AsSaLaMuALaikUm SeMuA....

First of all....pada semua pengunjung yang terlintas kat sini, atau yang tersesat masuk sini atau secara tak sengaja terlajak kesini atau yang memang dengan senang hati mengunjungi laman ini, saya ucapkan terima kasih kerana sudi singgah. Saya mengalu-alukan komen dari anda para pembaca..tintakan apa sahaja; komen, kritikan, pendapat, pandangan.. insyaAllah semuanya saya terima sebagai galakan yang membina.
~~AriSSa~~
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - Surah Al-Baqarah ayat 216
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya." - Surah Al-Baqarah ayat 286

Ayu Khamilia - Bab 3

Bab 3

Keesokannya Ayu sedar lebih awal dari biasa. Tepat pukul 6 pagi dia sudah terjaga, dan selepas itu matanya tidak mahu lelap lagi. Selepas subuh, Ayu masih bermalas-malasan atas katil, malas rasanya hendak turun ke tingkat bawah. Tidak mahu bertembung dengan Asrul. Namun akhirnya apabila jam menunjukkan pukul 7.45 pagi, dia memaksa jugak kakinya melangkah turun setelah berhias ala kadar selepas mandi. Ayu menjenguk ke ruang tamu, namun tiada sesiapa disitu dan dia meneruskan langkah kaki ke dapur. Di dapur Pn Saerah dan Kak Yani sedang menyiapkan sarapan pagi. Rasa bersalah pula tidak membantu.
“Selamat pagi, MakUda, KakYani.” Ayu menyapa. “Ada apa-apa lagi ke yang Ayu boleh tolong?”
“Takde apa dah, Ayu. Dah nak siap dah ni.” Yani pantas menjawab.
Ayu menarik kerusi dihapadannya dan duduk disitu.
“Ayu, tolong panggilkan Asrul makan sarapan sekali. Yani pergi panggil Shamsul dengan abah.” Pn Saerah mengarah.
Walaupun berat rasa hati Ayu untuk menurut namun diangkat juga kaki melangkah pergi. Ayu naik ke tingkat atas menuju ke bilik Asrul yang terletak di sebelah barat rumah tersebut. Mungkin dia masih lagi dalam bilik, fikirnya. Ayu mengetuk pintu bilik itu beberapa kali, tetapi tiada sahutan yang menyambut panggilannya. Ayu pelik kerana Asrul tiada didalam biliknya. Dia meninggalkan bilik itu dan beralih pula menuju ke ruang tamu, tetapi disitu juga Asrul tidak kelihatan. Ayu menuju pula kedapur, mungkin dia dah turun kot. Dan didapur,
“Mari sarapan sekali Ayu ” Johan menegur ketika Ayu tiba di dapur.
“Asrul mana, Ayu. Dia tak sarapan sekali ke?” En Ismail pula menegur.
“Dia takde pun kat tingkat atas, Ayu ingat dia dah turun. Takpelah, Ayu pergi tengok kat luar ”
Ayu melangkah pula menuju ke luar rumah. Kakinya dihayun ke taman belakang milik Pn Saerah. Disitu, dia melihat buaian kosong dan kerusi di taman itu juga tiada orang yang menumpang. Ayu mengeluh. Mana pulak pergi Asrul ni, keluar ke?. Tapi kereta Peugeot berwarna keemasan miliknya ada terparkir di perkarangan rumah. Ayu meneruskan langkah kaki ke kolam yang berdekatan disitu. Hajat hati ingin melihat aksi-aksi ikan emas di kolam itu. Malas sudah dia hendak meneruskan pencarian Asrul. Mungkin dia keluar kot, fikirnya. Ayu berdiri di pinggir kolam, melihat ikan emas berenang-renang dibalik batu. Senang hatinya. Sejenak kemudian, Ayu berpusing untuk masuk ke rumah. Dan sebaik dia menoleh, dia terkejut apabila terdapat sesusuk tubuh dibelakangnya. Dia hilang pertimbangan, kakinya tergelecek dan tubuhnya hampir jatuh ke dalam kolam ikan tadi tetapi tangan kanan Asrul pantas mencapai tangan Ayu dan tangannya yang sebelah lagi memaut pinggang Ayu supaya tidak jatuh.
Ayu tergamam seketika. Sesaat, setelah logik kembali ke akal, dia bersuara perlahan. “Abang, Ayu dah ok.” Dia cuba melepaskan diri daripada pautan Asrul. Risau jugak rasa hatinya kalau Pn Saerah atau sesiapa saja ternampak keadaan mereka. Apabila Asrul melepaskan pautan tangannya, Ayu pantas menjarakkan dirinya dengan Asrul. Janggal rasanya berada begitu rapat sekali.
“Ayu cari abang ke?” Asrul menyapu bersih wajah dihadapannya.
“MakUda panggil sarapan sekali.”
“Hmm” pendek sahaja Asrul menjawab dan pandangan dihalakan kedasar kolam. “Nanti abang masuk.”
Selepas itu Ayu meninggalkan Asrul berseorangan di situ dan dia melangkah ke arah rumah. Rasa terkejutnya masih berbaki lagi. Tak sedar bila masanya Asrul berdiri dibelakangnya. Dia cepat-cepat meninggalkan taman itu.


