AsSaLaMuALaikUm SeMuA....

First of all....pada semua pengunjung yang terlintas kat sini, atau yang tersesat masuk sini atau secara tak sengaja terlajak kesini atau yang memang dengan senang hati mengunjungi laman ini, saya ucapkan terima kasih kerana sudi singgah. Saya mengalu-alukan komen dari anda para pembaca..tintakan apa sahaja; komen, kritikan, pendapat, pandangan.. insyaAllah semuanya saya terima sebagai galakan yang membina.
~~AriSSa~~
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - Surah Al-Baqarah ayat 216
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya." - Surah Al-Baqarah ayat 286

Haven't Met You Yet


video



I'm not surprised, not everything lasts
I've broken my heart so many times, I stopped keeping track
Talk myself in, I talk myself out
I get all worked up, then I let myself down

I tried so very hard not to lose it
I came up with a million excuses
I thought, I thought of every possibility

And I know someday that it'll all turn out
You'll make me work, so we can work to work it out
And I promise you, kid, that I give so much more than I get
I just haven't met you yet

I might have to wait, I'll never give up
I guess it's half timing, and the other half's luck
Wherever you are, whenever it's right
You'll come out of nowhere and into my life

And I know that we can be so amazing
And, baby, your love is gonna change me
And now I can see every possibility

And somehow I know that it'll all turn out
You'll make me work, so we can work to work it out
And I promise you, kid, I give so much more than I get
I just haven't met you yet

They say all's fair
In love and war
But I won't need to fight it
We'll get it right and we'll be united

And I know that we can be so amazing
And being in your life is gonna change me
And now I can see every single possibility

And someday I know it'll all turn out
And I'll work to work it out
Promise you, kid, I'll give more than I get
Than I get, than I get, than I get

Oh, you know it'll all turn out
And you'll make me work so we can work to work it out
And I promise you kid to give so much more than I get
Yeah, I just haven't met you yet

I just haven't met you yet
Oh, promise you, kid
To give so much more than I get

I said love, love, love, love
Love, love, love, love
(I just haven't met you yet)
Love, love, love, love
Love, love
I just haven't met you yet










Ayu Khamilia - Bab 14

Bab 14


“Assalamualaikum..” Ayu menolak daun pintu. Eh, gelap. Suraya tak balik lagi ke? Suis lampu dipetik dan kaki melangkah masuk. Mana pulak pergi makcik ni. Sejurus kemudian terdengar pintu dibuka. Ayu menoleh.

“Assalamualaikum.. Dah lama kau sampai.” Suraya menutup kembali daun pintu, berlalu melintasinya, menanggalkan tudung dan duduk di hujung katil.

“Baru je. Kau pergi mana.”

“Pergi blok sebelah tadi. Pass lecture note statistic pada Gee. Dia nak pinjam.”

“Ooo…. Kau dah makan?”

“Dah. Eh, kau pergi mana ni. Dah malam baru balik.”

“Singgah rumah Mak saudara aku. Aku sms kau tadi kan.”

“Hmm… Yang kat Klang tu ke?”

“Ha’ah.”

“Ooo…” Suraya menghidupkan komputernya. “Ayu, esok kau pegi mana?”

“Takde plan lagi. Kenapa?”

“Jom pergi library nak? Aku nak cari bahan.”

“Okey. Shafik mana?”

“Dia pergi rumah abang dia.”

“Patutlah..”

“Apa?”

“Patut lah kau ajak aku. Kalau tak kau tu asyik berkepit dengan Shafik je.”

Suraya sengih. “Bukan macam tulah. Aku memang plan nak kau pun esok. Kalau Shafik takde hal pun, memang aku nak ajak kau teman aku.”

“Yelah lah tu.”

“Betul lah.. Ayu, aku takde apa-apa lah dengan Shafik tu.”

“Yelah Cik Suraya, aku nak pergi mandi ni.”


***

“Ayu, buku yang aku cari tu takde lah. Aduh…tensionnya aku macam ni.” Suraya menghempaskan badannya di kerusi berhadapan Ayu. Tangannya meraup muka.

“Kau dah check kat system?”

“Dah. Ada kat budak math.”

“Dah booking?”

“Booking pun tak guna Ayu, dah ada tiga orang lagi yang menunggu buku tu tau.”

“Cari buku lain lah macam tu”

“Tapi dalam buku tu yang banyak bahan yang aku nak.”

“Kalau macam tu kau booking jelah. Tak kisah lah ada empat orang ke lima orang ke yang menunggu. Nanti dapat jugak kat kau kan.”

Suraya mengeluh. “Aku pergi cari buku lain lah.” Dan dia bangun menuju ke rak-rak buku yang berderet disitu.



Dia membuang pandang. Melihat kereta yang memotong dari tepi. Tapi di kepalanya ketika itu, bukan pasal kereta yang memotong dari kiri itu tapi perselisihan yang terjadi antara mereka. Asrul masih diam membisu. Sejak keluar dari rumah Makuda Saerah tadi, tiada sepatah pun perkataan yang keluar dari mulutnya. Masih marahkan dia mungkin. Ayu menarik nafas, dan menghela perlahan. Cuba menyusun ayat yang sesuai.

“Apa yang abang nampak masa kat Mid Valley tadi, bukan seperti apa yang abang fikir.” Ayu menoleh sekilas, harapnya dapat lah respon dari Asrul. Jangan lah buat diam macam tunggul macam ni. Susah rupanya nak pujuk lelaki merajuk.

“Apa yang abang fikir?”

Alhamdulillah. Nak pun bercakap pakcik nih. “Abang salah faham. Sungguh, masa Ayu keluar dari kolej tadi pagi, memang Ayu keluar sorang. Masa kat Mid Valley Ayu terserempak dengan En Shah tu.”

“Habis tu, macam mana boleh berjalan berdua pulak. Siap gelak ketawa lagi.”

“Sebab…”

“Sebab apa?”

“Sebab Ayu seorang, dan dia pun seorang. Jadi, apa salah nya kalau jalan sekali. Tapi masa tu Ayu dah nak balik dah.” Silapnya mungkin dia keluar seorang hari ini. Kalau lah dia ditemani Suraya, takde lah timbul salah faham macam ni.

“Ayu cakap tak salah?” Suara Asrul dah mula meninggi. “Ayu cakap kat abang, kalau seorang perempuan tu yang dah jadi tunangan orang, cuma menunggu masa je untuk disatukan, keluar dengan lelaki lain, yang dah tentu-tentu bukan muhrim. Tak salah ke tu? Cakap, tak salah buat perangai macam tu?”

“Tapi Ayu bukan keluar dengan dia.” Rasa sebak dah mula terasa di dada. “Sungguh.” Beratnya tuduhan Asrul. Dia sedar dirinya tunangan orang. Dan atas rasa kesedaran itulah, sejak dirinya diikat dengan hubungan yang dia sendiri tak rela dengan sepenuh hati tu, tak pernah terfikir pun dia hendak menjalinkan hubungan istimewa dengan lelaki lain walaupun ada yang menghulurkan salam perkenalaan. Tetapi malam ini, sampainya hati Asrul suka-suka menuduh dia buat perangai macam tu.

Asrul menarik nafas panjang dan dihela perlahan. Cuba menenangkan hati yang kian membara. Dia beristighfar berulang kali. Kenapa kesabarannya sering saja roboh apabila berhadapan dengan Ayu. Niatnya balik kesini untuk melepas rindu, tak sangka lain pulak yang jadi. Apabila akal kembali menguasai emosi, dia bersuara lagi. “Abang harapkan kejujuran Ayu.”

“Ayu memang selalu berlaku jujur dengan Abang.”

Asrul mengeluh. Jahatnya dia. Sesuka hati mengata Ayu begitu. Hatinya berbisik mustahil gadis sebaik Ayu akan mencari lelaki lain. Ntah kenapa emosinya menjadi-jadi hari ini.

Kereta diberhentikan di depan pondok guard Kolej 12. Bawah sinaran lampu yang terang benderang. Waktu malam selepas jam lapan, orang luar memang tidak dibenarkan masuk ke kawasan kolej. Cermin kereta diturunkan. Jangan nanti ada pula yang salah faham mereka berdua berkelakuan sumbang didalam kereta yang bertutup. Dia memandang ke luar.

“Abang tak percaya Ayu ke?” Ayu memandang wajah Asrul.

“Promise me, you won’t do that again!”

“Do what?”

“Ayu!!” Wajah Ayu disebelah direnung tajam. “Sengaja nak naikkan darah abang lagi ke?”

Ayu tersentak. Dahi dah mula berkerut. Bila masanya pulak aku sengaja nak naikkan darah dia ni. Aku salah cakap ke? “Abang.. Ayu minta maaf. Ayu janji tak kan keluar sorang-sorang lagi. Ayu janji tak kan tegur atau beramah mesra dengan sesiapa pun walaupun orang tu Ayu kenal. Ayu janji tak kan buat abang salah faham lagi.”

Terukir senyum halus di hujung bibir Asrul. Kepala diangguk perlahan. “Okey. Jangan sesekali buat lagi.”

“Tak.” Ayu angkat tangan kanan, seperti orang yang sedang membaca ikrar semasa perhimpunan.

Asrul mengukir senyum. Ikhlas dari hati.

“Boleh Ayu tanya satu perkara?”

“Hmm..” Asrul kembali memandang wajah Ayu. Kening dah terangkat sedikit.

“Kenapa abang balik tiba-tiba hari ni?” Satu soalan yang dari tadi asyik bermain dalam benaknya.

“Saja..nak jumpa Ayu.”

“Kenapa tak bagi tahu?”

Tiba-tiba Asrul ketawa kecil. “Ingat nak buat surprise, tapi abang pulak yang dapat surprise.”

Ayu turut ketawa halus. “Sorry bang.” Faham apa surprise yang dimaksudkan.

“Bila abang dah letak Ayu dalam hati abang, abang harap ianya akan kekal disitu, sampai bila-bila. Dan abang tak nak ada apa-apa yang mengganggu kedudukan nya disitu. Jadi, boleh tak janji supaya kedudukannya akan terus kekal disitu.”

Ayu diam. Apa yang Asrul cuba sampaikan. Adakah dirinya sudah bertakhtah dihati Asrul. Namun dalam diam dia melirik senyum. Kalaulah itu benar, sesungguhnya dia bahagia.

“Ayu..” Wajah Ayu dipandang.

Ayu hanya mengangguk perlahan, sambil senyuman masih dibibir. Tak perlu berkata-kata, anggaplah anggukkan itu satu janji darinya.



Tanpa sedar senyum nipis terukir dihujung bibir. Kenangan malam tadi sangat bermakna.
Kata-kata Asrul bagai membawa isyarat, dirinya disayangi. Sungguh kah?

“Nasib baik jumpa buku ni.”

Ayu tersentak. Terkejut dengan teguran Suraya itu. Hilang terus senyum yang terukir. Wajah Asrul juga terbang pergi. Dia memandang Suraya.

“Kau ni berangan ke?” Suraya menegur.

“Tak de lah.”

“Habis tu kenapa terkejut”

“Tak de apa lah. Kau nih…”

“Kau pikir apa ni Ayu. Baik kau cakap.”

“Aku tak pikir apa-apa lah. Kau ni kan.”

“Alah…Sudah lah Ayu. Aku kenal kau bukannya sehari dua, dah bertahun-tahun. Aku kenal sangat riak muka kau tu.”

