AsSaLaMuALaikUm SeMuA....

First of all....pada semua pengunjung yang terlintas kat sini, atau yang tersesat masuk sini atau secara tak sengaja terlajak kesini atau yang memang dengan senang hati mengunjungi laman ini, saya ucapkan terima kasih kerana sudi singgah. Saya mengalu-alukan komen dari anda para pembaca..tintakan apa sahaja; komen, kritikan, pendapat, pandangan.. insyaAllah semuanya saya terima sebagai galakan yang membina.
~~AriSSa~~
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - Surah Al-Baqarah ayat 216
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya." - Surah Al-Baqarah ayat 286

Chempaka Aleeya bab 11

:: Bab 11 ::

Aleeya menanti di luar lobi. Amir cakap nak time off petang ni. Nak datang sini awal sikit. Ni mana tak nampak batang hidung pun lagi. Pagi tadi dia tumpang Salina sampai stesen LRT je sebab Salina kerja luar, kene tengok site di Mont Kiara. Maisara pulak ada kursus kat Bangi hari ni. Dua-dua tak menghala ke KL. Takde cara lain kene lah naik pengangkutan awam yang terchenta ni sampai ofis. Lepas naik Putra kene tukar Star pulak. Berchenta betul dia kalau naik LRT ni. Sebab tu dia lagi suka memandu je datang pejabat. Tak perlu nak berebut-rebut, berhimpit-himpit. Tapi hari ni sebabkan pakcik Amir Adrizan Sulaiman tu, terpaksa jugak dia main rugby dalam LRT pagi tadi. Elok-elok keluar rumah wangi-wangi, sampai ofis bau macam baru lepas berlari 1000 meter je.
Sedang dia melihat-lihat ke arah jalan raya yang tengah sesak dihadapannya tu, tiba-tiba telefon bimbit berlagu nyaring. Hatinya berdetik. Mesti Amir. Tangan kanan meraba-raba isi handbeg, mencari telefon yang rancak berlagu. Bila dipandang skrin empat segi tepat itu, keningnya terangkat. Siapa pulak ni. Private number. Sejak bila Amir suka tahan-tahan nombor ni. Telefon ditangan dibawa ke telinga.
“Assalamualaikum?”
“Waalaikumusalam. Apa khabar?”
Naik lagi kening Aleeya. Bukan Amir. Siapa ni? “Err…sihat. Emm..nak cakap dengan siapa?”
“Ni Chempaka kan?”
“Aleeya.”
“Right. Chempaka Aleeya.”
Naik kedua-dua belah kening Si Aleeya. Siapa pulak ni. Siap tahu nama penuh aku lagi. “Err…ni siapa ya?”
“Owh..sorry. saya tak perkenalkan diri lagi.”
Tau takpe. Aleeya diam. Memberi ruang pemanggil sebelah sana memperkenalkan diri.
Tapi orang di sebelah sana jugak diam. Senyap.
Apehal pulak ni. Dah dua-dua diam sapa pulak yang nak bercakap. “Err..hello?”
“Ya..sorry. Ada orang ketuk pintu tadi. Saya pergi tengok sekejap.”
Kepala diangguk perlahan. “Awak ni salah nombor kut?”
“Eh..tak lah. Ni betul Aleeya kan. Mana pulak salah nombor. By the way saya Idzuwan. Muhammad Idzuwan Muhammad Zahar.”
Siap nama penuh lagi tuh. No IC taknak bagi. “Ok. Saya kenal awak ke?”
Si pemanggil tersenyum sumbing. Terlepas ketawa halus. “Nope.”
Aleeya menganguk perlahan. “Awak kenal saya ke?”
“Maybe.”
“Owkeyyyy. Sooooo, awak nak apa sebenarnya ya?” Disini aku masih menggunakan bahasa yang paling sopan. Sebelum aku rasa nak matikan aje talian ni, baik lah En Muhammad Idzuwan Muhammad Zahar jangan nak main teka-teki dengan aku.
Pemanggil disebelah sana masih tersenyum. Confirmlah minah ni tak kenal aku. “Aleeya, saya Idzuwan, anak pakcik Zahar kawan ayah awak.”
Hampir terlepas telefon ditangan. Allah..mamat ni ke. Apehal lah yang kau ni slow sangat leeya. Idzuwan, leeya…bakal menantu pilihan mak dengan abah. Tiba-tiba terdengar suara mak.
“…Anak Pakcik Zahar tu namanya Idzuwan …”
“…kawan abah ada datang rumah. Pakcik Zahar…”
“…Idzuwan. Muhammad Idzuwan Muhammad Zahar…”
“…Kalau Idzuwan tu ajak jumpa pergilah…”

Allah…Aleeya mengurut pelipis. Cepatnya mamat ni buat move.