Ayu menarik kerusi di meja makan yang dapur. Kemudian tangannya menyenduk nasi goreng kedalam pinggan. Pn Saerah, En Ismail, Kak Yani dan Abang Shamsul masih makan sambil berbual. Abang Johan mungkin ditingkat atas, bersiap untuk kehospital. Ayu juga ingin sangat berjumpa dengan Kak Lina, memohon maaf selepas kejadian tempoh hari. Dan dia juga sebenarnya tak sabar hendak berjumpa dengan bakal anak saudaranya, anak Kak Lina dan Abang Johan. Bukan tidak mahu melawat KakLina, tetapi dia tidak mahu pergi bersama-sama dengan Asrul. Kalau dia hendak pergi, mesti Asrul yang akan hantarkan. Jadi selepas mengambil kira semua kemungkinan yang akan menyebabkan dia bersendirian dengan Asrul, dia membatalkan sahaja hasrat untuk berjumpa dengan Kak Lina.
“Erah, lepas ni terus bersiap. Nanti kalau lambat ramai orang pulak ” En Ismail berkata kepada isterinya. Ketika itu Asrul melangkah masuk dan mengambil tempat disebelah En Ismail. Pn Saerah menghulurkan pinggan kepada Asrul.
“Abah ngan mak nak pergi mana?” Asrul menyoal.
“Mak nak pergi pasar dulu. Beli lauk untuk tengahari nanti. Lepas tu baru ke hospital. Johan dah keluar pun sekejap tadi.” Pn Saerah pula yang menjawab.
“Mak, Yani nak balik rumah kat ampang hari ni.” Yani mencelah.
“Eh, cepatnya kamu nak balik.”
“Saya dah mula kerja, mak. Jauh kalau nak berulang alik ke sini.” Shamsul pula membalas.
“Hmm…yelah.” Pn Saerah hanya membalas sepatah. Sedih sedikit rasa hatinya. Jarang sekali semua anak-anaknya dapat berkumpul bersama. Semua dah ada kehidupan masing-masing.
“Ayu, nanti Ayu pergi ke hospital dengan Asrul ye. Abah ngan mak pergi lambat sikit.” En Ismail tiba-tiba bersuara.
“Baik, bah.” Asrul pula yang membalas selepas Ayu hanya diam.
“Hmm.. Ayu rasa Ayu tak payah ke hospital lah. Ibu cakap dia nak datang sini hari ni. Ayu duduk kat rumah jelah.” Akhirnya Ayu bersuara. Cuba berdalih. Hasratnya supaya dia tidak berduaan dengan Asrul. Asrul kelihatan terkejut dengan kenyataan Ayu itu. Dia memandang tajam wajah Ayu dan kemudian kembali mengadap makanannya.
“Ye ke Kak Ngah nak datang sini.” En Ismail terkejut.
“Ha’ah. Lupa pulak Erah nak cakap kat abang semalam. KakNgah telefon semalam, diaorang cakap nak datang hari ni.” Pn Saerah berkata.
“Kalau macam tu, esok kami balik sini baliklah, mak.” Yani bersuara sambil bangun dan menuju ke sinki.
“Takpe ke Ayu duduk kat rumah je. Nanti kalau Makngah sampai, takde orang pulak kat rumah ni.” En Ismail akhirnya bersetuju dengan cadangan Ayu.
“Takpe, Ayu tak kisah. Esok pun boleh lagi jumpa KakLina.” Ayu tersenyum.
“Kalau macam tu, mak pergi dulu ye.” Pn Saerah berpesan dan berlalu pergi.
“Kak Yani ngan Abang Sham pun dah nak keluar ni.” Yani berpaling memandang Ayu dan Asrul dan terus berlalu meninggalkan mereka berdua.
“Kenapa Ayu tak cakap dengan abang MakNgah nak datang hari ni?” Asrul bersuara selepas hanya mereka berdua sahaja yang berada disitu.
“Ayu ingat Makuda dah cakap kat abang.” Ayu membalas tanpa memandang wajah Asrul. Dia menghabiskan baki teh dalam cawannya.
“Kenapa pulak mak yang kena bagitau abang.” Matanya masih memandang tajam wajah Ayu.
“Ayu lupa. Ayu ingat Makuda dah bagitau abang, jadi tak payahlah Ayu bagitau lagi.” Ayu bangun dan mengangkat semua pinggan kotor ke sinki. Tangannya pantas membasuh semua pinggan mangkuk disitu. Sakit hatinya datang balik. Saja nak cari salah aku. Saja nak marahkan aku. Tetapi Ayu hanya diam menyudahkan kerjanya. Malas hendak bergaduh dengan Asrul.
Asrul pula hanya memerhati dari meja makan tingkah laku Ayu. Dia pun sebenarnya masih marahkan Ayu, tetapi marahnya itu telah pun reda sedikit. Tapi pagi ni, Ayu saja je nak menaikkan lagi kemarahannya.