Ayu angkat kening. “Riak muka aku yang macam mana?”

“Riak muka kau yang cuba nak sembunyikan sesuatu dari aku.”

“Ada-ada je lah kau ni Sue..”

“Betul kan…”

Ayu diam. Malas nak melayan bebelan Suraya. Earphone MP3 disumbat ke telinga. Lagu When You Tell Me That You Love Me nyanyian Diana Rose berkumandang. Spontan senyum nipis tersungging di hujung bibir. Terasa seperti diri dibawa terbang ke langit luas menyusuri pelangi indah. Memanglah Asrul tidak mengatakannya, tapi tak tahu kenapa dia dapat rasa kebahagiaan itu.

Tapi sesaat cuma, apabila tersedar pandangan Suraya yang mencurigakan itu menusuk masuk ke dalam anak matanya, Ayu kembali tekun mengadap buku rujukan depan mata.

Suraya dihadapannya pula menjeling dengan pandangan tak puas hati bercampur curiga. Makcik ni mesti nak sorok apa-apa dari aku ni. Namun tangannya menyelak juga buku yang baru dijumpainya itu.






p/s: Salam Semua,
Ayu Khamilia 14......Buah tangan buat semua untuk cuti hujung minggu... I will be on leave for long weekend...holiday in Langkawi.. hehe...Bestnyer.... :)

Luv,
~~AriSSa~~

Ayu Khamilia - Bab 13

Bab 13


“Abang..” Tanpa sedar sepatah perkataan itu meluncur dari bibirnya.

“Buat apa kat sini?” Wajahnya dah keruh menahan perasaan melihat Ayu disamping lelaki asing yang tidak dikenalinya.

“Beli barang.” Lambat-lambat Ayu menjawab. Macam mana Abang Asrul boleh ada kat sini? Ntah jatuh dari langit mana, tiba-tiba boleh terpacak depan mata aku. Riak terkejut masih terasa.

“Assalamualaikum, saya Shahrul Ammar.” En Shahrul menghulur tangan. Mungin dia menunggu untuk diperkenalkan kepada teman Ayu itu, tapi dari riak wajah Ayu yang terlebih sangat terkejutnya, macam tiada tanda yang mereka akan diperkenalkan. Sudahnya dia menghulur tangan, memperkenalkan diri sendiri.

“Asrul Iskandar.” Lambat-lambat Asrul menyambut huluran itu. Kemudian pandangannya jatuh ke wajah Ayu. “Dah sudah ke? Jom abang hantar balik.”

“Err..Tak pe. Ayu balik sendiri.”

“Abang cakap abang hantar.” Suara Asrul mula kedengaran tegas disitu.

Ayu menentang pandangan tajam Asrul. Terasa keadaan yang tegang ketika itu. Dia ni kan, hari tu dalam phone boleh je cakap baik-baik. Bila berdepan asyik nak naik angin je. Sekilas Ayu memandang En Shahrul. “Encik, saya balik dulu ya.”

“Baru planning nak ajak awak makan. Takpe lah, mungkin lain kali.”

“Tak apa. Terima kasih.” Ayu tersenyum kecil. Menjeling wajah Asrul, wajah itu semakin keruh. Tidak mungkin ada istilah ‘lain kali’ lagi. Dan tak tunggu lama, dia melangkah pergi.
En Shahrul cuma memerhati. Dalam hati dah timbul macam-macam tanda tanya.


***
Suasana dalam kereta ketika itu dingin. Beku. Yang kedengaran hanya lagu I’m Yours dari corong radio yang terpasang. Ayu membuang pandang, melihat kereta yang bertali arus di luar. Dapat dirasakan ketegangan Asrul ketika itu. Ntah apa yang dimarahkannya, dia sendiri tidak tahu.

Kenapa setiap kali berjumpa mesti pertelingkahan yang akan terjadi. Tak boleh ke pertemuan kita berlangsung dalam suasana yang aman damai tenang dan tenteram. Agaknya mungkinkah telah tertulis mereka sahaja satu-satunya pasangan yang tidak pernah bahagia setiap kali berjumpa.

“Kenapa dah lama tak balik rumah mak?” tiba-tiba Asrul bersuara. Memecah kebekuan yang melanda.

Ayu memandang sekilas. “Ayu sibuk. Banyak assignment.”

“Sibuk?” Asrul mendengus. “Keluar ber’dating’ dengan lelaki tadi tu ada masa pulak? Siapa dia tu?” Dah naik seoktaf suara Asrul.

Sepantas mungkin Ayu berpaling mencari wajah Asrul. Dating? Beratnya tuduhan yang dilemparkan padanya. “Apa abang cakap ni. Tadi pagi Ayu keluar dari kolej seorang diri. Kat Mid Valley tadi Ayu terserempak dengan dia. Bukan Ayu berjanji nak keluar berdua dengan dia.”

“Huh…. Mata abang ni belum pandai menipu lagi Ayu. Siapa tu? Kekasih?”

“Abang!!” Ayu menahan debar didada. Apa yang Asrul cakap ni. Hendak menuduh dia berlaku curang. Cepat-cepat dia beristigfar. Dia cuba membina tembok kesabaran. Tak guna kalau dua-dua berapi. Dan kemudian perlahan dia menjawab pertanyaan Asrul. “Dia pensyarah kat fakulti Ayu.”

Asrul diam. Pandangannya masih diatas jalan.

Ayu membisu. Tak ada guna nak mempertahankan diri dalam keadaan macam ni. Cakap lah apa pun, Asrul tak kan dengar. Dihalakan pandangan ke hadapan, baru menyedari jalan yang dilalui mereka bukan jalan menghala ke UPM.

“Nak pergi mana ni?” Soalan diajukan perlahan walaupun dia yakin peratusan untuk dia mendapat jawapan adalah dibawah paras negatif.

Asrul masih senyap. Tak ada tanda yang dia akan menjawab soalan Ayu.

Ayu diam kembali. Kan dah cakap. Ramalanku benar belaka. Asrul tak kan jawab. Dan bila terpandang kereta itu membelok ke suatu persimpangan dengan papan tanda yang tertulis ‘Klang’, Ayu mengangguk sendiri. Tak perlu menyoal buat kali kedua. Dah tahu arah tujuan mereka. Rumah Makuda Saerah.


***
“Duduk lah Ayu. Makan sekali.”

“Banyak nya lauk. Ada apa-apa ke hari ni Makuda.”

“Tak de apa. Saje mak masak banyak hari ni. Dah lama Ayu tak datang sini kan. Eh, duduk lah. Kenapa berdiri lagi tu.” Pn Saerah dah menarik kerusi bertentangan Ayu. “Rul!! mari makan sekali.”

“Maaf lah Makuda. Ayu lama tak datang sini.” Seraya melabuhkan punggung, Ayu mengisi nasi dalam pinggan kosong.

“Tak apa. Mak faham.”

“Tak tunggu abah balik ke mak?” Asrul muncul tiba-tiba dipintu. Kemudian dia sama melabuhkan punggung di sebelah ibunya.

“Abah tak balik tengah hari ni. Ada lunch dengan client katanya.”

Asrul mengangguk. Tangannya menceduk lauk masuk ke dalam pinggan.

“Ayu, ambik lah ikan ni. Penat mak masak.” Pn Saerah menghulur piring yang berisi ikan tiga rasa itu.

“Susah-susah Makuda je masak banyak-banyak macam ni.”

“Takde susah lah Ayu. Mak masak ni semua memang untuk Ayu. Lama mak tak jumpa Ayu kan.”

Ayu memandang Pn Saerah. Serba salah jadinya. “Bukan tak nak datang jenguk Makuda, tapi…”

“Bakal menantu kesayangan mak ni, kalau takde yang menjemput, takde lah dia nak datang sini tengok mak.” Asrul bersuara tiba-tiba.

Dari ekor mata, Ayu menjeling Asrul. Tahu yang Asrul masih marah padanya. Faham kata-kata itu lebih ditujukan kepadanya. Perlahan dia menunduk, memujuk hati.

“Apa cakap macam tu Rul.”

“Tak betul ke Arul cakap?” Slamber jer dia bersuara sebelum tangan membawa nasi ke mulut.

Pn Saerah menggeleng kepala sambil memandang wajah anak lelaki tunggalnya itu. Hati keibuannya mula berdetik. Kemudian pandangan dibawa ke wajah Ayu. “Ayu tidur sini malam ni kan.”

“Eh, tak Makuda. Ayu sehelai sepinggang je ni. Tak bawa apa-apa pun.”

“Laa…kenapa tak bawak baju.”

“Err…” Nak jawab apa ni. Tak kan nak jawab, Ayu sebenarnya bukan nak datang sini Makuda, sebenarnya Ayu hanya nak keluar berjalan-jalan di Mid Valley. Tak sengaja pula terserempak dengan Asrul kat sana. Kemudian tanpa mendapat persetujuan dari Ayu, Asrul membawa Ayu kesini dalam keadaan hati yang membara.

“Arul, kamu tak cakap kat Ayu ke, mak mintak dia tidur sini.”

“Lupa.” Sepatah je dia menjawab. Tangan masih rancak menceduk lauk. Riak mukanya seperti tidak ada apa-apa yang berlaku.

“Apa yang kamu ingat. Hmm.. Tak pe lah. Kalau tak tidur sini pun, Ayu balik lepas makan malam ya. Tunggu abah balik kerja.”

Ayu mengangguk. Apa lagi hendak dikata. Kalaulah Pn Saerah tahu yang sebenarnya dia terserempak dengan Asrul di Mid Valley tadi, entah apa pulak yang difikirkan orang tua itu.

Tidak berapa ketika kemudian, Asrul menyudahkan suapannya yang terakhir. Dia bangun menuju ke sinki.

“Dah sudah ke Arul? Sikitnya makan.”

“Dah kenyang lah mak. Arul nak keluar sekejap. Nanti malam Rul balik.” Dia terus berlalu pergi.

“Jangan balik lambat sangat. Makan malam dengan abah sekali nanti.”

“Ya.”

Ayu hanya memerhati. Melihat Asrul berlalu pergi. Luka dalam hati semakin terasa.

“Tambah nasi Ayu..”

“Tak apa Makuda. Ayu pun dah kenyang.”

“Ayu jangan ambil hati dengan Asrul ya. Adalah tu apa-apa yang tak kena, itu yang cakap pun macam nak meledak je.” Faham sangat dia dengan kelakuan anak lelaki tunggalnya itu. Hati tuanya berkata yang pasangan di hadapannya ini sedang berselisih faham.

“Tak lah Makuda, Ayu tak ambil hati pun.”

“Biarkan dia bersendiri dulu. Nanti bila dah sejuk, baik lah dia tu. Mak faham sangat dengan perangai Asrul tu. Marahnya tak lama, sekejap je.” Wajah bersih Ayu dimamah lagi. Senang rasa hati manatap wajah bakal menantunya ini.

Ayu diam. Kata-kata Pn Saerah bagai memujuk hatinya yang terluka. Mungkin juga naluri keibuannya dapat menduga ada yang tak kena pada anaknya itu. Bibir diukir senyum menghantar maksud yang dia tidak ambil hati dengan kelakuan Asrul. Senyumannya sekadar memujuk hati ibu saudaranya itu. Hatinya? Biarlah dia pujuk sendiri.


***

“Makuda, Ayu naik bilik dulu. Nak solat.”

“Pergilah. Ambil telekung dalam almari.”

