AsSaLaMuALaikUm SeMuA....

First of all....pada semua pengunjung yang terlintas kat sini, atau yang tersesat masuk sini atau secara tak sengaja terlajak kesini atau yang memang dengan senang hati mengunjungi laman ini, saya ucapkan terima kasih kerana sudi singgah. Saya mengalu-alukan komen dari anda para pembaca..tintakan apa sahaja; komen, kritikan, pendapat, pandangan.. insyaAllah semuanya saya terima sebagai galakan yang membina.
~~AriSSa~~
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - Surah Al-Baqarah ayat 216
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya." - Surah Al-Baqarah ayat 286

Chempaka Aleeya - Bab 14

:: Bab 14 ::

Esoknya masing-masing sibuk mengemas barang untuk pulang. Hanya tinggal mereka sekeluarga sahaja yang masih bermalam di rumah Makngah. Keluarga Mak Teh, Mak Lang dan Mak Usu masing-masing dah pulang semalam selepas makan malam. Hari ini Aleeya terus kembali ke KL, manakala mak, abah dan Anissa pulang ke Ipoh. Hafez pula selepas sarapan pagi tadi sudah bertolak balik ke kolejnya di USM, Pulau Pinang. Katanya kalau tunggu sampai petang, takut hujan pulak. Memang lah Taiping dengan Pulau Pinang, perjalanan sejam sahaja. Tapi kalau naik motorsikal, nak pulak hari hujan, perjalanan sejam boleh jadi sampai dua tiga jam. Sebab tu selesai je sarapan pagi, dia dah berkemas handak bertolak pulang. Aleeya serta mak, abah dan Anissa pula menunggu selepas makan tengah hari baru berkemas barang untuk pulang. Semasa Aleeya sedang memasukan barang ke dalam bonet kereta, mak lagi sekali cuba membangkitkan soal Idzuwan. Sepanjang dua hari kat sini, takde lagi peluang untuk mak berbicara dengan dia, tinggal masa yang tak seberapa ni lah, mak cuba hendak merisik.
“Macam mana kamu ni leeya?” semasa dia memasukkan beg kain dalam kereta, mak datang menghampiri.
Dah faham sangat soalan mak ni. Tak payah nak huraikan panjang-panjang. Memang aku dah agak mak akan bertanya, cuma tunggu masa je. “Nantilah mak. Kalau nanti-nanti dia ajak leeya keluar, leeya pergi lah jumpa dia. Sekarang ni dia pun senyap je, tak kan lah leeya pulak nak mulakan dulu.” Alasan aku dah cukup bernas. Tolong lah mak, jangan desak leeya lagi. Mak diam. Agaknya tengah nak menerima alasan aku kut. Seketika Aleeya menyambung. “Mak, kalau dah memang tertulis jodoh leeya dengan si Idzuwan tu, leeya lari macam mana pun, leeya tangguh macam mana pun, leeya tetap akan bersatu jugak dengan dia. Tapi kalau dia tu bukan jodoh leeya, mak desak lah macam mana pun, tak jadi jugak mak. Mak tak yah lah desak-desak leeya. Leeya tahu apa leeya buat.”
“Pandai lah kamu bercakap leeya.”
“Betul lah.”
“Mak ni cuma nak ingatkan je. Kamu ni duduk kat Kl tu sorang-sorang, kamu ingat mak tak risau. Kalau kamu kahwin, dah tentu tentu ada orang yang jaga makan minum sakit pening kamu. Cuba lah pikirkan sikit masa depan hidup kamu leeya.”
“Mak, leeya bukan tak pikir masa depan hidup leeya mak. Leeya pikir. Memang selalu leeya pikir. Tapi kalau dah belum tiba masa nya lagi nak buat macam mana.”
Mak mengeluh. Susah betul nak berdiplomasi dengan anak yang sorang ni.
“Mak, ada ke leeya cakap leeya tak nak terima si Idzuwan tu? Takde kan. Cuma leeya belum berkesempatan lagi nak berkenalan dengan dia. Itu je. Kalau ada jodoh leeya mak, ada lah. Mak jangan risau. Kalau bukan dengan si idzuwan tu pun mungkin dengan orang lain.” Aleeya berpaling, tangan kembali pantas menyusun barang dalam bonet. Perlahan je suara dia menuturkan ayat yang terakhir tu. Dalam kepala dah teringat kat orang kat KL. Mungkin kah orang kat KL tu teringat kat dia.
“Dengan sape leeya. Kamu ada pilihan sendiri ke?”
Aduh!! Mak ni, macam tau je apa dalam kepala otak aku. “Mana ada mak. Kalau ada leeya dah bawak jumpa mak.”
“Kalau kamu dah ada pilihan sendiri, bagitau mak leeya.”
“Takde lah mak.”
Mak merenung tajam wajah Aleeya. Mencari kebenaran disebalik kata-kata anak sulungnya. Aleeya pulak yang resah ditentang pandangan tajam mata mak. “Mak, leeya gerak dulu lah. Nanti lambat pulak sampai KL.” Mencari alasan hendak menamatkan soal jawab perihal masa depannya. Tangan kanan mak diraih dan dikucup lembut. Kemudian Aleeya bergerak naik ke dalam rumah menemui abah, Makngah dan Pakngah. Sekadar memaklumkan yang dia hendak beransur pulang dan mengucapkan terima kasih kepada tuan rumah atas jemputan yang diberi. Adatlah tu, adat orang melayu. Walaupun saudara sedarah sedaging, bila layanan yang diberi sangat memuaskan, masih perlu mengucapkan terima kasih.