“Pergi bersiap sekarang, ikut abang pergi melawat Kak Lina.” Asrul mengarah.
“Taknak lah. Ayu nak tunggu ibu.” Ayu berdegil. Suka sangat mengarah aku.
“Makngah sampai lambat lagi. Sekarang ni baru pukul sembilan. Kita pergi sekejap je.”
“Takpe lah, abang je lah pergi.” Masih berdalih.
“Ayu, kenapa degil sangat ni. Ayu tahu tak sebab Ayulah, Kak Lina masuk hospital. Dah lah sebabkan Kak Lina sakit, pergi ziarah dia pun taknak. Kalau bukan salah Ayu, KakLina sihat lagi sekarang ni” Asrul meninggikan suara. “Pergi bersiap sekarang. Abang tunggu kat luar.” Asrul mengarah lagi.
Ayu hanya berdiam. Semakin terluka hatinya mendengar kata-kata Asrul. Sebak dadanya. Hampir saja airmatanya gugur tapi cepat-cepat ditahan. Tak mahu Asrul melihatnya menangis. Setelah kerjanya selesai, dia cepat-cepat berlalu ke bilik dan di bilik, airmatanya melimpah jua. Tak tertahan rasa hatinya dan Ayu menangis semahu-mahunya. Memang dia yang bersalah tapi kenapa diungkit kesalahannya. Kenapa tak sudah-sudah Asrul meyakiti hatinya. Lama juga Ayu menangis. Kalau ikutkan hati, mahu sahaja dia terus mengurung diri dalam bililk itu. Biarkan Asrul tertunggu-tunggu dia kat bawah, tetapi kemudian apabila memikirkan KakLina yang terlantar di hospital, dia membatalkan hajatnya itu. Kakinya melangkah ke almari pakaian dan mengeluarkan sepasang baju kurung sutera berwarna biru. Tudung yang dipakai diganti dengan yang berwarna biru juga, sepadan dengan baju kurungnya. Ayu bersolek ala kadar.
Dia tahu kenapa Asrul marah sangat bila KakLina kemalangan kerana Asrul memang rapat dengan kakaknya yang sulung itu kalau nak dibandingkan dengan kakaknya yang kedua, Yani. Asrul dan Lina memang rapat sejak kecil lagi. Apa-apa saja yang menyebabkan kakak kesayanganya itu terluka, Asrul pasti akan membalas balik. Sebab itulah Asrul beria-ria marahkan Ayu kerana Ayu yang membahayakan nyawa KakLina dan anak kandungannya. Ayu menarik nafas panjang. Setelah berpuas hati dengan penampilannya Ayu melangkah turun.
Diluar Asrul sedang menunggu didalam kereta. Ayu masuk di tempat duduk hadapan. Diam. Asrul juga tidak bercakap dan terus memulakan perjalanan. Tersentuh lagi hati Ayu. Kenapalah hati perempuan ni selalu sangat tersentuh, Ayu mengeluh.
Asrul yang mendengar keluhan itu, menoleh memandang Ayu disebelahnya.
“Kenapa?” Dia menyoal.
Ayu hanya berdiam diri. Dia dengar soalan Asrul itu, tapi malas dia hendak membalas, takut nanti hatinya terluka lagi.
“Ayu, dengar tak abang tanya ni.” Asrul bersuara lagi tetapi Ayu terus membisu. Pandangannya dihalakan ke luar, langsung tak peduli Asrul memandangnya.
“Ayu...” Asrul tidak mengalah dan tangan kirinya memegang tangan kanan Ayu. Ayu pantas menepis dan melarikan tangannya ke arah lain.
“Ayu taknak cakap dengan abang.” Akhirnya Ayu bersuara juga namun pandangannya tetap dihalakan ke arah luar.
Asrul tersenyum kecil mendengar kata-kata Ayu.
“Merajuk rupanya.” Asrul tersenyum lagi. “Kalau Ayu tak degil cakap abang, tak adalah jadi macam ni. Kalau Ayu dengar cakap abang, tak adalah abang marah Ayu.”
Tengok, kan aku dah cakap. Mesti ada kata-kata yang menyakitkan hati. Ayu menoleh ke kiri, buat-buat tak dengar apa yang diperkatakan Asrul. Lagi-lagi aku yang salah.
Asrul meneruskan pemanduannya, tapi dibibirnya masih terukir sedikit senyuman. Tulah, cepat sangat naik angin, kan dah merajuk tunangnya disebelah itu. Seingatnya Ayu belum pernah merajuk dengan dia sebelum ini. Ayu yang baik itu hanya akan menurut saja apa katanya, tak pernah melawan, tak pernah membantah. Asrul menoleh ke sisinya dan dilihat Ayu masih lagi memandang ke luar. Diam.