Selesai membantu Pn Saerah mengemas dapur, Ayu melangkah naik ke tingkat atas. Menuju ke bilik yang biasa didudukinya setiap kali dia bertandang ke rumah ini. Daun pintu ditolak perlahan. Pandangannya jatuh ke segenap arah. Bilik ini sentiasa kemas seperti kali terakhir dia datang dulu. Cuma cadar dan langsir telah bertukar baru. Langkah kaki diatur ke hujung katil, dan dia duduk berteleku disitu.

Telefon bimbit dalam beg sandang dicapai, ditaip mesej untuk Suraya. Sekadar memaklumkan akan kelewatannya pulang malam ini. Nama temannya itu dicari dalam contact list. Setelah ketemu nama Suraya, butang send ditekan.

Telefon bimbit nokia berwarna hitam itu masih dipegangan, dia termangu sejenak. Pertelingkahan yang berlaku dengan Asrul dalam kereta tadi kembali terbayang diruang mata. Terguris hatinya dengan tuduhan Asrul. Sayu rasanya mendengar kata-kata yang keluar dari mulut lelaki itu. Dia menahan air mata dari jatuh. Sabarlah hati. Nafas panjang ditarik dalam. Kemudian dilepas perlahan dengan satu hembusan dengan harapan rasa sedihnya pergi juga bersama hembusan itu.

Seboleh mungkin dia cuba meneguhkan lagi tembok kesabaran yang dibina tadi. Agar tidak roboh sebelum perselisihan ini terlerai. Bila tiba masa yang sesuai, akan dileraikan segala salah faham yang berlaku. Ketegangan ini perlu dirungkaikan.




Ayu Khamilia - Bab 12

Bab 12

Ayu baring memandang siling. Memerhati bilah kipas yang berpusing. Pagi sabtu, biasanya akan jadi pagi yang bosan kalau tidak ada aktiviti yang hendak dibuat. Dia memandang lagi bilah-bilah kipas yang laju berpusing itu sambil kepala berfikir. Hendak buat apa ya hari ni?

Pintu terbuka. Suraya muncul bersama tuala yang membungkus kepala dan baldi berisi barang mandian ditangan.

“Menung apa kau nih?”

“Boring lah Sue. Jom keluar nak. Ke kau ada date hari ni.”

“Minta maap bebanyak Ayu. Aku dah janji nak jumpa Shafik hari ni.”

“Owh. Ada date rupanya..”

Suraya ketawa. “Bukan date lah. Ada hal yang aku nak bincang dengan dia, pasal aktiviti MPM. Bukan dia je, Kak Husna pun ada sekali.”

“Hmm..yelah tu.”

“Kau nak pergi mana?”

“Ingat nak pergi Mid Valley lah.”

“Kau nak keluar sorang ke?”

“Dah aku takde pakwe. Sorang lah jawab nya.”

“Itu lah. Ada orang nak berkenalan, kau jual mahal.” Suraya membuka plag seterika dan mencapai sehelai tudung.

“Kau ni jangan nak buat cerita lah Sue. Siapa yang nak berkenalan dengan aku.”

“Kau lupa ke, buat-buat lupa. Tu si Nazreeq tu, budak engine, masa kita sem dua, ingat?”

Ayu diam, tiba-tiba terlepas ketawa. Nazreeq… yang dikatakan Suraya itu budak aliran kejuruteraan. Jumpa semasa semester kedua, Ayu satu kelas Bahasa Inggeris dengannya. Beria-ia mamat tu minta nombor telefonnya dulu, ingin berkenalan. Suraya pula bersusah payah menjadi orang tengah. Tapi sikit pun Ayu tak layan. Keputusannya muktamad, cuma kawan biasa. Dan di akhir semester, lelaki itu seperti sudah menerima kenyataan yang dia cuma mahu dianggap sebagai kawan biasa. “Cerita lama lah Sue.”

“Takpe ke kau keluar sorang ni Ayu?” Suraya memandang wajah Ayu sambil menyimpan semula seterika setelah kerjanya siap. Tiba-tiba rasa bersalah pula meninggalkan temannya itu keluar seorang.

“Takpe lah, aku bukannya budak-budak.”

“Macam ni lah. Kita keluar minggu depan. Aku teman kan kau.”

“Tak payah lah Sue. Minggu depan tu lambat sangat. Lagipun aku nak cari barang sikit.”

“Takpe ke kau keluar sorang ni?” Suraya kembali memandang wajah Ayu seletah berpuas hati dengan penampilannya.

“Kau tak payah risau lah, aku okey.”

“Sure?”

“Very very sure. Dah, pergilah.”

“Apa-apa hal kau call aku tau.”

“Yer.”

“Jangan balik lambat sangat.”

“Aku tau lah.” Dah macam-macam pesanan penaja yang diterima.

“Aku pergi dulu.” Bersama kata-kata itu, Suraya menghilang di balik pintu. Ayu pula bingkas bangun dan bersiap.


***

Kaki dihayun perlahan melewati deretan-deretan kedai dikiri kanan. Tak berminat hendak masuk singgah, Ayu hanya memerhati dari luar. Sekadar menjamu mata. Tiba-tiba terasa bahunya dicuit dari belakang. Dia pantas menoleh dan senyuman yang menusuk kalbu itu menjengah pemandangannya.

“Ayu Khamilia. Buat apa kat sini?”

Ayu tersenyum, sekadar membalas senyuman empunya suara yang menegur. “Jalan-jalan, sambil-sambil cari barang.” Kenapa lah kat sini pun aku boleh terserempak dengan dia ni.

“Nak buat macam mana. Dunia ni memang kecil kan, selalu je bertembung..”

Ayu tersentap. Dia ni, macam tau je apa yang aku pikir. Namun wajah masih dimaniskan sebaik mungkin. “En Shah buat apa kat sini?”

“Macam awak jugak lah. Jalan-jalan, buang masa. Duduk rumah pun tak tau nak buat apa”

Ayu mengangguk perlahan. Tak tau nak cakap apa.

“Awak sorang ke?” Wajah Ayu ditatap lagi.

“Hmm?” Dia berpaling, mencari wajah En Shahrul. “Ya.”

“Kawan baik awak tak ikut sekali.”

“Siapa? Suraya? Tak, dia hal lain hari ni.”

“Saya pun sorang jugak. Jom lah, jalan sekali.”

“Eh, takpe lah encik.” Ayu semakin tidak selesa, matanya memandang sekeliling. Buatnya ada orang yang kenal aku nampak, tak pasal je.

“Kenapa pulak. Tak sudi nak jalan berdua dengan saya?”

“Bukan.” Kepala digeleng perlahan.

“Takut ada orang marah?”

Ayu ketawa kecil. Siapa? Abang Asrul? Mungkin dia akan marah, kalau dia tahu, tapi dia jauh di selatan. “Takut nanti ada pulak yang cemburu.”

En Shahrul pula yang terlepas tawa. “Kalau itu yang awak risaukan, let me say, there’re no one.”

“Tak apa lah Encik. Kalau ada student encik yang nampak nanti, tak elok pulak kan.”

“Owh…awak takut kena gosip rupanya..”

Ayu ketawa lagi. Gosip? Mungkin juga…

“Marilah. Bukannya buat apa-apa pun. Jalan je. Salah ke.”

“Err…” Ayu masih mahu berdalih.

“Jom lah, bosan jalan sorang-sorang ni. Kalau ada teman, boleh juga berbual.”

“Okey, tapi saya nak balik dah ni.” Dan dia mula mengatur langkah seiringan dengan En Shahrul, namun matanya masih peka memerhati sekeliling. Risau juga kalau ada yang nampak dia berjalan berdua dengan lelaki ini. Tak pasal nanti jadi bahan gossip di kolej.

“Kalau macam tu saya hantar awak balik lah.”

“Eh, tak payah susah-susah.”

“Nak balik macam mana nanti ni?”

“Public transport banyak.”

“Naik cab?”

“Mmm…” Mengangguk. “Dan komuter.”

“Sorang?”

“Emm…” Mengangguk lagi.

“Tak takut ke?”

“Well, I’m a big girl.”

En Shahrul ketawa. Senang mendengar perkataan yang confident dari mulut Ayu itu barangkali. “Sekarang ni jenayah bukan berlaku kat kanak-kanak je.”

“Encik ni nak menakutkan saya ke?”

“Eh, tak.. Jangan salah faham. Saya ni nak mengingatkan je. Jangan terlalu yakin setiap tempat atau setiap keadaan tu selamat walaupun tempat tu tempat yang biasa kita pergi.”

Ayu tersenyum seraya kepala diangguk perlahan. InsyaALLAH. Tuhan itu selalu bersama aku. InsyaAllah aku selamat dibawah lindungan-Nya. Namun mulutnya hanya diam terkunci.

“Saya hantar awak balik ya.”

“Tak payah encik. Betul, saya boleh balik sendiri. Lagi pun menyusahkan encik je, nak hantar saya, pastu nak balik rumah encik pula.”

“Awak duduk kolej 12 kan?”

“Ya.”

“Dekat je lah dengan tempat tinggal saya. Saya duduk dalam kawasan kolej 14.”

Ting! Ayu tiba-tiba tersedar sesuatu. Macam mana boleh terlupa. Kan dulu Gee pernah cakap yang dia ni warden Kolej 14. Apa lagi alasan aku nak bagi ni. Setiap kali berdepan dengan lelaki dihadapannya ini mesti perasaan yang tak keruan timbul dalam diri. Sama macam setiap kali dia berdepan dengan Asrul.

“Ayu!!” tiba-tiba ada satu suara keras yang menegur dari belakang. Serentak Ayu menoleh. Jatuh rahangnya melihat tubuh yang berdiri tegak dihadapannya ketika itu. En Shahrul yang perasan Ayu menoleh ke belakang, turut sama berpaling.

Ayu Khamilia - Bab 11

Bab 11

Satu gelas milo ais disua depan matanya. “Nah, kau punya milo ais.” Suraya lantas mengambil tempat berhadapan Ayu. “Kau tak pesan makanan kan?”

“Tak. Aku tak lapar.”

“Aku makan ya.” Suraya dah mula menyuap mee goreng.

“Makan lah.” Ayu menghirup perlahan airnya. Dia membuang pandang. Melihat para pelajar yang lalu-lalang. Mungkin ada yang baru habis kuliah. Mungkin ada yang mencari bilik kuliah. Yang keluar masuk ke bilik makmal pun ramai juga.

Tiba-tiba pandangannya jatuh di hujung lobi fakulti, kelihatan seorang lelaki, gaya macam seorang pensyarah dan dua orang perempuan, nampak macam student, sedang berbual-bual dihujung tangga. Mungkin juga sedang membincangkan sesuatu perkara. Seketika kemudian kedua pelajar perempuan itu beredar, pensyarah lelaki itu pula tadi berpusing. Ayu terkesima, terus mengalih pandang. En Shahrul rupanya, patutlah macam kenal.

Dari hujung mata, dia menyedari yang En Shahrul sedang mendaki anak tangga ke tingkat atas. Tidak tahu kenapa sejak kali pertama En Shahrul memerhatinya dulu, ketika dia dan Suraya melintas jalan dari Dewan Kuliah Pusat ke fakulti, dirinya jadi serba tak kena setiap kali terpandang atau berhadapan dengan lelaki itu. Segera pertemuan dia dengan En Shahrul minggu lepas menjelma di ingatan.

“Sue.” Ayu bersuara perlahan.

