AsSaLaMuALaikUm SeMuA....

First of all....pada semua pengunjung yang terlintas kat sini, atau yang tersesat masuk sini atau secara tak sengaja terlajak kesini atau yang memang dengan senang hati mengunjungi laman ini, saya ucapkan terima kasih kerana sudi singgah. Saya mengalu-alukan komen dari anda para pembaca..tintakan apa sahaja; komen, kritikan, pendapat, pandangan.. insyaAllah semuanya saya terima sebagai galakan yang membina.
~~AriSSa~~
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - Surah Al-Baqarah ayat 216
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya." - Surah Al-Baqarah ayat 286

Chempaka Aleeya - Bab 13

:: Bab 13 ::

Meriahnya petang itu di rumah Makngah. Hampir semua sanak saudara sebelah mak berkumpul di Taiping. Sama-sama melahirkan kesyukuran atas rezeki yang dinikmati anak Makngah. Memang dalam keluarganya belum ada lagi sesiapa yang berjaya menjejakkan kaki ke negara barat untuk menimba ilmu. Tarmizi, sepupunya itu yang pertama. Dia pun baru tiba pagi tadi dari KL. Mak, abah dan Anissa dah sampai semalam, petang jumaat. Kalau ikut perancangan asal, dia sepatutya balik ke Ipoh dulu lepas waku pejabat semalam, tapi sebabkan ada kerja yang tertangguh di pejabat, terpaksalah dia bertolak balik pagi tadi. Dan dikhabarkan pada mak yang dia terus menuju ke Taiping selepas subuh pagi tadi.
Tetamu yang hadir selepas zuhur tadi rata-rata telah pulang. Pinggan mangkuk periuk belanga yang bersepah kat dapur tadi pun dah siap berkemas. Dah macam nak tercabut bahu Aleeya dan Anissa menyental periuk yang digunakan untuk memasak tadi. Mak Usu dah tegur tadi tinggalkan jer kalau dah tak larat, tapi mereka hanya tersenyum sambil tangan masih ligat membersihkan kotoran degil. Kalau ditinggalkan nanti mahu bising pulak mulut mak membebel. Elok sangat anak dara buat kerja sekerat jalan.
Aleeya membuang pandang. Melabuhkan diri dikerusi kayu bawah pokok rambutan. Mak, Makngah, Mak Teh, Mak Lang dan Mak Usu tengah rancak berborak di dapur. Malas nak turut serta, dia membawa diri keluar.
“Duk pikir apa?”
Tersentak dia dengan teguran tanpa salam itu. Serentak dia berpaling. Tarmizi menayang sengih sambil tangan kiri menarik kerusi plastik mendekati Aleeya.
“Kau ni duk pikir apa leeya?” Sambil melabuhkan punggungnya, dia menyua piring berisi mempelam muda.
“Mana ada pikir apa. Saja ambik angin kat luar ni.”
Tarmizi tersenyum kecil sambil tangannya membawa hirisan mempelam ke mulut. Aleeya dan Tarmizi sebaya. Sejak kecil lagi memang dah rapat macam adik beradik, sebab tu panggilan pun kau aku jer.
“Berapa lama kau kat UK nanti?”
“Setahun mungkin atau lebih. Bergantunglah pada tesis aku nanti. Tapi shcolarship yang aku dapat cuma untuk setahun setengah je.”
“Kenapa tak sambung belajar kat sini jer. Kan senang.”
“Apa salahnya leeya. Bukan selalu cari pengalaman kat tempat orang.”
“Tak kesian ke nanti Makngah tinggal berdua je dengan Pakngah.”
“Setahun tak lama leeya. Sekejap je. Pejam celik pejam celik dah setahun.”
“Sampai jugak lah hajat kau nak merantau jauh-jauh ni ya.”