“Apa khabar, Kak Lina.” Ayu mengucup tangan Kak Lina. Kak Lina tersenyum melihat pasangan itu.
“Baik ”
“Abang Johan mana, kak?” Asrul pula bersuara.
“Abang Johan keluar sekejap”
“Ayu macam mana?” KakLina menyoal dan kemudian dia memandang Asrul. Asrul hanya berdiri dihadapan katil kakaknya.
“Macam mana apa?” Ayu yang duduk disebalah katil KakLina kebingungan.
“Asrul marah ke sebab Ayu yang drive kereta akak hari tu?” Lina memandang Ayu dan kemudian memandang Asrul.
Ayu yang terkejut dengan soalan itu hanya mampu tersenyum, tidak mampu untuk menjawab.
“Rul, teruk ke kau marah si Ayu ni?” kali ni Asrul pula yang disoal.
“Takde lah, kak. Kalau marah pun, marah sayang. Bukannya marah betul-betul.” Asrul berpeluk tubuh dan tersengih. Matanya dihalakan kearah Ayu. Ayu hanya tunduk.
“Ok, kalau kau dah cakap macam tu, akak nak kat apa lagi. Ayu jangan lah terasa sangat kalau Asrul marah kat Ayu ye. Dia pun dah cakap yang dia marah sebab sayang.” KakLina pula memandang tepat wajah Ayu.
Ayu malu seketika, dipaksakan juga senyuman di wajah. Memanglah KakLina, sebabkan dia sayangkan akak lah, dia sanggup marah Ayu. Hatinya menjerit. Bencinya semakin membuak terhadap Asrul.
“Akak, Ayu mintak maaf pasal sebabkan kemalangan hari tu.” Ayu bersuara bagi meredakan perasaannya.
“Takpe lah, Ayu. Bukan salah Ayu pun. Akak tak marah pun.” Kak Lina memegang bahu Ayu. “Yang akak risau kalau Asrul ni je marahkan Ayu.”
Ayu tersenyum lagi. Kalau dia marahkan Ayu pun, akak bukannya boleh buat apa. Dia tetap marah juga. Hatinya berkata lagi. Begitu rapatnya hubungan Kak Lina dan Asrul sampaikan Asrul marahkan dia pun, Kak Lina tahu. Fikir Ayu. Asrul pula hanya tercegat berpeluk tubuh dipinggir katil.
“Akak tak payahlah risau. Kalau dah buat salah tu, memanglah kena marah.” Asrul bersuara sambil menjeling pada Ayu.
“Kau ni Rul, jangan suka-suka hati je nak marah Ayu.”
“Anak akak mana, kak?” Ayu bersuara perlahan dengan harapan supaya mereka menamatkan perbualan mengenai dirinya. Lantas dia memandang sekeliling mencari katil kecil.
“Ha, abang Johan pergi tengok baby lah tadi tu.”
Ketika itu juga Johan melangkah masuk ke bilik tersebut dan di tangannya mengendong seorang bayi yang begitu kecil. Dia tersenyum. Senyuman seorang ayah.
“Eh, Asrul, Ayu, bila sampai?”
“Baru je abang Johan. Boleh Ayu dukung sekejap.” Ayu berjalan mendekati Johan dan bayi tadi bertukar tangan. Ayu tersenyum lebar sambil memandang wajah comel dihadapannya. Ayu memang suka dengan baby.
“Comelnya, Kak Lina. Dah ada nama ke baby ni.” Ayu berjalan mendekati katil dan menyerahkan bayi itu kepada Kak Lina. Lina hanya tersenyum.
“Belum lagi. Tengah berfikirlah ni nak letak nama apa.”
“Kak, kami tak boleh lama ni. Nak balik rumah. Kejap lagi Mak Ngah nak datang. Nanti takde orang pulak kat rumah.” Asrul yang dari tadi cuma jadi pemerhati bersuara.
“Yelah. Mak dengan abah pergi mana?”
“Pergi pasar. Nanti Rul datang lagi lah, kak. Balik dulu, bang.”
Johan mengantuk.
“Kalau datang lagi nanti, bawalah Ayu sekali, Rul.” Lina berpesan.
“Iya, kak.” Asrul mengukir senyum dan menoleh sekilas mencari wajah Ayu.