“Hmm..”

“Sue, kau tahu tak..”

“Apa?” Suraya menoleh sekilas.

“Kau ingat tak minggu lepas, lepas kelas Penyelian Personel yang cancel tu, aku cakap aku nak jumpa Dr Fatimah kan.”

“Ha…kenapa?”

“Dr Fatimah takde.” Dia terdiam sekejap. “Anyway, aku bukan nak cerita pasal Dr Fatimah tu. Aku nak cerita yang aku terserempak dengan En Shahrul masa aku turun tangga dari tingkat atas. Kau tau tak, dia kenal aku dan dia yang tegur aku dulu.” Ayu memandang Suraya. Bersungguh-sungguh bercerita.

“Dia kenal kau?”

“Haah.”

“Dah kita student kelas dia kan? Mesti lah kenal.”

“Tapi dia tahu nama aku Sue. Nama penuh aku.”

“Dia tahu nama penuh kau?” kelihatan Suraya sedikit terkejut.

“Yes.”

“Macam mana dia tahu?” Suraya menolak pinggannya yang telah kosong ke tepi. Wajah Ayu ditatap. Macam menarik je cerita ni.

“Tu yang aku pelik tu.”

“Mungkin dari assignment kut. Biasa kan kita tulis nama dan no matrik pada setiap assignment kita.”

“Tapi aku tak pernah hantar apa-apa assignment lagi dengan dia. Dia baru mengajar kita tiga minggu kan.”

“Dari rekod student, mungkin..”

“Kenapa pulak nak check rekod student. Aku bukannya ada rekod tak baik. Rasanya aku tak pernah ada masalah disiplin atau apa-apa yang sewaktu dengannya.”

Suraya terdiam sejenak seperti berfikir sesuatu sebelum membuka mulut kembali. “Atau mungkin juga…”

“Apa? Kau jangan nak bagi cakap benda merapu.” Dilihat dari sinar mata Suraya yang bercahaya ketika itu, Ayu pasti Suraya sedang berfikri sesuatu yang diluar jangkaannya.

“Aku rasa teori aku hari tu betul lah Ayu.”

“Teori apa pulak kau ni.” Tu nak cakap benda luar petala lah tu.

“Teori Medan Magnet. Medan yang berlawanan arah akan tertarik antara satu sama lain.”
“Sue, kau jangan melalut..boleh tak?”

“Haha” Terlepas ketawa dibibir Suraya. “Kan aku pernah cakap hari tu masa En Shahrul tak lepas dari pandang kau. Dia nak berkenalan dengan kau kot.”

“Jangan mengarut Sue.”

“Ayu, cuba pikir logik sikit. Berapa ramai student yang dia ada? Batch kita je dah seratus lebih. Belum kira batch lain lagi. Junior kita pun beratus jugak. Dia kenal ke setiap student dia? Dia ingat setiap nama student dia ke? Aku tak rasa dia kenal aku. Tapi macam mana dia boleh kenal kau. Kau pernah jumpa dia depan-depan..perkenalkan diri kau kat dia. Pernah?”

“Aku pun tak tahu, okey. Aku tak tau..”

“See…”

“Sue, cukup dengan teori kau. Aku…”

“Assalamualaikum…”

Serentak kedua mereka menoleh. Suraya lebih dulu menjawab salam dan kemudian sengihan terpamer dibibirnya sebelum menjeling Ayu dihadapannya.

Ayu ternganga. Kenapakah?

“Apa yang rancak sangat berbual ni?”

“Tak..saja sembang-sembang kosong. En Shah dari mana.” Seperti biasa Suraya memang ramah nak menjawab.

“Dari bilik tadi. You all takde kelas ke?” En Shahrul memandang mereka berdua silih berganti.
“Ada. Ni tengah tunggu nak masuk kelas lah ni. Pukul sepuluh. Makan dulu. Join us.” Suraya mempelawa. Tiba-tiba terasa ada kaki yang menendang di bawah meja. Wajah Ayu didepan dah keruh semacam.

“Eh, takpe. Saya on the way ke admin. Ada hal sikit. Saja singgah, tengok you all rancak berbual.”

Suraya mengangguk. Seketika apabila En Shahrul mula hendak melangkah pergi, dia berpaling semula menghadap mereka berdua.

“Ah..sebelum terlupa. Khamilia, you punya project macam mana? Dah jumpa Dr Fatimah?” Pandangannya jatuh di wajah Ayu.

Serentak pandangan Suraya juga jatuh ke wajah Ayu dengan mulutnya sedikit ternganga. Khamilia? Sekali lagi Ayu menendang kaki Suraya. Control sikit Sue!

“Err.. Dah jumpa, minggu lepas.”

“So…everything okey?”

“Yeah…okey.”

“Ok. Kalau macam tu, saya gerak dulu ya. Assalamualaikum.”

Setelah En Shahrul menjauh, Suraya memandang tetap mata Ayu. “Ayu!!”

“Yes?” Seraya dia membalas pandangan tajam Suraya. Macam tau je apa yang makcik ni nak tanya.

“Adakah aku salah dengar, atau memang telinga aku ni dengar dia panggil kau Khamilia?”

Kan betul. “Aku pun tengah analisa sama ada memang aku pun dengar macam tu, atau telinga aku yang salah dengar.” Dalam dunia ni belum pernah lagi ada sesiapa yang memanggil dia dengan nama itu walaupun hakikatnya nama tersebut adalah sebahagian dari namanya. Setiap insan yang dia kenal biasanya lebih senang memanggil dia dengan nama Ayu. Jadi bila ada seseorang yang membahasakan dirinya sebagai Khamilia, agak janggal bunyinya di perdengaran.

“Aku serius Yu.”

“Aku pun serius Sue.”

Suraya mengeluh perlahan dan kemudian dia jongket bahu. “You know what, I think my theory is 90% true.”

"Sue, jadi jadi lah tu."

"Atau pun mungkin 95% is true.." Sambil memegang dagu seperti sedang memikirkan sesuatu.

“Stop it, Sue”

“Kenapa aku macam ada instinct yang sebenarnya En Shahrul tadi tu berhenti sini sebab saja nak tegur engkau.”

“Sue, stop with all your instinct, stop with all your theory…okey.. Aku tak nak dengar apa-apa. Dah, jom..”

“Aku macam rasa…”

“Suraya, I say stop it!” Suara Ayu dah mula meninggi.

Suraya angkat kedua-dua belah tangannya seperti orang yang menyerah kalah. “Okey,” dan kemudian tangan kanannya dibawa kebibir dan dihayun perlahan dari bibir kanan hingga kehujung seperti sedang meng’zip’ sesuatu yang membawa maksud. ‘I keep my mouth shut.’

Ayu senyum segaris seraya menganggukkan kepala. Puas hati. Beg yang terletak elok di kerusi sebelah itu diangkat dan disandang dibahu. Bersedia untuk bergerak. Sambil menjeling Suraya yang sedang memasukkan handphone dalam begnya, hati kecilnya berbisik. Kalaulah kau tahu status aku sekarang ni Sue. Aku tak boleh beri ruang pada orang lain. Kalau Suraya maklum status dia sekarang tentu Suraya tak kan bukak mulut pun berkenaan En Shahrul. Tiba-tiba rasa bersalah datang menghimpit kerana berahsia sesuatu perkara dengan teman baiknya itu. Takpe lah, tiba masa yang sesuai nanti, aku akan berterus terang jugak dengan kau. Dan kaki mula dihayun perlahan.

Ratna Sari Puteri III

III


Ratna mengatur langkah ke arah meja yang diduduki Zulaikha dan Amirah. Kelihatan juga Aliff bersama mereka. Mungkin dia baru sahaja tiba disitu, kerana sebelum dia beredar ke tandas tadi, hanya mereka berdua di meja itu. Tak lama kemudian, belum pun langkah kaki Ratna tiba disitu, Aliff lebih dulu beredar pergi. Ratna hanya memerhati dari jauh. Tiba-tiba hatinya jadi terkilan. Tak nak tunggu aku sampai ke. Agaknya dia tak nak jumpa aku kot.

“Ha, Ratna.. Aliff baru je pergi tadi.” Zulaikha menegur ketika Ratna melabuhkan punggungnya di kerusi.

Aku nampak. “Ya ke?”

“Haah. Dia pulangkan buku kau.”

Spontan Ratna berpaling, Ahh… buku Multimedia Application miliknya terletak elok di tepi nota-nota kuliahnya.

“Ratna, Zul, jom lah balik. Aku dah lapar ni.” Amirah mengemas buku-buku yang bersepah dihadapannya.

“Jom.” Zulaikha turut sama mengemas barangannya.

Dalam perjalanan menuruni tangga diluar Perpustakaan Sultan Abdul Samad itu, mereka bertembung lagi dengan Aliff. “Eh, dah nak balik?” Aliff yang ramah menegur. Disisinya berdiri seorang gadis yang manis pada pandangan mata Ratna.

“Ha’ah. Dari pagi tadi lagi kita orang bertapa kat sini.” Amirah yang lebih dulu menjawab.

“Kenalkan, ni Sofea..junior kita.” Berpaling pula pada gadis disebelahnya. “Yang ni Amirah, Zulaikha dan Ratna, my coursemate..”

“Panggil Ira je.. tapi kalau rasa-rasa muda lagi dari kita orang, panggil Kak Ira. Semester berapa?” Sikap semulajadi Amirah, mulutnya memang ramah tak kira siapa.

Ratna sekadar tersenyum memandang gadis bertudung ayu itu. Spontan dia mengerut dahi. Macam pernah nampak lah budak nih… kat mana ya? Owh, yang berbual mesra dengan Aliff kat luar kedai buku hari tu. Dan dalam kereta Aliff hari tu. Yup, that’s her.

Sofea tersenyum manis. “Saya semester satu, Kak Ira. Akak semua tahun akhir ya?”

“Yup. Kita orang sem lima.” Zulaikha pula bersuara. Ratna hanya membisu. Tidak berminat hendak bersuara sama. Hatinya rasa pedih melihat gadis manis itu berdiri bersebelahan Aliff.

“Sofea tinggal kat mana?”

“Saya tinggal dengan family dekat Seri Kembangan.”

“Datang kuliah macam mana?” Amirah menyoal lagi. Ratna menjeling Amirah yang semakin rancak menjalankan sesi temuduga. Memang tak boleh jumpa orang lah makcik sorang nih.

“Kadang-kadang abang hantar, kadang-kadang kakak hantar. Tak pun kadang-kadang minta tolong Abang Aliff ambil kat rumah.”

Abang Aliff? Abang? Siapa budak ni. Ratna terus membatu tapi pandangannya tak jatuh dari memerhati raut wajah gadis itu. Rasa sedih datang bertimpa-timpa. Kemudian dia membawa pula pandangan ke jalan raya. Dengan harapan perasaannya boleh kembali normal seperti biasa.

“Owh… Ni kira teman istimewa Aliff la ni.”

“Eh, tak lah kak..”

“Apa kau merepek ni Ira.. Sofea ni baru lagi kat sini. Tak biasa lagi dengan tempat ni.”

“Aku faham…” Bersama senyuman yang penuh makna.

“Ira, Sofea ni dah macam adik aku. Kau jangan nak pikir lain.”

“Aku tak pikir apa-apa pun..” Amirah masih tersengih.

“Malas lah aku nak layan korang.”

“Kita orang pun nak balik dah ni. Sofea, jumpa lagi ya.”

