AsSaLaMuALaikUm SeMuA....

First of all....pada semua pengunjung yang terlintas kat sini, atau yang tersesat masuk sini atau secara tak sengaja terlajak kesini atau yang memang dengan senang hati mengunjungi laman ini, saya ucapkan terima kasih kerana sudi singgah. Saya mengalu-alukan komen dari anda para pembaca..tintakan apa sahaja; komen, kritikan, pendapat, pandangan.. insyaAllah semuanya saya terima sebagai galakan yang membina.
~~AriSSa~~
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - Surah Al-Baqarah ayat 216
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya." - Surah Al-Baqarah ayat 286

Ayu Khamilia - Bab 16

Bab 16

Butang di pergelangan tangannya dirungkaikan. Memberi sedikit udara dalam keadaan yang agak tertekan ini. Tangan dibawa ke belakang tengkuk, mengusap perlahan pangkal leher.
Perbualan bersama Tn Hj Ahmad sebentar tadi kembali terngiang. “Cuma you the only staff yang qualified for that position Is. I can’t find another guy.”

“But, there already have the person right.”

“Not anymore.”

“How about Lim.”

“Kontrak dia tamat hujung bulan depan, dan he doesn’t wish to continue the contract with us. Is, I really need your help.”

Asrul menarik nafas panjang sebelum dihembus perlahan. "Berapa lama?”

“Kalau tak ada apa-apa masalah lagi, insyaAllah dalam masa dua tahun ni boleh siap. Tapi kalau projek tu delay lagi, maybe it will extend another years.”

“Dua tahun? And will extend another years?” God. Dia meraup wajah.

“I said maybe. Kalau takde aral yang melintang, mungkin boleh siap dalam masa dua tahun atau mungkin kurang.”

“Tuan Haji..”

“Iskandar, saya bercakap dengan awak sekarang ni bukan sebagai majikan dan staf. Anggap saya minta pertolongan dari awak sebagai seorang kawan. Boleh?”

Dia diam. Lama, sebelum Tuan Haji Ahmad kembali bersuara. “Just think about it first. And let me know the answer by next week.”

“Okey. I will think about it first.”

“Hope you don’t disappoint me.”

“Is that mean that I cannot say ‘no’. Right?”

Hj Ahmad tersenyum, menyembunyikan maksud sebenarnya. Tapi Asrul lebih dulu faham senyuman yang terukir. It’s means that I have to go.

“Saya cuma berharap yang awak tidak akan menghampakan saya. That’s all.” Dia mengulang ayatnya tadi.

Asrul pula tersenyum nipis. “Hopefully not.” Tapi nanti akan ada hati lain yang akan kecewa kalau keputusannya menyebelahi majikannya itu.


“Woit…”

Terasa bahunya ditampar seseorang. Dia menoleh.

“Apasal kau ni? Muka semacam jer aku tengok.” Fariz melabuhkan punggung di kerusinya. Workstationnya memang berjiran dengan Asrul, cuma bezanya tempat dia kemas sedikit dari meja Asrul yang bersepah dengan segala sampah sarap pada tanggapannya. Sampah sarap itu adalah segala macam pensil, pembaris dan alatan lain yang digunakan untuk melukis pelan.

“Kau dari mana?”

“JB. Tengok projek perumahan fasa satu tu.”

“Apasal kau pulak yang pergi. Bukan projek tu dah start ke?”

Fariz sengih. “Buat pemantauan sekali sekala apa salahnya.”

“Huh..nak ngelat lah tu.”

“At least aku masih masuk ofis, walaupun lambat sikit.”

Asrul angkat bahu. “Suka hati kau lah, Fariz.”

“Eh, apahal Haji Ahmad panggil kau pagi tadi?” Pandangan dibawa kembali ke wajah Asrul.

“Pasal projek yang kat China tu.”

“Kenapa?”

“Dia nak aku take over.”

“Wah.. Really. Great.”

“Great?” Dia menatap wajah Fariz. “Aku kena stay kat sana sekurang-kurangnya dua tahun tau. Apa yang ‘great’ nya?”

“Bagus lah. Tambah pengalaman handle perojek kat luar negara, balik sini nanti senang lah naik pangkat.”

“Masalahnya dua tahun Fariz. Kalau dua hari ke dua minggu ke takpe lagi.”

“Aku tak nampak pun apa masalahnya. Dua tahun ke dua bulan ke, sama jer. Kau bukan tak biasa kerja luar kan.”

Asrul diam. Macam mana nak cakap.