------------------------------------

p/s: Salam readers. First, thank you for reading and waiting. Entry ni lebih kepada mereka yang selalu bertanya mana sambungan cerita ni. Sorry guys, keep you waiting.
Okey,one confession to make...sebelum ni saya pernah maklumkan Ayu Khamilia ni ada masalah teknikal sikit. The file had infected by virus. And too sad i couldn't save all of it. I was trying to re-write the story but.. you know, need to refresh and re-type, sedikit leceh. That's why cerita ni tergendala seketika. Very sorry about that. Give me some time, let me finish Chempaka Aleeya first (Chempaka Aleeya dah sampai pertengahan dan saya sedang cuba untuk menamatkannya secepat yang mungkin), then i will focus to finish Ayu Khamilia. A BIG SORRY GUYS!!!!! Jangan pulak ban blog ni ya. TQ.

7 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

waaaaa..
lme tggu cite nieh..
best2..

huhu..cpt2 la idea dtg..hehe..

epy elina said...

best2..
cpt smbung2x...

ntahsapeni said...

tu la..lame btl tunggu citer ni..best..!
cpt2 continue k..ee tak sabonyer..;)

ieyna_cute said...

sambung lagi ek...
:)

misz nana said...

ohh, cite ni bestt!

hazimah said...

best la citer ni..smbg la lg...

hayati said...

citer best tapi dah boring laaa nak tunggu N3 baru macam nak giveup dah