“InsyaAllah kak Ira.”

“Kalau bertembung kat mana-mana, fakulti ke, library ke, tegur-tegur lah. Akak ni kadang-kadang tak perasan orang.” Zulaikha pula menyampuk.

“Ya, kak…” Sofea masih tersenyum.

“Eh, Ratna lupa nak cakap.. Thank you for the book.” Aliff membawa pandangan ke wajah Ratna yang sedari tadi hanya membisu seribu bahasa.

Ratna tersentak. Menentang pandangan mata Aliff. “Yeah.” Seketika cuma, dan dia kembali mengadap jalan. Hatinya semakin tidak keruan. Dan selebihnya, perasaan yang terkilan. Kenapa aku rasa dia macam tidak berminat nak bercakap dengan aku.


***

Tudung dikepala disangkut dipintu almari. Buku-buku yang dipegang diletak atas meja. Tangan menghidupkan plug komputer. Baru teringat yang handout kerja khusus diselitkan dalam buku rujukan Multimedia Application. Dicapai buku rujukan tersubut dan diselak, pantas matanya tertancap pada sehelai post it note warna kuning yang dilekatkan pada muka surat pertama. Note apa pulak ni. Dahi dah mula berkerut.

‘Saya tak kenal awak. Saya tak cukup mengenali diri awak. Kadang-kadang awak senang didekati. Tapi ada masanya awak dingin. Apapun, saya nak tanya awak satu soalan. I know my question is a bit crazy. But I need to ask. Sudi tak awak jadi puteri di hati saya? Be a queen in my heart?’
-Ikhlas-
Aliff

Ratna terkedu. Terpaku sekejap ditepi meja. Sesaat, senyum mula terukir dihujung bibir. Ada rasa indah dalam hatinya ketika itu. Ada kupu-kupu yang berterbangan dalam perutnya ketika itu. Bagai ada pelangi yang menghiasi laman hatinya. Dan tanpa sedar ada titis jernih yang menitis dari kelopak matanya.

Tapi perasaan itu seketika cuma, sebelum bayangan Aliff dan Sofea menjelma depan mata. Apa maksudnya. Jika firasatnya benar Sofea teman istimewa di hati Aliff, apa perlu dia untuk bertakhtah di hati lelaki itu.

Dia mencapai telefon. Membuka ruang sms, dan mula menaip.

I need an explanation…

Butang send ditekan. Dia duduk dibirai katil. Beberapa saat kemudian, telefon nya berbunyi. Bukan ada sms yang masuk, tapi panggilan dari Aliff yang masuk. Ratna sekadar memandang telefon itu sejenak. Kenapa kenal call, sms je tak boleh ke. Namun butang hijau itu ditekan juga.

“Hello?”

“I guess you already read my note.”

“Yes. Apa maksudnya???”

“I think I fall in love with you..”

Lagi sekali Ratna terkedu. Lama dia terdiam sebelum tersedar ada seseorang yang menanti jawapannya di hujung sana.

“Come again.”

“Either you not hear me or you don’t want to hear me. I said I fall in love with you, Ratna.” Lembut suara itu menusuk masuk ke perdengaran telinga Ratna.

“And how about Sofea.”

“Sofea? Kenapa dengan dia?”

“Aliff, jangan bagi harapan palsu pada orang. Jangan main-mainkan hati dan perasaan orang.”

“Ratna, awak cakap apa ni.”

“People talking Aliff. Saya sendiri pernah nampak awak dengan Sofea mesra bukan main. Jangan cakap dengan saya yang awak dan dia sekadar kawan biasa.”

“Saya dengan dia memang bukan sekadar kawan biasa.”

Ya Allah, not again. Rasa macam ada panah berduri yang menusuk hatinya. Hampir menitis airmatanya mendengar perkatan Aliff ketika itu. “See, awak sendiri mengaku. Habis tu kenapa awak boleh cakap yang awak jatuh cinta dengan saya. Ada hati nak main-mainkan perasaan saya ke?” Suaranya sudah mula serak. Sudah.. jangan lah. Bawak bersabar hati. Ingat tuhan.

“Ratna, saya rasa awak dah salah faham.”

“Apa yang saya tak faham.”

“Saya dengan Sofea bukan kawan biasa because we are cousin.”

“Apa dia.”

“Sofea sepupu saya. Mama dia adik mama saya. Saya anggap dia macam adik saya sendiri since dia sebaya dengan adik perempuan saya. I treat her like my own sister. Not more than that.”

“Ya ke?”

“Ya.”

“Saya tak tahu.”

“Sebab awak tak pernah nak tanya.”

“Sorry.” Apa lagi nak dikata. Dah tadi pandai-pandai bagi nasihat percuma kat dia.

“Its okay. Lain kali tanya dulu, jangan terus dengar cakap orang.”

“Ya.” Dia malu sendiri. Tak pasal-pasal dia pulak dapat nasihat percuma dari Aliff.

“So, I was waiting for your answer.”

My answer? What should I say.. Dia menarik nafas panjang. “Sepanjang hidup saya ini, saya hanya puteri dalam hati seorang lelaki. He is my beloved ayah. I don’t mind if you want me to be queen in your heart too. But with one condition..”

“Anything…”

“If and only if you could promise me that you won’t leave me alone.”

“I won’t”

“Promise?”

“Awak takut saya main-mainkan awak ke?”

“My father died after he says I was the queen of his heart. Ibu dan along juga pergi tinggalkan saya.” Perlahan Ratna menutur kisah hidupnya. Ada rasa sedih yang menusuk kalbu setiap kali berbicara soal ayah, ibu dan along. Dia diam sebelum air mata nya mengalir keluar.

“Sorry… Okey, no tears please."

Ratna mengukir senyum. "Saya tak nangis lah.."

"Saya janji hanya awak seorang puteri dihati saya dan saya akan terus berada disamping awak, Ratna Sari Puteri ku.”

Ratna senyum lagi. Bahagianya rasa. “Thanks” Dia pernah rasa bahagia bersama ayah. Dia pernah rasa gembira menjadi puteri dihati ayah. Doanya semoga dia akan terus bahagia menjadi puteri di hati lelaki ini pula walaupun mungkin bahagia nya tidak sama seperti memiliki kembali ayah tetapi cukup sekadar dia tahu ada orang lain yang menyayanginya.



~ TAMAT ~

Ratna Sari Puteri II

II


Langkah kaki dihayun perlahan menyusuri deretan buku-buku disitu. Pandangan mata jatuh pada buku yang bertimbun. Dalam kepala masih memikir tajuk buku yang patut dicari. Macam mana lah boleh lupa nak bawak tajuk buku tu tadi. Dia menggaru kepala yang tidak gatal. Alang-alang dah sampai sini tak kan nak balik dengan tangan kosong je kut.

Dia berjalan lagi ke rak sebelah. Rak buku yang terletak berhadapan dengan cermin kedai itu. Sejenak kepalanya diangkat, pandangannya dijamu dengan kelibat seorang lelaki dan seorang perempuan yang sedang berbual mesra di luar kedai buku tersebut. Jantungnya seakan berhenti berdegup. Aliff. Tanpa sedar sepatah kata itu meluncur dari bibirnya. Hatinya bagai disiat, pedih yang terasa bukan sedikit. Tersedar akan perbuatannya memerhati perlakuan orang itu bukan lah sesuatu yang baik, segera dia angkat kaki.

Bergerak di rak buku di bahagian belakang kedai itu, Ratna menarik nafas panjang. Kenapa aku rasa macam ni. Kenapa aku rasa sedih tengok dia begitu mesra dengan perempuan itu. Siapa perempuan tu. Matanya jatuh pada susunan buku disitu tapi fikirannya masih terbayangkan Aliff dengan temannya tadi. Hatinya jadi semakin tak tentu. Dia pejam mata, tangan dibawa pegang dada, dalam hati beristigfar berulang kali.

“Hai..”

Terdengar ada suara yang menegur, Ratna pantas menoleh. Aliff sedang berdiri berhadapan dengannya sambil tersenyum.

Ratna terpaku.

“Buat apa?”

“Cari buku”

“Kenapa tak balas mesej saya hari tu?”

“Err…hari tu…ha, kredit saya habis. Lupa nak top up.” Ratna berjalan perlahan menyusuri deretan buku yang pelbagai di situ. Yang sebenarnya malam itu dia memang tak berniat nak berbalas mesej dengan Aliff.

“Owh… So, awak okey ke?”

Berkerut dahi Ratna. “Kenapa? Saya nampak macam tak okey ke?”

“Honestly, yes.” Jujur dia menjawab.

Ratna senyum paksa. Jujur betul mamat ni.

“Sorry lah kalau awak rasa saya ni menyibuk.”

Tau takpe. Dia senyum lagi.

“Saya tengok awak ni selalu sangat termenung. Ada masalah apa sebenarnya awak ni.”

Ratna angkat kening. Sape mamat ni yang sibuk-sibuk nak tau masalah aku.

“Weyh.. sini rupanya kau. Penat aku tunggu kat luar.” Tiba-tiba satu tamparan hinggap di bahu Aliff. Spontan mereka berdua berpaling. “Eh, Ratna pun ada. Datang dengan siapa?” Ramah Ridzuan menegur.

“Sorang. Cari buku. Nak balik dah pun.”

“Kita orang pun nak balik jugak ni. Nak tumpang, jom lah. Aku drive dengan Aliff tadi.”

“Tak pe lah. Aku dah janji dengan Zul.”

“Tadi kata sorang.”

“Kat kedai buku ni memang lah datang sorang. Zul drop aku kat sini tadi. Dia pergi Seri Kembangan, nanti kejap lagi dia ambik aku kat sini.”

“Owh…okey lah. Aliff, jom. Bye Ratna.”

Ratna mengangguk.

“Ahh..sebelum terlupa..” Ridzuan berpaling semula menghadap Ratna. “Nak tanya, kau punya background scene macam mana. Kalau ada yang dah siap, aku ingat nak combine kan dengan character yang Aliff buat. So aku dah boleh start buat animation.”

“Ada certain background yang dah siap. Nanti aku past kat kau ek.”

“Bila?”

“Mmm… Jumaat petang. Kat kafe.”

“Jumaat petang aku tak free lah. Ada training. Aliff, kau free? Jumpa Ratna petang jumaat boleh?”

Aliff mengangguk dan pandangan dibawa ke wajah Ratna. Ratna lantas berpaling, menunduk. Ada rasa yang menjalar dihati apabila menentang pandangan itu.


***
“Ratna”

“Hmm…” Ratna masih menunduk. Tekun memandang skrin monitor notebooknya.

“Ratna. Saya cakap dengan awak ni.”

“Hmm..” Masih lagi memandang monitor dihadapan.

“Ratna Sari Zulkifli!” Aliff meninggikan sedikit suara

“Saya dengar. Cakap jelah.” Memandang sekilas wajah Aliff. Kemudian kembali mengadap skrin monitor.

“Ratna!”

“Yes..?” kali ini dia menutup terus monitor dihadapan, dan pandangan ditala pada wajah Aliff.

“If I ask you something, can you answer me sincerely?”

Ratna angkat kening. Apahal soalan tahap serius semacam je ni. Pandangan masih pada wajah Aliff.

“Boleh tak?” Aliff bertanya lagi.

“Bergantung pada jenis soalan.”

Aliff diam. Tidak meneruskan niatnya.

“Apa yang awak nak tanya saya ni?”

