AsSaLaMuALaikUm SeMuA....

First of all....pada semua pengunjung yang terlintas kat sini, atau yang tersesat masuk sini atau secara tak sengaja terlajak kesini atau yang memang dengan senang hati mengunjungi laman ini, saya ucapkan terima kasih kerana sudi singgah. Saya mengalu-alukan komen dari anda para pembaca..tintakan apa sahaja; komen, kritikan, pendapat, pandangan.. insyaAllah semuanya saya terima sebagai galakan yang membina.
~~AriSSa~~
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - Surah Al-Baqarah ayat 216
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya." - Surah Al-Baqarah ayat 286

Chempaka Aleeya - Bab 16

:: Bab 16 ::

“Majlis pertunangan Anna dipercepatkan, bulan disember tahun ni.”
“Owh, iya ker. Tapi kenapa?”
“Pihak lelaki yang mintak dipercepatkan. Next year, on February majlis perkahwinan adik Azlan. So diaorang tak nak lah bertembung, nak buat majlis tunang lagi, nak prepare majlis kahwin lagi. Sebab tu diaorang mintak cepatkan.”
Aleeya mengangguk faham. Kuah tomyam dihirup perlahan. Azlan bakal tunang Anna. Aleeya pernah jumpa sekali semasa makan bersama kat Titiwangsa dulu. Amir yang beria nak perkenalkan bakal ahli keluarga dia.
“Preparation untuk majlis Anna tu nanti dah ready ke. Bulan disember tak lama dah.”
“Almost done. Nasib baik jugak ibu dah prepare awal-awal. Kalau jadi macam ni, tiba-tiba nak dipercepatkan pulak, tak lah masalah sangat. ”
“Betul. Kalau buat last minute kan susah.”
“Ibu saya nak awak ada sama masa majlis tu nanti.”
Huk huk huk. Aleeya mengurut dada. Tangan sebelah lagi dah menggagau mencari gelas.
“Makan perlahan-lahan lah. Awak ni.” Amir menggeleng sambil melihat Aleeya meredakan sedakan tadi. “Apa yang terkejut sangat ni?”
Awaklah. Mau tak terkejut aku. Apa hal pulak aku yang takde kena-mengena tiba-tiba wajib hadir sama majlis adik dia. “Apa awak cakap tadi.” Setelah pasti diri dah cukup bersedia, Aleeya mengajukan soalan. Bukan tak dengar ayat penyata Amir tadi, tapi saja nak pastikan yang dia tak silap dengar.
“Ibu saya nak awak ada sama masa majlis tu nanti. Dan bukan ibu je, Anna pun nak awak datang jugak.” Diulang lagi sekali ayatnya tadi.
Hah? Jatuh rahangnya. Betullah aku tak salah dengar. “Tak nak lah Amir. Segan lah saya.” Nak jumpa lagi saudara mara dia. Mintak simpang. Sungguh aku taknak dah. Terbayang peristiwa dia makan malam di rumah MakLang Ema, mak saudara Amir dulu.
“Nak segan apa. Bukan awak tak kenal Anna, ibu saya. Dah pernah jumpa sebelum ni kan?”
“Memang lah….”
“Habis tu?”
Aleeya menggaru kepala yang tak gatal. Macam mana aku nak cakap ya. Dia cuba menyusun ayat. “Tak elok lah Amir. Kita dah lah takde apa-apa hubungan. Tiba-tiba saya nak pergi rumah awak, bermalam pulak tu. Nanti apa pulak saudara mara awak cakap. Tak manis kan.” Lagipun kalau aku setuju dengan cadangan mak nak teruskan hubungan dengan Idzuwan, aku bakal jadi tunang orang tak lama lagi.
Amir menarik nafas panjang. Kukuh jugak alasan Aleeya tu. Suka-suka hati kau je Amir nak bawak anak dara orang kesana-kesini. Macam takde adat je. Tiba-tiba teringat pesanan ibu..

“Mir, kalau kamu serius dengan Aleeya tu, cepat-cepatlah pergi jumpa mak ayah dia. Kamu nak tunggu sampai bila?”
“Nanti lah ibu, Amir tak propose pun dia lagi.”
“Nak tunggu sampai bila Mir.”
“Amir sibuk sekarang ni. Tunggu lah, lepaskan dulu majlis Anna. Lepas tu baru lah nak fikir majlis Amir pulak.”
“Kalau buat majlis kamu dulu pun takpe Amir. Ibu tak kisah pun. Kita keluarga lelaki takde masalah sangat, bukannya nak siapkan majlis apa-apa, pergi bawak rombongan je. Kalau nak buat doa selamat pun, boleh buat sekali masa majlis Anna tu nanti. Cakap lah dengan dia, jangan buat dia tertunggu-tunggu.”