Semasa dia melangkah keluar di pintu depan, Anissa dah tercegat ditangga paling bawah.
“Along! Along bila nak balik Ipoh.” Adik aku yang sorang ni memanglah. Nak menuntut janji lah tu.
“Kenapa? Along sibuk lah sekarang ni.”
“Takde apa. Nak ingatkan Along pasal Bukit Merah.” Anissa tersengih. Aleeya mencerun mata memandang. Kan dah kata.
Tarmizi yang sedang bersandar di tepi tiang tangga, yang memerhati dari tadi ketawa kecil. “Si nissa ni, selagi tak dapat apa yang dijanji, selagi itu lah dia akan tuntut.”
“Tau takpe, Mizi. Perangai adik aku yang sorang ni memang macam ni.”
“Mesti lah. Along dah janji apa.. Kena lah tunaikan.”
“Along janji, nissa kena dapat straight A’s dulu kan. Tunjuk dulu result kat along sebelum along tunai janji.”
“Alaa..minggu lepas kan nissa dah ambik PMR. Hujung tahun ni keluar lah result.”
“So…tunggu hujung tahun lah.”
Anissa mencebik. Along ni teruklah.
“Nissa!! Sudahlah tu. Tolong mak angkat beg ni.” Mak dah melaung dari atas rumah.
“Ya mak. Kejap.” Berpaling semula mengadap Aleeya. “Along….”
“Yelah…yelah…nanti along free, along balik.”
“Betul?”
“Ya.” Aleeya mengangguk sambil mengangkat tangan macam budak sekolah nak baca ikrar masa perhimpinan pagi Isnin, sebagai tanda berjanji sekali lagi.
“Okey.” Anissa tersenyum ceria. Dipeluk Aleeya sebentar sebelum dia berlari menaiki anak tangga.
“Apa yang kau bincang dengan Mak Long tadi, macam serius je aku tengok.” Tarmizi bersuara selepas Anissa beredar dari situ.
“Takde apa lah..Biasa lah mak aku tu. Banyak sangat pesanan dia.”
Tarmizi angkat bahu. “Takpe lah kalau taknak share dengan aku. Leeya, kalau kau nak jumpa Idzuwan, aku boleh tolong aturkan.”
“Ha? Eh, tak payah lah Mizi. Kenapa kau pulak yang kena bersusah payah.”
“Takde susahnya. Aku boleh je tolong aturkan pertemuan kau dengan dia sebelum aku berangkat ke UK.”
“Tak payah lah MIzi. Kau mimpi apa ni tiba-tiba nak jadi match maker pulak.”
“Aku ni setakat nak menolong kau je, leeya.”
“Terima kasih lah sebab niat baik kau tu. Tapi tak payah lah Mizi. Sampai masa nanti, aku jumpa lah dia. Kau tak payah lah risau. Kau ni nak jadi macam mak aku pulak ke.”
“Sukati kau lah kalau kau dah cakap macam tu.”
“Kau dah dapat tiket flight nanti, jangan lupa bagitau aku. Aku hantar kau kat KLIA.”
“Okey.”
“Aku gerak dulu lah..” Pintu kereta dibuka dan dia meloloskan diri kedalamnya.
“Baik-baik bawak kereta tu. Any news jangan lupa bagitau aku.”
“News about what?” Cermin tingkap diturunkan kebawah. Disua sedikit kepala keluar.
“You know about what leeya.” Keras sikit suara Tarmizi sambil bergerak menghampiri kereta Aleeya. Saja nak buat buat tak tau lah ni.
Aleeya ketawa kecil. Kepala digeleng perlahan. Sekarang ni mak dah ada partner baru, si Tarmizi. Dulu mak je yang sibuk bertanya perkembangan terbaru. Sekarang ni, tambah sorang lagi. Sabar je lah, leeya.
“Ok lah, Mizi. Assalamualaikum”
“Waalaikumusalam.”