Kepala diangguk perlahan. Senyuman nipis terukir dibibir. Memang cita-cita dia sejak kecil nak melanjutkan pelajaran di negara Eropah tu. “Inilah masanya pun. Sambil menuntut ilmu, boleh jugak cari pengalaman belajar budaya orang.”
“Hmm…” Aleeya senyap sambil pandangan dibawa kehalaman rumah. Hafez dan Faizal, anak Mak Usu tengah rancak berborak sambil melihat-lihat motorsikal Lagendanya. Tak lain tak bukan tengah bersembang pasal motorsikal lah tu.
“Aku dengar cerita kau dah nak bertunang hujung tahun ni, betul ke?”
“Huh?!!” Tersentak Aleeya mendengar soalan cepumas tu. “Mana kau dapat cerita ni?”
“Leeya, tak yah lah terkejut sangat. Kalau kau rasa terkejut macam mana aku boleh tahu pasal ni, aku lagi terkejut masa aku mula-mula dapat tahu dulu.”
“Mana kau dapat tahu pasal ni?” soalan tak berjawab tadi diulang. Tak kan mak yang sebarkan kot. Kalau mak yang cerita, mestilah cerita kat Makngah. Tak kan hafez kut, hafez tu jenis yang tak kisah pasal hal sekeliling. Anissa? Lagi lah mustahil. Dia tu jenis yang tak mengikuti perkembangan semasa. Dah tu siapa?
“Idzuwan yang cerita kat aku.”
“Huh? Idzuwan? Kau kenal dia ke?”
“Kenal sangat. Dia tu dulu coursemate aku masa aku buat degree. Pernah jugak jadi roommate aku masa tahun akhir. Masa dia cerita kat aku yang mak dia dah merisik seorang perempuan untuk dia, tak terlintas langsung kat fikiran aku yang perempuan tu kau leeya. Bila dia sebut nama kau, siap nama penuh lagi, dua hari dua malam memang aku tak percaya. Macam mana lah kawan aku tu boleh tersangkut dengan kau..”
Aleeya melopong. Kecilnya dunia. Tiba-tiba dia tersedar sesuatu. “Heiii, En Tarmizi. Kenapa kau cakap macam tu? Ingat aku ni teruk sangat ke, tak boleh nak tersangkut dengan kawan kau?”
“Bukan tu lah maskud aku.”
“Dah tu?”
“Aku peliklah dalam banyak-banyak orang dalam dunia ni, macam mana dia tu boleh nak bersaudara pulak dengan aku.”
Kepala diangguk perlahan. Faham dengan ayat Tarmizi. Aku lagi lah terkejut. Macam tak dapat nak terima je kenyataan ni. Pandangannya dilempar jauh ke seberang tali air sana. Melihat beberapa orang anak kecil menaiki titi batang kelapa. Tiba-tiba sesuatu terlintas difikirannya. Pantas dia berpaling mengadap wajah Tarmizi. “Mizi, betul ke kau kenal dia?”
“Laa…betullah. Asal pulak aku nak tipu kau?”
“Dah berapa lama kau kenal dia?” sesi temuduga bermula.
“Lama lah jugak. Start dari mula-mula aku masuk uni dulu. Sampai sekarang pun aku masih contact lagi dengan dia.”
“Kira kau baik lah dengan dia?”
“Ha’ah. Apasal kau tanya ni?”
“Takde lah Mizi. Aku pun nak tahu jugak dia ni macam mana orangnya. Macam mana yang boleh tiba-tiba nak jalinkan hubungan kekeluargaan dengan aku ni. Macam mana yang dia ni boleh setuju pulak dengan mak ayah dia nak sehidup semati dengan aku.”
“Owh…ni kira nak soal selidik lah ni.” Spontan sengihan melebar dibibir.
“Aku tanya je…Kalau kau nak jawab, jawab. Kalau tak nak, aku tak kisah pun.”
“Laa..nak merajuk pulak ke?”
“Takde makna nya lah aku nak merajuk dengan kau Mizi.”
“Ok lah. Apa yang kau nak tau.”
“Kenapa dia setuju dengan mak ayah dia pasal aku?”