“Err…awak masih kat sana ke?” Idzuwan bersuara teragak-agak.
“Ya.” Aleeya kembali ke alam nyata. Air liur yang ditelan dah rasa macam berpasir. Takpe lah leeya, nak lari sampai bila, esok-esok kene tempuh jugak.
“Kalau leeya free, boleh kita jumpa.”
Seperti yang kujangka. “Bila?”
“Malam ni?”
Cepatnya. “Erm..maaf lah. Malam ni tak boleh. Ada dinner dengan member.”
“Owh..takpe, lain kali lah.”
“Ok.”
“I give you a call.”
“Ok.”
“Assalamualaikum.” Talian dimatikan
Aleeya termangu. Sekurang-kurangnya kali ni boleh lepas. Esok-esok macam mana. Betul ke apa yang kau buat ni leeya. Kau terima dia ke. Baru jawab satu panggilan yang tak disengajakan, itu belum lagi dinamakan aku terima dia.
Bunyi hon di depan perhentian bas di seberang jalan sebelah sana menarik perhatian Aleeya. Dia mengalih pandang. Tangan Amir melambai-lambai keluar dari tingkap. Aleeya senyum segaris. Menghalau semua masalah yang menyesakkan fikiran. Sampai pun. Ingatkan dah tak ingat jalan nak datang sini. Langkah diatur menghala ke arah ke Amir yang menanti.
“Lambatnya awak.” Senyum diukir.
“Hello, cik kak. Saya dah tunggu kat sini 15 minit tau. Awak tu yang tak sedar. Sibuk sangat bergayut. Cakap dengan sape tadi.”
“Err…” Hilang terus senyum dibibir. Macam mana pulak dia boleh nampak aku bergayut. Aleeya garu kepala yang tak gatal. Siapa ya. “Kawan….” Kawan aku ke Idzuwan tu. Kenal pun tidak.
“Hmm?” Amir angkat kening. Kenapa macam teragak-agak je nak jawab ni.
“Err…kawan abah punya anak.” Apa benda yang aku cakap ni. Pandangannya dihala keluar. Kenapa susah je aku nak berterus terang ni.
Amir mencari wajah Aleeya. “Huh?”
“Betul lah. Anak kawan abah saya.”
“Kenapa call awak?”
“Takde apa. Saja tanya khabar.” Wajah kembali dipalingkan ke kiri. Memandang kereta yang menderu laju disebelah. Kalau dipandang wajah Amir ketika itu dengan riak wajahnya sendiri yang tak tahu dah mana rupa, nampak sangat dia menyembunyi kenyataan yang sebenar.
Amir menganguk perlahan. Dijeling Aleeya dengan ekor mata.
Aleeya menghela nafas perlahan. Nasib baik takde lagi soalan yang boleh bagi aku dapat barah otak.
“Nak pergi mana ni?”
“Titiwangsa. Dinner sekali dengan Anna dan bakal tunang dia.”
“Owhhhh. Okey.” Another family gathering.
“Kenapa?”
“Apa yang kenapa?”
“Awaklah. Macam tak suka je nak jumpa adik saya.”
“Eh, takde lah.” Bukan tak suka, tapi saya tak paham. Asal family awak punya gathering saya kena ikut sekali. Apa kena mengena saya dengan family awak?
Memang ada kene mengena. Sebelum awak jadi salah seorang dari family saya, better kalau awak kenal family saya dulu.
Family saya awak tak teringin pun nak berkenalan.
Memang nak berkenalan dengan family awak. Awak je tak pernah nak ajak.

0 comments: