan Tarmizi mungkin. Aleeya tersenyum nipis.
“Tak lah. Aleeya pun baru je sampai.” Tarmizi yang menjawab walaupun sebenarnya teguran tadi lebih ditujukan kepada Aleeya.
“Surat kau dah dapat Mizi?” Lelaki tadi bersuara lagi.
“Dah..at last. Dekat 2 jam aku menunggu.”
Aleeya diam. Menyambung suapan. Malas dia nak campur perbualan mereka. Apatah lagi dia memang tak kenal dengan kawan si Tarmizi ni.
“Leeya, asal senyap je? Tak nak berkenalan ke dengan kawan aku ni?”
Pantas Aleeya angkat muka. Menentang wajah Tarmizi. Apahal kau ni MIzi, nak buat malu aku ke.
Faham dengan pandangan yang menusuk itu, Tarmizi ketawa kecil. “Leeya, kenalkan. Ni kawan aku, Idzuwan. Muhammad Idzuwan BIn Muhammad Zahar. Panggilan biasa Wan.” Siap nama penuh lagi aku bagi, kalau tak cam jugak tak tau lah. “Dan wan, ni sepupu aku. Chempaka Aleeya.” Tarmizi menyambung.
Whats??? Terbeliak mata Aleeya mendengar ayat Tarmizi. Rahangnya dah jatuh dari kedudukan asal.
Right. Your future fiancé. Tarmizi tersenyum lebar melihat reaksi Aleeya.
Aleeya cuba menutup reaksi keterlaluannya tadi. Dia mengurut dahi dan berusaha melukis senyuman diwajah. Matanya mencuri pandang wajah Tarmizi sambil menghantar pandangan maut. Apa yang kau buat ni Mizi? Dan Tarmizi yang sedia maklum pandangan mata yang dihantar, melebarkan lagi senyuman dibibir.
Berpaling memandang wajah Idzuwan, Aleeya menyusun ayat. “Err…hai..tak tahu nak cakap apa. surprise maybe. Tak sangka nak jumpa awak.” Bibir seboleh mungkin mengukir senyuman.
“Mizi yang punya idea tiba-tiba ni. Kebetulan saya pun memang ada area sini. So apa salahnya lunch sekali.”
“Yup. So that you two need to thank you me.” Tarmizi menyampuk. Kalau nak tunggu dua-dua makhluk tuhan ni bersedia nak jumpa, sampai aku habis master nanti pun tak jumpa lagi lah gamaknya.
“Right. A million thanks to you Mizi.” Sekali lagi Aleeya menjeling Tarmizi dihapadannya. Dah lah aku tak touch up pun sebelum keluar ofis tadi. Tengok cermin pun tak. Ntah ntah tudung aku ni dah senget benget ke apa ke. Memang hantu betul si Tarmizi ni. At least bagi tau lah.
Idzuwan ketawa kecil. Macam faham je maksud ayat Aleeya. “So, sibuk ke hari ni?” dia cuba mengubah topik.
“Tak lah. Biasa je.”
Idzuwan mengangguk perlahan.
“Awak tak outstation ke sekarang ni?”
“Masih outstation. Cuma hari ni je ada hal lain.”
Aleeya pula mengangguk perlahan. Kemudian senyap. Tak tahu nak cakap apa.
Idzuwan diam.
Tarmizi senyap seolah-olah memberi ruang kepada Aleeya dan Idzuwan berbual. Namum meja mereka itu hanya sunyi sepi dari perbualan walaupun berada ditengah-tengah tempat yang hingar bingar dengan suara manusia. Tiba-tiba,
“Leeya?!”
Serentak tiga kepala berpaling. Sekali lagi rahang Aleeya jatuh, terkejut. Hari ni memang semua orang kerja nak surprise kan aku ke. “Hai, buat apa kat sini?”
“Jumpa client. Saya call awak tadi. Kenapa tak jawab?”
“Awak call saya?” Rasanya tak dengar pulak bunyi ringing. Aleeya tercari-cari. Mana pulak handset aku ni. Allah.. “Phone saya tertinggal kat ofis. Terlupa pulak nak bawak sekali tadi.”
“Takpe lah. Your officemate ke?” Tangan dan berjabat dengan Tarmizi dan Idzuwan. Menyembunyikan rasa yang tak sedap dihati. Setahu aku si Aleeya ni jarang makan semeja dengan officemate lelaki dia.
“Tak lah. Ni sepupu saya, Tarmizi. Yang itu Idzuwan.” Berpaling pula pada Tarmizi dan Idzuwan, Aleeya bersuara. “Ini Amir.”
“Ok lah. Saya gerak dulu lah. Nak balik office.”
“Okey.”
“Ah..sebelum terlupa, ibu saya kirim salam.”
Bibir diukir senyum nipis sambil mulut menjawab salam.
“Pergi dulu. Assalamualaikum.” Amir berlalu.
Aleeya kembali menghadap pinggan. Debaran didada dah tak tau nak kata. Kencang yang teramat. Macam mana pulak boleh jumpa Amir kat sini. Sungguhlah… Seketika apabila debaran dihati sedikit reda, Aleeya mengangkat muka. Serentak terpandang sepasang mata yang merenung tajam wajahnya. Pandangan Tarmizi bersuara, Siapa tu? Aleeya mengeleng perlahan menghantar jawapan ‘Bukan sesiapa.’ Dan kerut diwajah Tarmizi menafikan jawapan yang diterima ‘jangan tipu aku leeya’. Aleeya berpaling. Bukan sekarang masanya nak bersoal jawab. Hujung tudung dibetulkan sedikit, sekadar membuat aksi mententeramkan hati yang kembali rancak berlagu rentak.
Idzuwan tenang menghabiskan makanan, cuba untuk berkecuali dari perbualan bisu Aleeya dan Tarmizi, namun dia tak lepas dari menyaksikan sandiwara yang berlaku depan mata. Hatinya berdetik.

2 comments:

Yeen said...

Kesian si Aleeya dikenakan Tarmizi.
Idzuwan tu cam kerek je....
Cepat sambung ek...saya suka kedua-dua cerita awak

arissa said...

Salam Yeen,
Terima Kasih..
Keep reading ya
:)