“Takpelah. Lain kali je. Saya dah copy everything. Here, your pendrive.” Sambil menutup notebooknya, dia menyua pendrive pada Ratna.

Ratna memandang tingkah Aliff. Pelik. Curiga. Apehal mamat ni? Tadi iya-iya panggil aku.

“Cakap pada Zul, nanti lepas Wan siapkan animation, saya past kat dia utk masukkan sound effect.”

“Okey.”

“Saya balik dulu. Assalmualaikum.”

Ratna hanya memandang Aliff berlalu meninggalkan kafe itu. Kemudian muncul Zulaikha dari arah yang bertentangan.

“Eh, Aliff mana.” Zulaikha mengambil tempat berhadapan Ratna, sambil meletakkan gelas berisi air tembikai yang dibawa.

“Baru je balik.”

“Cepatnya.”

“Hmm…ada hal kut. Dia pesan lepas Ridzuan siapkan animation, dia orang past kat kau untuk masukkan sound effect.”


***
Dia bungkam disitu. Hujan makin menggila turun menyimbah bumi. Ratna hanya merenung langit yang semakin gelap. Melihat jam ditangan. Lapan sepuluh malam. Lagi sekali dia melepas nafas. Macam mana boleh tak terfikir nak bawak payung tadi. Tapi kalau bawak payung pun, boleh membantu ke. Gila punya lebat macam ni. Sudah lah Zulaikha dengan Amirah pun tiada di sini, dua-dua pulang ke kampung minggu ni. Siapa lagi aku nak mintak tolong ni.

Dipandang lagi langit yang mencurah-curah. Tiada tanda hujan akan berhenti dalam waktu terdekat ni. Kalau redah je pergi perhentian bas, bukan setakat basah, malah lebih dari lenjut. Mau demam pulak seminggu dua. Ratna menghela nafas lagi. Dia berganjak kedalam sedikit cuba mengelak dari dibasahi tempias hujan yang menggila.

Pandangan dibawa ke sekeliling. Mencari kalau-kalau ada insan yang dia kenal. Boleh juga harapkan pertolongan. Tiba-tiba pandangannya singgah pada seorang anak kecil yang dalam pelukan bapanya sedang melintas jalan menuju ke kereta. Ingatannya melayang lagi.

“Ayah, lebatnya hujan…” Ratna menggenggam erat tangan ayah. Ketika itu mereka berada diluar sebuah pasaraya, sedang menunggu ibu dan along selesai membeli barang. “Kenapa mesti hujan, macam mana nak pergi umah tok macam ni. Macam mana nak ikut tok pergi kebun.” Mulut anak kecil itu merungut lagi.

“Adik, tak elok cakap macam tu. Hujan itu rahmat.”

“Rahmat?” Wajah ayah dipandang. Tidak faham.

“Rahmat untuk semua makhluk yang hidup diatas muka bumi ini. Cuba adik bayangkan kalau tidak ada hujan, bumi kita ni akan jadi kering, kemarau, panas dan semua hidupan tak akan mampu hidup. Sebab itu Tuhan turunkan hujan untuk suburkan tanaman, sebagai minuman pada haiwan dan tumbuhan. Malah pada kita juga. Kalau adik nak tahu, banyak rahmat yang Allah turunkan sekali semasa hujan. Salah satunya, pintu langit terbuka luas ketika hujan, jika kita berdoa InsyaAllah akan dimakbulkan.”

Ratna masih menatap wajah ayah. Sukar baginya untuk memahami maksud kata ayah. Dia diam. Pandangan dibawa pula ketengah jalan raya yang sedang sesak ketika itu dengan hujan yang masih lebat, langsung tidak memberi tanda akan reda.

Setengah jam kemudian, ibu dan along selesai membeli barang dan mereka sekeluarga berada didalam kereta untuk pulang ke rumah tok. Ratna yang paling gembira.

“Ayah, nanti bila sampai rumah tok, kita ikut tok pergi kebun ya.”

“Ya.”

“Pastu kita pergi padang pulak ya, adik nak ajak tok main layang-layang.”

“Ya, sayang. Tapi tak boleh lama-lama tau, kita balik ni sekejap je. Esok pagi-pagi dah nak balik KL balik.” Ayah mengerling wajah puteri kesayangannya dari cermin pandang belakang.

“Alaa…sekejap jer dapat jumpa tok.”

“Nanti kalau ada masa kita balik lah lagi.”

“Ibu, kalau adik nak duduk dengan tok boleh tak?”

“Kenapa adik nak duduk dengan tok. Dah tak nak duduk dengan ibu ayah lagi.” Ibu memandang wajah Ratna dari tempat duduk hadapan.

“Adik nak temankan tok. Kesian tok duduk sorang-sorang kat kampong.”

“Alah. Adik tipu.. Yang sebenarnya ibu, adik ni nak main dengan budak Aiman yang duduk kat hujung simpang tu. Budak Aiman tu kan suka tengok adik. Along rasa budak tu suka kat adik lah.” Along yang dari tadi hanya diam, bersuara sambil bibirnya mengukir sengih lebar.

“Mana ada. Bukanlah..” Ratna bersuara kuat. Bibir dah menarik muncung. Ibu dan ayah ketawa dari tempat duduk hadapan. “Ibu, adik tak kawan pun dengan budak Aiman tu.” Kepala Ratna disua diantara dua tempak duduk dihadapan, mencari wajah ibu. Ibu menghabiskan sisa ketawanya.

“Yelah. Ibu tak cakap apa pun.” Tangan ibu memegang lembut pipi Ratna.

“Along ni jahatlah.” Ratna kembali ke tempat duduk asalnya. Tangan kanan mencubit lengan Along.

“Lepas ni adik tinggal terus dengan tok. Tak de siapa nak kisah.” Along masih tersengih.

Ratna menarik muncung panjang. Orang bukan nak tinggal terus dengan tok, orang nak tinggal sekejap je kat sana. Tapi kalau nak tinggal sana terus pun, apa salahnya, Tok kan duduk sorang-sorang. Nanti hujung minggu, ayah datang lah ambil adik balik rumah. Pandangan dibawa keluar. Hujan masih menggila menyimbah bumi.

Tiba-tiba ayah brek mengejut. Dia dan along terhumban kehadapan. Jeritan ibu kedengaran kuat. Selepas itu dia tidak tahu apa yang terjadi. Sedar-sedar dia terbaring atas katil di hospital. Wajah tok menyapa saat dia buka mata. Tok tersenyum memandangnya dan kemudian tok kucup lembut dahinya. Wajah tua itu kelihatan bersyukur yang teramat.

“Tok…” Ratna bersuara lemah.

“Ya sayang. Adik nak apa-apa.”

“Kenapa adik ada kat sini.”

“Adik tak sihat. Nanti bila adik dah sihat kita balik rumah tok ya.”

Dua hari dia terlantar. Kemudian dia pulang ke kampong tok. Yang peliknya dia tidak nampak langsung kelibat ibu, ayah dan along. Bila ditanya pada tok, tok hanya diam sambil menahan esakan. Dia semakin pelik.

Saat dia pulang ke kampong tok, dia dibawa ke suatu tempat. Tanah perkuburan islam. Dia diam. Hanya mengikut langkah kaki tok. Tiba di suatu tempat, tok berhenti, kemudian tok duduk menghadap tiga kubur disitu. Ratna ikut sekali duduk. Tok membuka sebuah kitab kecil dan mula membaca perlahan. Ratna hanya diam, duduk tak berkutik. Perasaannya ketika itu tak dapat nak dijelaskan. Bagai ada suara mengatakan orang-orang yang dia sayang berada dekat dengannya ketika itu.

“Adik, ini kubur arwah ayah. Sebelah sana kubur arwah ibu dan along. Masa dalam perjalanan balik kesini minggu lepas, kereta ayah kemalangan semasa perjalanan balik sini. Hanya adik seorang sahaja yang selamat.” Tok bersuara perlahan sambil menutup kitab yang dibacanya tadi. Kepala Ratna diusap perlahan.

Ratna memandang wajah tok. Fahamkah dia akan kata-kata yang keluar dri mulut tok. Dia tidak tahu.

“Adik, kita tak boleh jumpa ayah, ibu dengan along lagi.” Tok bersuara lagi. Cuba untuk menerangkan keadaan yang sebenarnya pada anak kecil yang tidak mengerti apa-apa itu.
Ratna memandang pula kubur-kubur dihapadannya. Hatinya tiba-tiba jadi sedih. Sedih yang bukan sedikit. Perlahan air mata mula membasahi pipi. Adakah tok nak cakap, ahli keluarganya telah pergi jauh meinggalkannya.

Tok menarik Ratna dalam pelukan. Faham dengan apa yang dirasa anak kecil itu. “Adik, jangan sedih. Kan tok ada. Lepas ni adik tinggal dengan tok ya.”

Ratna diam. Air mata terus berlumba-lumba keluar. Terngiang kata-kata ayah. “..pintu langit terbuka luas ketika hujan, jika kita berdoa InsyaAllah akan dimakbulkan…” Adakah doa dia telah dimakbulkan. Dia meminta untuk tinggal dengan tok, dan kini memang dia akan tinggal terus dengan tok. Terngiang juga kata-kata Along “Lepas ni adik tinggal terus dengan tok. Tak de siapa nak kisah.” Esakannya semakin kuat. Pelukan tok juga semakin erat.

Dumm..

Ratna tersentak. Segera dia tertarik ke alam nyata. Hujan masih menggila seperti tadi. Tapi kini disertai juga dengan adik-beradiknya yang lain, guruh dan petir. Dia memeluk tubuh, membuang semua ingatan yang menjelma. Dia memandang sekeliling. Takde ke siapa-siapa yang aku kenal lalu sini.

“Ratna!”

Alhamdulillah. Ada juga makhluk tuhan yang kenal aku. Ratna berpaling. Spontan dahinya berkerut. Takde orang lain ke yang nak tegur aku. Aliff semakin menghampiri dengan payung ditangan.

“Awak tunggu apa ni?”

“Tunggu hujan berhenti.”

“Lama lagi lah kalau nak tunggu hujan berhenti.”

Ratna sengih. Aku tau.

“Jom lah, saya hantar awak balik.”

“Eh, tak payah lah. Menyusahkan je.”

“Tak susahnya. Jom lah. Sampai bila nak tunggu kat sini.”

Ratna hanya membatu disitu.

“Jom. Kereta saya kat sana.” Jari ditunjuk ke satu arah.

Ratna, sekarang ni bukan masa kau nak jual mahal. Pergi je lah. Bukan jual mahal lah, tapi segan, janggal sangat-sangat rasanya. Hati ni pulak dah rasa macam berlari 1500m je lajunya. Dia masih tercegat disitu.

“Apa lagi tu, Jom lah.”

Dan sudahnya dia menurut juga langkah Aliff. Berpayung bersama menuju ke Saga hitam milik Aliff.


***
Ratna duduk menopang dagu. Sekilas matanya terarah pada jam di pergelangan. Dia mengeluh. Sejenak pandangan mata diangkat, kelibat Amirah muncul dari arah tangga. Dia melepas nafas. Sampai pun makcik nih. Penat aku menunggu.

“Sorry, lambat…”

“Kalau lagi lima minit kau tak sampai, memang aku tinggalkan je kau.”

“Sorry lah. Aku naik bilik balik tadi, tertinggal phone. Zul mana?” Amirah memandang sekeliling.

“Zul suruh kita pergi dulu. Dia lambat sikit.”