“Kalau macam tu, hujung minggu ni saya jumpa mak abah awak lah.”
Sekali lagi rahang Aleeya jatuh. Apa dia? “Nak buat apa?”
“Tak pun saya bawak sekali ibu dengan ayah saya jumpa mak dan abah awak.”
“Awak cakap apa ni Amir?”
“Awak free tak hujung minggu ni?”
“Kenapa?”
“Laaa..nak merisik lah, ke awak nak bertunang terus.”
“Amir, awak jangan buat lawak boleh tak.”
“Leeya, saya tak buat lawak. Saya serius..okey.”
Aleeya tercengang. Tak tahu nak cakap apa. Aku ni baru lepas kena propose ke??
“Leeya, awak pikir apa ni.”
Matanya mencari mata Amir. Direnung sedalam yang mungkin mencari kebenaran. “Awak cakap apa ni Amir.” Perlahan dia menuturkan.
“I was asking you to be a partner of my life. Will you?”
Nafas ditarik panjang kemudian dilepas perlahan. “Kekasih awak tu macam mana?”
“Zaman bila pulak saya ada kekasih?”
“Amir, jangan main-main boleh tak?”
“Okey…okey…saya serius ni. Siapa kekasih saya.”
“You did show her picture to me. Jangan nak buat-buat lupa pulak Amir.”
Amir merenung wajah Aleeya. Cuba mengimbas kembali. Ada ke? Siapa ya? Owh…mungkin. “Maksud awak Marisha ke?”
“Ha..ingat pun.”
“Leeya, dia bukan kekasih saya. Dia dah kahwin, dah ada anak pun.”
“Ha? Awak tipu saya ke. Habis yang awak beria-ria cakap awak dah jatuh hati dengan dia lah. Dia dicipta untuk awak lah. Semua tu apa?”
“Itu saja je. Nak tengok reaksi awak.”
“Apa dia?”
“Leeya, saya terima awak bukan sekadar kawan biasa. Saya sayang awak lebih dari sekadar teman rapat. Tapi masa tu saya tak tau penerimaan awak pada saya. Sebab tu saya buat macam tu, nak tengok reaksi awak. And luckily, I know that you have same feeling with me, right?”
Kepala hampir diangguk namun ditahan, senyuman dah terukir dibibir. Indahnya rasa. Dan air mata dah bertakung di birai mata. Terharu. “And why you take so long to tell this to me?”
“Tak tahu. Tak bersedia. Takut jugak risiko kena reject.”
“Sekarang tak takut ke risiko kena reject.”
Amir ketawa kecil. “Saya kena reject ke?”
Aleeya menggeleng perlahan. Macam mana saya nak reject awak?
“So, will you be my partner for this long journey to go? Sanggup rintangi apa saja. Susah senang dengan saya.”
Aleeya mengangguk. Hati dah berbunga bahagia.



“Woiit.. Kau tengok tv ke tv tengok kau?” Salina membaling kusyen kecil pada Aleeya sambil mengambil tempat bersebelahan Aleeya. Mug berisi milo panas diletak atas meja dan tangan mencapai remote control menukar channel.
“Lin..” Bibir mengukir senyuman.
“Hmm.” Salina berpaling sekilas. Pelik pulak aku dengan makcik sorang ni lah.
“Tadi Amir propose aku.”
“Apa dia? Wow…at last. Congratulation to you. Tengah bahagia lah ni?” Lengan Aleeya dicuit sedikit.
Bibir yang tersenyum bahagia tadi tiba-tiba pudar mengenang sesuatu. “Tapi aku ada masalah lain lah Lin.”
“Kenapa pulak kau ni? Family kau tak suka dia?”
“Bukan lah. Dia tak jumpa pun lagi family aku. Aku sebenarnya…” Erm..macam mana nak cakap ya?
“Apa leeya. Cakap je lah.”
“Dua bulan lepas ada rombongan merisik aku.”
Salina dah mengadap wajah aleeya. Bersedia mendengar cerita yang selanjutnya.
“Dan mak aku pun macam dah berkenan sangat kat Idzuwan tu. Dan….” Aleeya diam. “kau faham tak masalah aku?”
“Kau tak cerita habis pun lagi Leeya. Aku nak faham macam mana?”
Aleeya mengeluh. Tak tahu macam mana nak selesaikan masalah yang berserabut ni.
“Nama mamat tu Idzuwan ke?”
Angguk.
“Pilihan mak kau?”
Angguk lagi.
“Kau suka dia ke?”
“Aku dah ada Amir, Lin. Tapi sebelum Amir propose aku ni, memang lah aku dah bersedia nak terima dia. Tapi sekarang tak”
“Apa yang susah nya. Kau cakap je lah kat mak kau yang kau dah ada pilihan lain.”
“Dulu masa mak aku tanya aku dah ada pilihan sendiri ke takde, aku jawab takde, sebab masa tu aku ingat Amir tak serius dengan aku. Sebab tu bila mak aku cakap pasal Idzuwan ni, aku tak menolak pun. Tapi sekarang ni, aku nak buat macam mana. Macam mana aku nak cakap kat Idzuwan tu, kat mak aku. Aku buntu lah Lin.”
“Berterus terang lah Leeya. Jangan bagi harapan pada orang, kesian dia nanti.”
“Risau lah kalau mak aku tak suka aku dengan Amir.”
“Kau tak cerita pun lagi kat mak kau, mana kau tau mak kau suka ke tak dengan si Amir tu.”
“Aku nak balik Ipoh lah esok.”
“Esok? Kau tak kerja ke?”
“Lepas kerja lah.”
“Jumaat?”
“Hari jumaat aku apply cuti.”
“Sukati kau lah Leeya. All the best.”





3 comments:

Anonymous said...

cepat smbg
nl leya ngan amir

misz nana said...

at last Amir dah confess pun perasaan dia kat Leeya..

epy elina said...

hohoho..
nak amir ngn aleeya..
ssh la nak bkawen ngn org yg kte x knl mcm idzuwan...