Perlahan kereta Aleeya bergerak meninggalkan perkarangan rumah Makngah Rusnah. Dari side mirror sebelah kanan, kelibat Tarmizi masih berdiri tegak di halaman menghantar permergiannya. Perlahan-lahan kelibat itu semakin mengecil dan hilang terus dari pandangan. Aleeya kembali ke jalan raya, tenang meneruskan pemanduan. Dalam kepala terngiang-ngiang perbualan antara dia dengan Tarmizi semalam. Idzuwan tu baik orangnya. Itu jaminan yang diberi Tarmizi, dan dia pasti dia boleh pegang ayat tu seratus peratus. Mungkin sekarang dia perlu bagi ruang pada mereka untuk berkenalan, untuk mengenal hati budi masing-masing. Tak kenal maka tak cinta. Kena ketepikan rasa tak bersedianya itu. Tapi macam mana dengan Amir. Jauh dalam sudut hati, ada satu perasan yang membuatkan dia rasa bersalah pada Amir apabila dia seperti memberi ruang pada Idzuwan untuk muncul dalam hidupnya. Kenapa perlu wujud perasaan seperti itu. Cepat-cepat dia memujuk rasa, membawa hati kembali duduk ke alam realiti. Amir bukan miliknya, dia juga bukan milik Amir. Amir dah yang punya. Antara mereka tidak pernah terdapat apa-apa ikatan yang lebih dari seorang kawan. Jadi, dia masih bebas untuk memilih siapa yang berhak bertakhtah di hati.

Teringat pada Amir, agak lama juga mereka saling tidak berhubung. Sejak akhir-akhir ni, bila Amir turut sama sibuk membantu menguruskan hal pertunangan adik kesayangannya Anna. Telefon bimbit di tepi dashboard berbunyi nyaring, tanpa melihat siapa yang memanggil, Aleeya cepat menyumbat handfree ke telinga.

“Assalamualaikum”
“Waalaikumusalam. Awak kat mana?” suara Amir ceria dihujung talian.
“On the way nak balik KL.” Panjang umur pakcik ni. Baru je teringat kat dia.
“Balik Ipoh ke?”
“Tak lah. Pergi taiping. Mak saudara buat kenduri.”
“Ingat nak jumpa awak tonight. Ada hal sikit nak cakap.”
“Tak dapat lah Amir. Ini pun saya baru nak masuk tol Kamunting. Jauh lagi perjalanan nak sampai KL. Hal apa. Cakap je lah.”
“Tak pe lah. Susah pulak nak cakap kat telefon ni.”
“Awak kat mana?”
“Baru sampai KL. By the way esok saya nak balik Sarawak. Maybe a week.”
“Lamanya. Kenapa?” Ada apa-apa yang tak kena ke?.
“Ada hal sikit.”
Hal apa? “Owh. Okey. Kirim salam pada your mum.”
“Okey. Drive carefully ya. Assalamualaikum”

Salam Amir hanya dijawab dalam hati bila Amir lebih dulu mematikan talian. Mata masih di jalan raya tapi fikiran dah melayang ke lain. Dahi yang berkerut seribu masih tak surut. Apa halnya tiba-tiba Amir nak balik Sarawak, seminggu pulak tu.

1 comments:

Yeen said...

suspen pula bila amir call...