“Ke kau risau nak tinggalkan tunang tersayang kau tu.” Fariz menjeling wajah Asrul. Wajah itu kembali kosong tak beriak, dan spontan tercetus tawa dari bibir Fariz. Dia menggeleng kepala. “Is, Is. Itu lah, orang bertunang tak sampai setahun, lepas tu terus kahwin. Kau ni, dah nak dekat dua tahun pun tak kahwin-kahwin lagi. Kalau dah kahwin kan senang, angkut je si Ayu tu kemana kau pergi.”

Asrul menjeling tajam wajah Fariz. “Aku tengah serabut ni, kau lagi nak gelak-gelakkan aku.” Tak membantu punya kawan.

“Sorry bro…”



***

“Nak tangguh lagi?”

“Mak rasa macam mana?”

“Dah lama sangat Rul. Kalau tangguh lagi bilanya kamu nak menikah. Mak takut nanti…”

“Mak, jangan cakap macam tu.” Pantas dia memotong kata-kata Pn Saerah. Sesungguhnya dia faham apa yang difikir ibunya itu. Pernah juga terlintas dibenaknya kalau-kalau pertunangannya putus ditengah jalan. Tapi kalau itu yang berlaku, siapa dia hendak melawan kehendak-Nya.

“Tak boleh ke kalau kamu tak pergi.”

“Kerja Rul mak, tanggungjawab Rul. Dah syarikat minta Arul pergi sana, kena lah pergi.”

Terdengar keluhan Pn Saerah dihujung talian. “Dulu pun kerja kamu macam tu jugak. Selalu keluar jauh-jauh. Kalau kerja dengan abah je kan senang. Boleh duduk kat rumah ni balik.”

“Mak….” Mak ni time ni lah pulak nak membebel pasal hal dulu-dulu. Telefon yang tadi ditelinga kiri dibawa ke telinga kanan pula.

“Mak dah bincang pun dengan abah, nak pergi rumah Mak Ngah hujung bulan depan. Boleh tetap tarikh. Ayu pun dah nak habis studi tak lama lagi. Tapi sekarang kamu cakap nak kena kerja luar pulak. Tak kan nak tangguh lagi.”

“Bukan Rul yang minta nak kerja luar ni mak.”

“Memang lah.”

“Dua tahun tak lama mak.” Tak lama? Ya ke? Bukan kat ofis tadi dia juga yang cakap dalam masa dua tahun itu macam-macam boleh berlaku. Kini dia cuba menyedapkan hati mak dengan berkata dua tahun itu tidak lama. Atau sekadar hendak menyedapkan hati sendiri.

“Bagi mak dua tahun tu lama Rul. Kalau umur mak tak panjang, tak sempat nak tunggu kamu balik sini, macam mana?”

“Apa mak cakap ni.”

“Kamu nak mak buat apa?”

Dia melepas nafas. Nak buat apa? Kalaulah dia punya jawapan.

Masalahnya dia bukan bertunang dengan anak kucing. Kalau anak kucing senang je ceritanya, bawak je sekali pergi ke China. Masalahnya sekarang dia bertunang dengan anak Mak Ngah yang dah sah-sah hidup lagi ibu dan bapanya. Dan bukan dia tidak tahu Mak Ngah dan Pak Ngah nya itu memang sangat menjaga anak-anaknya.

Dia masih ingat ketika Ayu hendak melanjutkan pelajaran, Ayu pernah menyatakan hasrat untuk belajar di luar negara. Ketika itu para pelajar yang mendapat keputusan cemerlang mudah mendapat tajaan dari pihak MARA untuk melanjutkan pelajaran di luar negara. Tapi malangnya hasrat Ayu mendapat tentangan yang bukan sedikit dari Mak Ngah. Dan kesudahannya gadis itu hanya melanjutkan pelajaran dia Kuala Lumpur sahaja.

Dia membuang pandang. Berdiri di balkoni rumahnya. Memandang jauh ke arah sana. Terasa lembut angin Selat Tebrau yang bertiup malam ini. Perbualan dengan mak sebentar tadi berakhir dengan pesanan supaya dia memutuskan apa keputusan yang hendak dibuat. Mak lepaskan pada dia bulat-bulat untuk buat keputusan dengan syarat keputusan itu tidak akan mengecewakan hati mak. Apa pun keputusan yang akan dibuat mesti mengambil kira hati bakal ibu bapa mertuanya juga. Ya, dan juga hati Ayu, tunangnya yang satu itu.

Teringat pada Ayu, terkenang kali terakhir dia bertemu dengan gadis itu. Dua minggu lalu, ketika dia buat keputusan secara tiba-tiba untuk pulang ke KL. Fariz pun terkejut tiba-tiba pagi Sabtu itu dia cakap hendak balik KL.

“Mimpi apa kau malam tadi?” Soalan pertama yang meluncur dari mulut Fariz, sebaik melihat dia bersiap awal pagi itu.