“Okey. Jom.” Mereka berdua menapak menuju ke perhentian bas. Sedang menunggu bas tiba, Amirah mencuit lengan Ratna. “Ratna, itu Aliff kan..”

“Hmm.. mana?”

“Yang drive proton saga hitam tu.”

Ratna turut berpaling melihat arah yang ditunjuk Amirah. Betul lah tu. Dia kenal sangat kereta yang ditumpanginya malam semasa hujan lebat tempoh hari. Dan dia kenal pemandu yang memandu kereta tersebut.

“Ada budak perempuan lah dalam kereta tu. Siapa erk? Girlfriend dia ke?” Amirah bersuara lagi.

Ratna diam. Dia hanya memerhati budak perempuan yang dimaksudkan. Tak tahu kenapa, tiba-tiba dia rasa sedih. Rasa seperti hatinya baru sahaja hancur berkecai. Pedih dalam erti kata pedih yang sebenar. Kenapa?





p/s: Salam semua... Here, Ratna bab 2... Bab 3, minggu depan ya...
Selamat bercuti hujung minggu.
Salam sayang
~~ AriSSa ~~

Ratna Sari Puteri I

I

“Ibu buat apa?” Anak kecil itu bertanyakan lagi soalan yang sama seperti tadi.

“Ibu buat kuih.” Dan si ibu juga tak jemu menjawab soalan si anak.

“Kuih apa?”

“Kuih Seri Muka.”

Berkerut dahi si anak mendengar jawapan ibunya. “Kenapa nama kuih ni seri muka?” Sudah acapkali dia bertanya soalan itu, tapi petang itu, soalan yang sama bermain dibibirnya lagi.

“Sebab bila makan kuih ni muka akan jadi berseri-seri.” Satu suara lain yang menjawab soalan si kecil. Si ibu ketawa mendengar jawapan anak sulungnya.

“Along ni main-main lah. Along tipu adik ya?”

Along ketawa mengekek melihat wajah adiknya yang mencuka. Ibu pula masih tersenyum sambil mengecilkan api dapur. “Sudah lah tu along, tak habis-habis nak usik adik.”

“Dah adik ni tanya banyak sangat.”

“Salah ke kalau adik tanya.”

“Yelah yelah, tak salah.”



“Weh, apa yang kau tenung kuih tu dari tadi?” Tiba-tiba satu tamparan hinggap kuat dibahunya. Semua lamunan mengenai ibu dan along hilang dari benaknya.

“Hah?… Eh, takde apa. Aku tak tau nak makan apa.”

“Kau tu pasal makan pun nak tenung lama-lama. Ambik je lah apa yang kau rasa nak makan.”

“Aku tengah pikir lah ni nak makan apa” Ratna menoleh sekali lagi ke arah pinggan yang berisi seri muka itu. Tiap kali dia terpandang kuih tersebut, pasti ingatan pasal ibu akan menjelma. Ibu suka buat kuih tu dulu sebab kuih itu kuih kegemaran ayah. Tapi itu kisah lima belas tahun lalu, kini yang tinggal hanya kenangan.

“Ratna, cepat sikit. Dah pukul berapa ni. Nanti lambat pulak masuk kelas.” Zulaikha mencuit lengan Ratna. Termenung lagi teman aku sorang ni.

“Iya.” Tangannya mencapai dua ketul karipap dan diletakkan dalam piring kecil. Menuju ke kaunter minuman, dia memesan milo panas. Setelah membuat bayaran, langkah kaki diatur ke meja yang diduduki teman-temannya, Zulaikha dan Amirah.

“Kau makan kuih je Ratna, kenyang ke sampai tengah hari nanti? Kelas kita hari ni sampai pukul 12 tau.” Amirah mengingatkan.

“Aku tak lapar sangat pun.”

Amirah jongket bahu. Ratna mengintai sedikit jam dipergelangan, lapan lima puluh minit pagi. Lagi sepuluh minit sebelum kuliah Multimedia Application bermula.

“Dah? Jom.” Zulaikha terlebih dulu bersuara apabila melihat pinggan teman-temannya telah licin.

Melangkah masuk ke dewan kuliah itu, Ratna memandang sekeliilng. Hanya separuh sahaja dari teman sekursusnya yang tiba, yang lain mungkin dalam perjalanan. Mengambil tempat duduk sebelah kanan baris ketiga dari depan, Ratna melabuhkan punggungnya disitu. Zulaikha dan Amirah disebelah kiri dan kanannya seperti biasa. Beberapa minit berlalu, Doktor Noridayu muncul dari balik pintu. Ditangannya fail hitam dibimbit kemas. Penuh gaya pensyarah muda itu berjalan ke hadapan dewan.

“Assalamualaikum. Salam Sejahtera semua. Saya akan edarkan handout for your project.” Dan tangannya kemudian mengeluarkan sejumlah kertas A4 dari fail hitamnya tadi dan mula mengedarkan kertas tersebut ke seluruh isi dewan. “Have a look first, saya akan terangkan kemudian selepas semua dapat handout ni nanti.”

Setelah berpuas hati yang semua pelajarnya menerima handout yang diedarkan, Doktor Noridayu kembali ke hadapan kelas.

“Okey. The next assignment for this course, you all need to do one multimedia presentation, which is the theme have been chosen. You guys need to make a kids story. Boleh pilih apa-apa cerita kanan-kanak, kemudian jadikan cerita tersebut sebuah tontonan selama 15 hingga 20 minit. Semua elemen multimedia mesti ada dalam cerita tersebut ya. Which means your presentation will include the graphic, animation, sound, text and some video if needed. The graphic means the character that you create for your story. The animation is the movement of your character. The sound here is your dubbing voice for the character. The text, maybe you can write the subtitle when the character speaks. Or maybe you can write the synopsis or the ‘moral of the story’ at the end of your presentation. I will consider it as text element too. The last one is video. If not necessary, I don’t mind if you not include this element. This project will contribute 30 percent for your final. So make sure you do the best as you can. Make it in group of course, in 5 people. And in our last class there will be the presentation of your work. Is that understood? Any question?”

Kelas senyap. Rata-rata hanya mengangguk tanda faham.

“I will show here some example from the last semester student for you to get some idea to start.” Laptopnya disambungkan dengan LCD. Kemudian skrin di monitor laptop Doktor Noridayu terpapar jelas di skrin putih di hadapan dewan. Lampu dibahagian hadapan dimatikan. Tetikus yang kelihatan di skrin putih itu bergerak-gerak membuka beberapa folder. Seolah-olah mencari file yang ingin dibuka. Seketika tetikus tadi berhenti di suatu file mpg yang berjudul Cinderella. Dan kemudian cerita Cinderella versi melayu itu berlangsung. Seorang watak anak gadis sedang dikerah oleh ibu tirinya membersihkan lantai.


“Akhirnya Cinderella hidup bahagia aman dan damai setelah berkahwin dengan putera raja itu. Tamat..” Buku besar itu ditutup rapat. Wajah comel sang anak dipandang.

“Wah, Cinderella jadi puteri ke ayah?”

“Hmm…dia jadi isteri kepada Putera Raja yang menari dengan dia malam tu.”

“Tapi Cinderella bukan tuan puteri kan ayah.”

“Nak kahwin dengan putera raja tak semestinya kena jadi tuan puteri, adik.”

“Adik nak jadi macam Cinderella lah, ayah.”

Ayah ketawa. “Nak jadi Cinderella? Nak buat apa?”

“Nak jadi tuan puteri…” Spontan Ratna menjawab. “Adik boleh jadi puteri tak ayah.”
Ayah ketawa lagi. “Kenapa pulak Adik nak jadi puteri?”

“Yelah. Kalau jadi puteri boleh pakai baju cantik-cantik. Boleh duduk rumah besar. Ada taman besar.”

Ayah mencuit hujung hidung Ratna. “Adik tak perlu jadi tuan puteri sebab adik selalu jadi puteri kat hati ayah.” Ayah mengucup lembut dahi Ratna. “Dah, tidurlah. Dah malam ni. Along pun dah lena tu.” Selepas menyelimuti Ratna dan mengemaskan selimut yang menyelimuti along, ayah keluar dari bilik itu. Ratna hanya memerhati pintu yang sudah tertutup rapat itu. Hati kecilnya berdetik. Jadi puteri kat hati ayah, mana sama dengan jadi puteri betul-betul.


“Ratna!” Amirah mencuit lengan Ratna.

Ratna pantas menoleh. Terkejut dengan panggilan yang agak kuat disebelah telinganya walaupun tuan punya suara yang memanggil tadi mengawal kadar kekuatan suaranya. Serentak dengan itu semua lamunan dengan ayah pergi. “Apa?” Dia menoleh memandang Amirah.

“Kau ni berangan ke?”

“Eh..tak lah.” Pandangan dibawa ke hadapan. Cerita Cinderella versi melayu tadi telah tamat dan kini Doktor Noridayu sedang meneruskan kuliahnya. Dia mencari-cari nota dalam fail yang bawa.

“Apasal, Ratna. Ada masalah ke?” Zulaikha pula menegurnya.

“Tak lah. Aku okey jer.” Ratna cuba berlagak biasa. Amirah dan Zulaikha memandangnya. Curiga. Baru dia sedar yang kedua-dua temannya itu seperti tidak mempercayai kata-katanya tadi. “Apasal yang korang pandang-padang aku semacam ni?”

“Kau ni kenapa sebenarnya?” Amirah berbisik perlahan padanya.

“Aku tak apa-apa. Dah lah korang ni. Diam. Pandang depan. Aku tengah cuba nak concentrate ni.” Dia cuba menerima pengajaran Doktor Noridayu di hadapannya ketika itu. Tapi kata-kata Doktor Noridayu bagai angin yang lalu. Satu pun tak lekat dikepalanya. Yang ada dalam benaknya ketika itu hanya wajah ibu, ayah dan along. Pagi tadi dia teringatkan ibu dan along. Setiap kata-kata ibu, setiap gurauan along bagai terngiang-ngiang ditelinganya. Baru sekejap tadi kenangan dengan ayah pula menjelma. Kenapa? Dia sendiri tak tahu kenapa sekarang kerap kali dia akan teringat ahli keluarga nya. Ahli keluarga yang telah pergi meninggalkan dia sebatang kara. Teringatkan mereka bertiga, hatinya jadi sayu tiba-tiba.

“Okey, kelas. Sampai sini sahaja hari ini ya. Remember to start your project now. I don’t be compromise if any of you came to me and ask for extra time. You all can dismiss now. Assalamualaikum.”

Kata-kata Doktor Noridayu ketika itu segera menerpa dalam benaknya. Pantas dia berkemas apa yang patut sebelum melangkah keluar mengekori Amirah.



***
“Ada cadangan tak korang?” Zulaikha memandang teman-temannya.

“Takde idea lah Zul. Kepala otak aku dah tepu dah ni.” Ratna menutup buku dihadapannya.

“Ha’ah lah. Aku pun sama. Banyak betul assignment minggu ni. Mana nak kejar tutorial lagi, lab lagi, projek lagi. Tak tidur lah nampaknya aku hujung minggu ni.” Amirah menyandar di kerusinya.

“Sebab tu lah aku ajak korang diskus sekarang pasal projek multimedia application ni. Kita ni tajuk pun takde lagi tau.”

“Tapi satu aku tak faham lah. Group kita bukan ada lima orang ke. Mana lagi dua orang ni?”