“Dia yang suruh mak dia carikan jodoh untuk dia.”
“Kenapa?” Ada lagi ke lelaki yang suruh mak ayah carikan pasangan hidup dia zaman sekarang ni.
“Macam mana aku nak terangkan kat kau ya?” Tarmizi mengaru dagu, cuba menyusun ayat. “Idzuwan yang aku kenal, dia ni jenis yang kuat belajar, kuat bekerja. Zaman aku degree dulu, dia ni takde masa nak lepak-lepak, buang masa. Yang dia tahu belajar, library, buku, lab, laptop. Dan sekarang ni pulak, hidup dia dengan kerja je. Hari sabtu ahad pun duk sibuk kerja jugak. Dia ni takde masa nak keluar berkawan, bercouple dengan perempuan. Sebab bagi dia kalau nak berkawan biarlah berkawan betul-betul sampai ke jinjang pelamin. Sebab tu sampai kitaorang grad, sampai dah kerja ni pun, dia tu masih solo lagi.”
“Owh…sebab tu ke dia setuju je dengan pilihan mak dia?”
“Yup. Kau jangan risau lah leeya. Idzuwan tu baik orangnya. Aku kenal sangat dengan dia.”
Aleeya menarik nafas panjang dan kemudian dilepas perlahan.
“Apa lagi yang kau pikir ni?”
“Ntah lah Mizi. Kau rasa kalau aku kahwin dengan dia, aku boleh bahagia ke. Aku tak kenal dia. Dia pun tak kenal aku.”
“Sebab tu kau kena kenal dia dulu.”
“Boleh ke aku nak terima dia dalam hidup aku?”
“Leeya, sayang tu boleh dipupuk. Cinta tu akan datang sendiri kalau kau bagi ruang. Bahagia tu insyaAllah, kau berdoa je pada Tuhan. Kau dah jumpa dia ke belum?”
Aleeya menggeleng perlahan. “Tak de masa lagi lah Mizi. Aku pun sibuk jugak.”
“Contact pun tak pernah? Kau nak no phone dia tak, aku boleh bagi.”
“Contact tu pernah lah. Dia call aku hari tu ajak keluar. Tapi masa tu aku sibuk.”
“Sekarang ni dia tak de kat sini. Outstation. Singapura. Baru dua minggu lepas dia call aku. Masa tu lah yang dia cerita pasal kau.”
Aleeya mengangguk lagi. Dia dah maklum pasal perkara itu, Idzuwan sendiri yang maklumkan padanya tempoh hari selepas perkhabaran yang sama mak sampaikan sebelumnya.
“Bila kau bertunang ke berkahwin ke dengan Idzuwan tu nanti, jangan kau tak bagitau aku pulak. Aku sanggup balik sini jadi best man pasangan kau.”
“Kau ni macam mendoakan jodoh aku dengan dia je.”
“Salah ke..kan baik mendoakan jodoh orang.”
“Abang MIzi!!” Tiba-tiba Anissa melaung dari pintu dapur. Aleeya dan Tarmizi sama-sama berpaling. Anissa menyarung selipar dan berjalan mendekati mereka berdua.
“Makngah panggil. Ada phone call.”
“Ok. Abang naik sekarang. Aku masuk dulu lah leeya.”
“Okey.”
Anissa mengambil tempat di kerusi kosong yang ditinggalkan Tarmizi. Aleeya mengiringi pemergian Tarmizi dengan pandangan mata. Tak tahu kenapa lega sikit rasa dihatinya. Sekurang-kurangnya dia tahu serba sedikit perihal Idzuwan. Dia pasti boleh letak kepercayaan seratus peratus pada cerita Tarmizi tadi. Dan yang penting persoalan yang sering bermain-main di fikirannya terjawab sudah.

3 comments:

epy elina said...

hohoho..
x nak aleya ngn idzuan...
nak aleya ngn amir...
best2 smbung..

arissa said...

salam epy elina,
tima kasih..
ingat takde orang yang baca citer ni, kebanyakkan tanya ayu khamilia je..
huhu...tq

hasna said...

best citer ni...