Mimpi jumpa Ayu. Dalam hati je dia menjawab. Luarannya, hanya sengihan yang terpamir buat temannya itu.

“Kau ni sihat ke tidak Is?”

“Aku sihat walafiat. Yang kau tengok aku pelik sangat ni kenapa?”

“Takdelah. Kau tu kalau takde hal biasanya susah nak tengok kau balik.”

“Aku balik sekejap je. Esok aku balik sini balik.”

“Kenapa tiba-tiba nak balik ni?”

“Saja. Dah lama tak jumpa mak aku.”

Saat itu bibir Fariz mula terukir sengihan penuh makna. “Nak jumpa mak kau ke, nak jumpa Ayu.”

“Diam lah.”

Dan dari sengihan yang makin melebar tercetus tawa dari bibir Fariz. “Angau rupanya kawan aku ni.”

Dan hari itu bila sampai di KL, apa yang terjadi, satu lagi pertelingkahan terjadi antara mereka. Bukan dia sengaja, tapi ntah kenapa ada sahaja dugaan yang menekan butang amarahnya. Biasanya tahap kesabarannya bukan senipis kulit bawang. Kebiasaannya dia boleh bersabar walau apa jua keadaan yang datang, tapi ntah kenapa bila berhadapan dengan Ayu waktu itu, ada bara yang ingin membara.

Kebiasaannya dia tidak akan mudah melenting, tapi hari itu ntah dimana duduk tahap kesabarannya. Perasaan cemburunya naik mendadak tiba-tiba. Lewat hari tu, perasaan kesal mula terbit. Kasihan gadis itu. Dia tidak punya hak untuk marah sebetulnya. Ayu masih bebas untuk keluar dengan sesiapa sahaja selagi dia tahu menjaga batas-batas dalam perhubungan.

Asrul menarik nafas panjang. Bunyi anak kunci yang berlaga sesama sendiri ketika salah satu darinya dicucuk pada tombol pintu menarik perhatiannya. Dia beredar dari ruang balkoni itu, menutup rapat sliding door dan berlalu ke ruang tamu. Seketika tubuh Fariz muncul dari balik pintu utama rumah itu. Apartment tiga bilik yang dihuninya itu adalah milik dia sebetulnya, tapi sebabkan rasa sunyi tinggal seorang diri, dia mempelawa Fariz untuk tinggal bersama dirumah itu.

“Lewat kau balik?” Dia menegur terlebih dahulu.

Fariz menjeling jam dipergelangan. Melepasi tengah malam. “Hmm..penat lah.” Fariz berlalu ke dapur. Asrul sekadar memerhati dari ekor mata sambil tangan mencapai remote TV. Seketika tangan mula menekan butang remote controller itu mencari saluran yang menarik untuk ditonton.

“So, apa cerita?” Fariz kembali semula diruang tamu, sambil tangan memegang mug berisi Nescafe panas.

“Cerita apa? Takde cerita best malam ni.” Jari masih menekan butang next, menziarahi saluran di TV satu persatu.

Spontan Fariz menepuk dahi. Haila, kawan aku ni. “Aku bukan tanya cerita apa yang ada kat TV tu. Aku tanya pasal kau. Kau dah jumpa Hj Ahmad ke pasal projek kat China tu?”

“Oh. Lain kali cakap terang terang. Belum lagi, dia pun tak masuk ofis hari ni. Tengok lah esok ke lusa.”

“Ayu dah tahu pasal kau kena transfer ni?”

Geleng. “Belum.”

“Kenapa tak bagi tahu.”

“Aku tak tahu nak cakap macam mana.”

Fariz menggeleng. “Tak paham lah aku kau ni. Susah sangat ke nak cakap.”

“Aku memang nak call dia. Tunggu masa sesuai.”

Fariz mamandang wajah Asrul. Kadang-kadang dia sendiri tak paham. Apa yang susah sangat nak bercakap. Walaupun dia tahu hubungan Asrul dan Ayu bagai ada satu tembok besar diantaranya, tapi komunikasi itu masih perlu dalam perhubungan. Bukan dia tidak tahu sejarah hubungan mereka berdua. Persahabatan dengan Asrul lebih enam tahun lalu menjadikan dia mengetahui keseluruhan sejarah kekeluargaan lelaki bernama Asrul Iskandar.

3 comments:

Anonymous said...

sambung lagi ... :)

aqilah said...

nak fariz dgn ayu..........
fariz yg setia.............
ayu yg begitu menjaga tingkahlaku , mmg sesuai sekali mereka berdua............

arissa said...

Salam aqilah...
Er, fariz itu adalah teman asrul.