“Tak tau lah Ratna. Kau jangan tanya aku. Ira, kau bagi tau tak budak-budak tu discussion kita ni.” Wajah Amirah dipandang.

“Sudah. Aku siap bagi reminder lagi pagi tadi.”

“Habis tu mananya. Batang hidung pun tak nampak.”

“Siapa yang korang ambik masuk group kita ni?” Ratna bertanya lagi.

“Ala…Ridzuan. Korang kenal kan, yang tinggi-tinggi tu. Selalu kalau dalam kelas duduk line belakang sekali.”

Ratna mengangguk. Cuba mengingati lelaki yang dimaksudkan. Zulaikha pula masih berfikir-fikir, mencari kalau-kalau ada bayangan lelaki tersebut dalam terdaftar ruang ingatannya.

“Sorang lagi?”

“Kawan dia. Ntah. Aku pun tak kenal sangat kawan dia ni. Tapi kalau tak silap nama dia Aliff.”

“Kau ni, ntah sapa-sapa, kau main ambik je ke masuk group kita. Boleh bagi komitmen ke tak nanti ni.” Ratna dah membebel. “Tengok, first discussion pun datang lambat.”

“Relaks lah Ratna. Kau ni kalau dapat membebel, macam mak aku je. Ridzuan tu aku kenal lah. Dia tu ok, bab bab nak bagi komitmen ni, korang jangan risau lah.”

“Assalamualaikum. Sorry ladies…Kitaorang lambat.” Terdengar suara menegur. Mereka bertiga pantas menoleh. Dua lelaki tersenyum, sambil yang sorang menarik kerusi dihadapan Ratna dan sorang lagi menarik kerusi sebelah rakannya.

“Sorry erk. Kuliah kita orang tadi lambat habis lah.” Temannya yang berbaju merah itu bersuara.

“Tak pe. Ni aku kenalkan. Ratna dan Zulaikha.” Sambil menunjukkan sedikit ibu jarinya kehadapan Ratna dan kemudian Zulaikha. “Korang, ni Ridzuan dan …” Ratna memalingkan mukanya ke arah lelaki yang berbaju biru itu dan kemudian dia terhenti.

“Owh. Kawan aku, Aliff.”

“Okey. Aku Amirah. Panggil Ira je.”

“Okey. sesi suai kenal dah habis kan. Boleh kita start?” Zulaikha memandang semua yang berada di meja bulat itu. Zulaikha memang begitu, selalu bertindak selaku ketua. Suasana di dalam kafe Kolej itu agak bising dengan para pelajar yang lalu lalang.

“Korang dah ada idea ke nak buat cerita apa?” Ridzuan bersuara, selakigus menjawab soalan Zulaikha.

“Belum lagi.” Zulaikha menggeleng.

“Tunggu korang lah ni. Kalau ada idea yang menarik dan senang nak buat.” Amirah menyampuk.

“Ira ni, tau kerja nak senang jer.” Zulaikha menjeling Amirah.

“Aku rasa takde istilah senang dalam assignment ni Ira. Kita masih kena create character, masih kena buat animasi, dubbing suara, sound effect, kena ada plot, kena ada storyline, dan yang segala-gala lagi yang sewaktu dengan nya.” Ratna bersuara sambil tangan menyelak-nyelak handout Doktor Noridayu. “So, kita nak buat cerita apa?” Kepala diangkat, memandang wajah teman disekeliling.

“Aku rasa Cinderella should be nice.” Aliff menyuarakan pendapatnya.

Ratna pula tiba-tiba menunduk perlahan. “Adik nak jadi macam Cinderella lah, ayah.” Mendengar pendapat dari Aliff tadi, ada ingatan yang ingin menjengah dibenaknya. Suara ayah ternginang-nginang. “Nak jadi Cinderella? Nak buat apa?” Seperti terdengar suara ketawa ayah ditelinga. Ratna memejam mata. Ditutup rapat-rapat. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu melayan perasaan ketika ini. Pergilah wahai ingatan, pergi jauh-jauh. Dia beristigfar dalam hati. Tidak mahu sayu bertamu lagi.

“Last semester dah ada student yang buat cerita tu kan. Cerita lain lah.”

“Aku setuju dengan wan. Tak mau cerita Cinderella. Apa kata kita buat cerita Puss In The Boot. Cerita pasal kucing tu. Korang pernah dengar kan cerita tu.” Ira memandang wajah yang lain.

“Puss in the boot. Owh.. kisah tiga orang beradik tu ya. Lepas ayah dia meninggal, anak yang sulung dapat tanah ladang, anak yang tengah dapat keldai dan anak yang bongsu dapat kucing. Cerita yang itu kan?”

“Ha..Pandai pun kau Zul . Kau rasa macam mana?”

“Okey.” Zulaikha mengangguk.

“Korang?”

“Tak kisah lah. Aku ikut je.” Ridzuan menjawab.

“Sure?”

“Yes, I am…. Tapi yang lain, aku tak tau lah. Aliff, ada cadangan lain ke?”

“Aku setuju je apa-apa pun. Cerita tu pun watak tak banyak sangat kan. Ok lah tu.”

“Alright. Empat dah setuju. Ratna, kau macam mana?” Ira memaling memandang Ratna, namun Ratna dilihat tak berganjak dari kedudukannya. Masih menunduk seperti tadi. Dia memegang lengan Ratna. “Ratna? Kau ok tak ni?”

“Ha?... Eh, aku okey.. Kau tanya aku apa tadi?” Empat pasang mata memandang tepat ke arahnya. “Sorry guys. Aku pening..sikit. Kau tanya apa Ira?”

“Kita buat cerita Puss in the Boots. Kau setuju tak?”

Kepala diangguk perlahan. “Aku tak kisah. Okey jer.”

“Alright…semua setuju.” Amirah tersenyum lebar.

“Aku rasa better kalau kita separate work. Senang sikit nak buat kerja, dah ada tugas masing-masing. Lagipun kita tak ada masa nak buat discussion selalu kan.” Aliff memandang teman lain.
Ratna mengangguk perlahan. “Yup, separate work Zul.”

“Okey. Tapi kalau dah ada tugas masing-masing pun, aku taknak korang lengah-lengah kan tau. Make sure we finish at least two weeks before presentation. Sekurang-kurangnya ada masa nak alter apa-apa nanti.”

“Iya, Cik Zul.. Kitaorang pun tau lah benda tu.” Ridzuan bersuara perlahan sambil memadang tepat wajah Zulaikha.

Zulaikha membalas pandang, dengan riak tak puas hati. “Aku ingat kan jer…”

“Guys…tak payah nak gaduh-gaduh. Let me became the graphic artist. I do all the character creation.” Aliif bersuara, menenangkan keadaan.

“Aku setuju, kau kan suka lukis kartun. I take the animation part.” Ridzuan menyahut.

“Okey, aku dgn Ira handle sound effect and dubbing. Ratna, kau lukis latar belakang utk setiap scene, boleh kan.”

“Okey.” Ratna mengangguk.

“Storyline, nanti aku siapkan, then aku past kat kau. Kau punya scene background nanti base on storyline.”

Ratna mengangguk lagi.

“Kau punya part ni kena berkerjasama dengan Aliff tau. Character Aliff nanti kena masuk dgn kau punya background.”

Lagi kepala diangguk.

“Okey…ada apa-apa lagi?”

“Are you sure you want do the storyline on your own? Tak nak kitaorang tolong” Ridzuan memandang wajah Zulaikha.

“Aku boleh mintak tolong dgn Ratna dan Ira nanti. Lagipun nak buat storyline ni tak banyak kerja sangat. So, no need to worry, okey?”

“Kalau kau dah cakap macam tu. Ok lah, kalau takde apa-apa lagi, kitaorang nak balik dah ni.”

“Okey.”

“Jom, Liff.” Ridzuan dah menangkat punggung.

“Gerak dulu ya. Assalamualaikum.” Aliff menurut langkah Ridzuan.

“Zul, jom lah kita pun gerak. Ira, jom.” Ratna dah mengemas barang-barang yang bersepah atas mejanya.


***
Bunyi beep atas meja menarik perhatian Ratna. Pantas dia mencapai handphone berkenaan, dan membaca mesej yang masuk.

From : 0123456789
Salam, buat apa? Knp ptg tadi nampak macam ada masalah je. Are’u ok?

Berkerut dahi Ratna membaca mesej yang tertera di skrin segi empat itu. Siapa ni? TIba-tiba pintu dikuak dari luar. Zulaikha melangkah masuk. Tuala ditangannya yang lembab sedikit itu disidai di hujung katil.

“Kenapa Ratna. Berkerut semacam je dahi kau tu?”

“Kau kenal tak nombor ni Zul?” Sambil menghulur telefon ke arah Zulaikha yang sedang menyikat rambut. Zulaikha mencapai telefon Ratna, dan berfikir sejenak.

“Macam familiar lah nombor ni. Nanti jap aku check dalam phone aku.” Dia duduk di birai katil, sambil tangannya mencari-cari nombor dalam buku telefon. Apabila terhenti pada suatu nama, spontan senyum terukir dibibir. “Ahh…dah jumpa. Nombor Aliff. Dia contact kau ke?”

“Aliff? kawan Ridzuan tu?”

“Yup..”

“Bila masa dia ambik no phone aku?”

“La…tadi lah. Masa discussion ptg tadi. Derang mintak no phone kita. Senang sikit nak contact lepas ni.”

Ratna menggangguk perlahan sambil mulutnya membentuk huruf ‘O’ tanpa bunyi.

“Dia call kau ke?”

“Mesej.”

“Dia nak apa?”

“Ntah. Bacalah.” Lagi sekali telefon tadi dihulur kepada Zulaikha.

“Nampak macam ambik berat jer..” Sengihan mula terukir dibibir Zulaikha.

“Hisy..kau ni jangan mengarut lah Zul.”

“A’ah lah. Aku pun nak tanya jugak kat kau ni, sebenarnya kau kenapa. Dari hari tu lagi aku tengok kau macam tak okey jer. Kau sakit ke.”

“Tak lah.”

“Habis tu?”

Ratna terdiam sejenak. Sejenak baru dia membuka mulut. “Aku teringat kat family aku.” Perlahan dia menuturkan.

Zulaikha mengalih tempat. Duduk disebelah Ratna, dia menggenggam erat tangan Ratna. “Ratna, jangan lah macam ni. Aku tak suka lah tengok kau sedih-sedih macam ni. Macam mana nak studi kalau kau asyik sedih je. ”

“Aku tak apa-apa lah. Kau jangan risau.” Ratna mengukit segaris senyuman dibibir. Senyum tawar, sekadar hendak menyedapkan hati Zulaikha. “Aku bukannya sedih sangat sampai tak boleh nak studi. Kadang-kadang jer teringat kat ibu, ayah dengan along aku, biasa lah tu. Kau tak payah risau lah, aku okey.”

“Betul ni.”

Ratna mengangguk. Meyakinkan Zulaikha. Zulaikha tersenyum. “Oklah. Balas lah mesej Aliff tu. Lama pulak cik abang tu menunggu.”

Ratna memandang telefon. Perlu ke balas?







p/s: Salam readers.. Idea nak menaip cerita ni datang tiba-tiba masa tengah nak cari idea untuk cerita lain. Layan jer lah erk... Sorry kalau tak best... pada yang sudi membaca, saya mengharapkan komen dari anda.
Terima Kasih..
Salam sayang
~~ AriSSa ~~
:)